۱.کیک خرمالو:

مواد مورد نیاز:

 

آرد سفید: 2 فنجان

تخم مرغ: 3 عدد

روغن مایع: 1 فنجان

شکر: دو سوم فنجان

بکینگ پودر: 2 قاشق مربا خوری

خرمالو پوره شده: 3 عدد

گردو: نصف لیوان

جوز هندی: یک چهارم قاشق چای خوری

طرز تهیه:

 

شکر و روغن مایع را با همزن کمی هم می زنیم . سپس تخم مرغ ها را تک به تک اضافه می کنیم و هر تخم مرغ را حدود 1 دقیقه با همزن هم زده؛ جوز هندی را نیز اضافه می کنیم.

 

آرد و بکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و مواد بالا را اضافه می کنیم.

 

در آخر خرمالو پوره شده و گردو خرده شده را با مایه کیک مخلوط می کنیم.

کف یک قالب ۲۳ سانتی متری را با کاغذ کاهی یا کاغذ روغنی میپوشانیم و مایه کیک را درون آن می ریزیم.

مایه در فر ۱۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱ ساعت قرار میدهیم.

 

۲.کیک پرتقال یا گریپ فروت:

مواد مورد نیاز:

 

شیر: 1 پیمانه

شکر: 2 پیمانه

تخم مرغ: 4 عدد

آب: یک چهارم پیمانه

کره: یک چهارم پیمانه

شکر قهوه ای: 1 و یک سوم پیمانه

کره آب شده: نصف پیمانه

پرتقال یا گریپ فروت پوست کنده: 5 تا 6 عدد

آرد کامل: 2 پیمانه

جوش شیرین: 2 قاشق چای خوری

پودر هل: نصف قاشق چای خوری

طرز تهیه:

 

در مرحله اول میوه ها را به شکل حلقه های نازک برش زده و کنار می گذاریم. شکر قهوه ای را با کره آب شده مخلوط نموده و در قالب مورد نظر ریخته و میوه ها را روی آن می چینیم.

 

کاسه بزرگی برمی داریم و تخم مرغ ها را داخل آن شکسته و با همزن برقی خوب هم می زنیم تا پف کرده و کمی غلیظ شود. سپس شکر را اضافه می کنیم و برای 5 دقیقه با همزن هم می زنیم تا مواد پف کند.

 

آرد ، جوش شیرین، پودر هل و بکینگ پودر را اضافه کرده و با دور متوسط هم زن مواد را مخلوط می کنیم تا یکدست شود.

 

در آخرین مرحله کره و شیر را در ظرفی مخلوط کرده و روی مواد قبلی ریخته و مخلوط می کنیم و روی میوه ها در قالب می ریزیم. قالب را برای 45 دقیقه در فری که با دمای 350 درجه فارنهایت گرم شده قرار می دهیم تا کیک بپزد.

 

 

۳.کیک گلابی زعفرانی:

مواد مورد نیاز:

 

آرد: 1 پیمانه

تخم مرغ: 1 عدد

شکر: سه چهارم پیمانه

بیکینگ پودر: 1 قاشق چای خوری

کره: نصف پیمانه

شیر: یک سوم پیمانه

نمک: یک هشتم قاشق چای خوری

زعفران دم کرده: 1 قاشق غذاخوری

شربت زعفران: یک چهارم پیمانه

گلابی: 1 عدد

طرز تهیه:

 

مرحله اول:

فر را از قبل با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم شود. کره را ذوب کرده و در یک کاسه کوچک می ریزیم. شیر را با آن مخلوط می کنیم.

 

در کاسه دیگری شکر و تخم مرغ را با همزن هم زده تا رنگ مخلوط روشن شود. سپس مخلوط کره و شیر را به آن می افزاییم و مخلوط می کنیم. حال آرد سفید، بیکینگ پودر و نمک را اضافه و میکس می کنیم.

 

سپس زعفران را داخل کاسه ریخته و با بقیه مواد مخلوط می کنیم. به قدری زعفران اضافه می کنیم که رنگ مخلوط زرد تیره و متمایل به نارنجی شود.

 

کف یک قالب کیک گرد به قطر ۱۵ سانتی‌متر را کاغذ روغنی می کشیم و کف و دیواره ‌ها را با روغن چرب می کنیم. مایه کیک را داخل قالب آماده شده بی ریزیم. کیک را به مدت ۱۰ دقیقه در فر گرم شده قرار می دهیم.

 

مرحله دوم :

در این مدت، گلابی را از وسط به طور طولی نصف می کنیم. بگذارید ساقه آن یک طرف بماند. نصف گلابی با ساقه را پوست بکنید. دوباره به طور عمودی آن را برش می زنیم اما برش‌ها را قبل از رسیدن به سر گلابی (قسمتی که ساقه قرار دارد) قطع می کنیم، طوری که ورقه‌های گلابی متصل به هم باقی بمانند. حال ورقه‌ها را از هم باز کرده تا نصف گلابی به شکل یک بادبزن دستی در بیاید.

 

کیک را از فر خارج می کنیم و گلابی را یک سمت آن قرار می دهیم. دوباره کیک را به مدت 25 الی 30 دقیقه در فر قرار داده تا پف کند و کاملاً پخته شود.

 

پس از پخته شدن کیک گلابی زعفرانی که یک نوع کیک پاییزی به حساب می آید می گذاریم چند دقیقه خنک شود. در این مدت شربت زعفران را کمی گرم کرده و سپس آن را روی سطح کیک پخش می کنیم.

 

۴.کیک کدو حلوایی:

 مواد موردنیاز:

آرد 2 لیوان

شکر 1 و نیم لیوان

تخم مرغ 3 عدد

پوره کدو حلوایی 1 لیوان

ماست 5 قاشق غذاخوری

گردو خرد شده نصف لیوان

روغن مایع 1 لیوان

بیکینگ پودر 2 قاشق چایخوری

دارچین 1/2 قاشق چایخوری

طرزتهیه:

مرحله اول:

 

داخل کاسه تخم مرغ ها را بشکنید و بهمراه شکر 5 دقیقه با همزن برقی بزنید سپس روغن و ماست را اضافه کنید و خوب بزنید تا یکدست شود. پوره کدو را نیز اضافه کنید و خوب مخلوط نمائید (برای تهیه پوره کدو را با 3 لیوان آب بپزید. وقتی آب کدو تمام شد آن را له کنید).

 

مرحله دوم:

 

آرد، دارچین و بیکینگ پودر را مخلوط کنید و چند بار الک نمائید و به مایه کیک اضافه کنید (مخلوط آرد را کم کم اضافه کنید و در یک جهت هم بزنید). در آخر نیز گردوهای خرد شده را اضافه کنید.

مرحله سوم:

 

قالب کیک را چرب کنید و مقدار کمی ارد کف قالب بپاشید سپس مایه کیک را داخل قالب بریزید و روی ان را صاف کنید (به اندازه 2/3 قالب را پر کنید چون کیک پف خواهد کرد

مرحله چهارم:

 

قالب کیک را داخل فری که از قبل با حرارت 180 درجه سانتیگراد روشن کرده بودید و گرم شده است به مدت 40 – 50 دقیقه (بسته به نوع فر) قرار دهید (در 30 دقیقه اول پخت کیک در فر را باز نکنید)پس از پخت اجازه دهید کیک خنک شود سپس از قالب خارج کنید، کیک کدو حلوایی را میتوانید ساده برش بزنید و سرو کنید یا با شکلات و … تزئین کنید. سرو این کیک به همراه شیر داغ یا قهوه بهترین گزینه است.

 

۵.کیک هویج و گردو:

مواد لازم:

شکر: ۱ لیوان (۱۲۵ گرم)

تخم مرغ: ۳ عدد

روغن مایع: نصف لیوان (۷۰ گرم)

شیر: ۱ لیوان (۱۲۵ گرم)

دارچین: ۱ قاشق مرباخوری

هویج رنده شده: ۱ لیوان

گردوی خرد شده (درشت): ۱ لیوان (۱۲۵ گرم)

آرد: ۲ لیوان (۲۵۰ گرم)

بیکبنگ پودر ۱.۵ ق چای خوری

وانیل نصف قاشق چایخوری

با این مقدار مواد اولیه می توانیم برای ۸ نفر کیک هویج با گردو بپزیم.

ابتدا شکر و تخم مرغ در ظرفی مخلوط کرده و تا وقتی که پف کرده و سفید شوند هم بزنید. شیر و روغن مایع را همجنین اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم.سپس آرد، بیکینگ پودر، وانیل و دارچین را اضافه کرده هم بزنید. بکینگ پودر زیاد نیست چون هویج و گردو هم هست که به پف کردن آن در جهت منفی تاثیرگذار هستند به همین خاطر ۲ قاشق استفاده می کنیم. ۱ لیوان هویج رنده شده و ۱ لیوان گردو را اضافه کرده خوب هم بزنید. (گردو رو باید با آرد مخلوط کنید و بعد از آن الک کنید.) با لیسک مواد رو به صورت دورانی با هم مخلوط کنید تا یکدست شود. مواد را داخل ظرف مورد نظر که با کره یا روغن کاملا چرب کرده اید بریزید. داخل فر که با دمای ۱۷۰ درجه از قبل گرم شده قرار دهید. پس از ۳۰ دقیقه وقتی پخت با خلال دندان چک کنید شما می توانید کیک هویج را داخل قابلمه نیز بپزید برای این کار از قبل قابلمه را چرب و روی شعله پخش کن قرار دهید تا داغ شود سپس مایه کیک را داخل قابلمه ریخته و بگذارید به مدت ۵۰ الی ۶۰ دقیقه روی شعله پخش کن پخته و پف کند سپس از قالب خارج و با پودر قند و خامه قنادی تزئین کنید.

 

نوش جان 🦋