تو این مطلب میخواهم شمارو با ۱۰ نمونه گیاه آپارتمانی زیبا و روش نگهداری آنها آشنا کنم با من همراه باشین.

۱.گیاه عنکبوتی یا گندمی:

گیاه عنکبوتی یک گیاه آپارتمانی زیبا

گیاه عنکبوتی یک گیاه همیشه سبز اسـت کـه از مناطق استوایی آمده اسـت، اما در حال حاضر در همه‌ی نقاط جهان پرورش پیدا میکند. نگه‌داری از گیاه عنکبوتی بسیار راحت اسـت، کافی اسـت بـه مدت چند ساعت در روز آنرا در معرض نور روشن و غیر مستقیم قرار دهید تا کاملا شادب و سرحال شود.

آب دادن بـه این گیاه هم بـه برنامه خاص و منظمی احتیاج ندارد و هر زمان کـه وقت داشته باشید می‌توانید بـه آن آب بدهید. این گیاه در گلدان‌های آویز زیباتر بیشتری پیدا می‌کند و برگ‌های آن بـه خوبی حالت می‌گیرند، اما آنرا روی میز و روی زمین هم میتوان قرار داد. اگر گیاه عنکبوتی شرایط رشد مناسب را داشته باشد برگ‌هایی متعدد و خوشرنگ بـه وجود خواهد آورد کـه بـه منزل شـما زیبایی و نشاط خاصی خواهد داد.

۲.فیکوس

فیکوس کـه بـه گیاه لاستیکی هم مشهور اسـت از مشهور‌ترین گیاهان آپارتمانی اسـت و تقریباً در هر خانه‌ای میتوان آنرا پیدا کرد. نگه‌داری کردن از فیکوس بسیار ساده اسـت و اگر در معرض نور غیرمستقیم قرار داشته باشد خوب و شاداب رشد خواهد کرد. فقط وقتی باید بـه این گیاه آب بدهید کـه خاک آن کاملا خشک شده باشد.

این گیاه یک گیاه بزرگ و بلند اسـت و اگر گیاهی میخواهید در گوشه اتاق شـما بـه چشم بیاید فیکوس بهترین انتخاب اسـت. فیکوس توانایی بالایی در تمیز کردن هوای منزل دارد و این مزیت هم بـه زیبایی و بزرگی باشکوه آن اضافه می‌شود.

۳.فیلوندرون ها یا برگ انجیری

فیلودندرون‌ها انواع مختلفی دارند و تا کنون دویست نوع ازآن‌ها شناخته شده اسـت کـه همگی در دسته گیاهان گل شیپوری قرار میگیرند از فیلودندرون برگ قلبی گرفته تا نوع مانسترا فیلودندرون کـه برگ‌های شیاردار و زیبایی دارد. این گیاه حال و هوایی استوایی در منزل شـما بـه وجود می‌آورد.

اگر دکوراسیون استوایی را برای منزل خود برگزیده‌اید، فیلودندرون میتواند بهترین انتخاب برای کامل کردن آن باشد. این گیاه یک گیاه بادوام اسـت کـه بـه تاریکی علاقه دارد و نباید آنرا در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار دهید. آب دادن بـه آن نیز زمانی ضروری اسـت کـه خاک گیاه خشک شده باشد.

۴.پوتوس یا پیچک شیطانی

پوتوس یا پیچک شیطان کـه با نام لوکژ هم شناخته میشود گیاهی از خانواده گل شیپوری‌ها بوده و بومی جزایر سلیمان اسـت. این گیاه در گلخانه‌های گرم پرورش پیدا می‌کند و با رنگ‌های ترکیبی و زیبایی کـه دارد یک گیاه آپارتمانی زیبا اسـت.

پوتوس در شرایط نامساعد هم می‌تواند رشد کند و نگه داری کردن ازآن در آپارتمان بسیار راحت اسـت. این گیاه هم در نور روشن و هم نور کم و غیرمستقیم بـه خوبی رشد میکند و مقدار متوسطی آب برای سیراب شدن آن کافی اسـت بـه شرطی کـه سطح خاک آن با آب پر نشود.

۵.کاکتوس

در حال حاضر کاکتوس‌ها پرفروش‌ترین گیاهان آپارتمانی هستند و این مساله چند دلیل دارد، دلیل اول زیبایی خاص و منحصر بـه فرد آن اسـت و دلیل دوم ساده بودن نگه‌داری از آن اسـت.

کاکتوس در نو طبیعی شاداب‌تر اسـت و آب دادن بـه آن در بهار و تابستان یک‌بار در هفته ودر پاییز و زمستان هر سه هفته یک‌بار ضروری اسـت.

۶.سیکاس رولوتا یا نخل ژاپنی

سیکاس رولوتا یا نخل ژاپنی از گونه‌های سیکاس اسـت کـه ظاهری کاملا شبیه بـه نخل دارد و برای کسانی کـه بـه نخل علاقه دارند و می‌خواهند یک درختچه نخل در منزل خود داشته باشند بهترین انتخاب اسـت. این گیاهان بادوام و مقاوم بـه نور مستقیم خورشید نیازی ندارد و شـما می‌توانید آنرا در هر محلی کـه دوست دارید قرار دهید.

البته دقت داشته باشید کـه برگ‌های این گیاه سمی اسـت و خوردن آن باعث مشکلات حاد گوارشی و حتی مرگ میشود. پس اگر در منزل حیوان خانگی دارید بهتر اسـت این گیاه را نگه‌داری نکنید و یا در محلی قرار دهید کـه کودکان و حیوانات بـه آن دسترسی نداشته باشند.

۷.آگلونما یا نخشید گیاهی

آگلونما یا نخشید گیاهی از تیره گل شیپوری‌ها اسـت کـه بومی جنوب شرق آسیا اسـت. این گیاه همیشه سبز اسـت و برگ‌های زیبایی دارد کـه رنگ‌های متنوعی مثل صورتی و سبز دارند.

آگلونما یک گیاه مقاوم و بادوام اسـت کـه نیاز بـه نگه داری و مراقبت خاصی ندارد ودر محیط کم نور و تاریک هم بـه خوبی رشد می‌کند. شـما باید از قرار دادن آگلونما در محیط‌های روشن و نورگیر خودداری کنید و دما و رطوبت محیط را در حد معتدل نگه دارید تا رشد و شادابی مناسبی داشته باشد.

۸.دیفن باخیا 

دیفن باخیا هم یک گیاه از تیره گل شیپوری‌ها اسـت کـه بومی آمریکای مرکزی اسـت. این گیاه جزو محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی اسـت کـه در بیشتر خانه‌ها یافت میشود. این گیاه برگ‌های بزرگ دورنگ و زیبایی دارد کـه نباید نور مستقیم خورشید را دریافت کنند بـه خصوص در تابستان کـه در حال تولید برگ‌های ظریف و جدید اسـت.

البته دیفن باخیا یک گیاه کاملا سمی اسـت و اگر برگ‌های آن خورده شوند باعث مسمویت و حتی مرگ خواهد شد پس اگر در محیط زندگی خود ار حیوانات خانگی نگه داری می‌کنید بهتر اسـت گیاه دیگری را انتخاب کنید.

۹.سانسوریا 

سانسوریا (sansevieria) یکی از گیاهان بومیِ آفریقا، ماداگاسکار و جنوب آسیا می‌باشد.

 

سانسوریا، در واقع یک گروه بسیار متنوع از گیاهان است.

 

این گروه با بیش از ۷۰ گونه، رنگ‌ ها و ابعاد متنوعی دارد. در این مقاله قرار است شما را با یک گروه شگفت انگیز از آن، آشنا کنیم.

این گیاه سرسخت، برخلاف بسیاری از گیاهان آپارتمانی، عمری طولانی دارد. 

اصطلاحا به سانسوریا، نامیرا نیز می‌گویند.

در واقع سانسوریا، از دسته گیاهان کم توقع محسوب می‌شود؛ چون گیاهی کم آب به شمار می‌آید و از طرفی، محیط کم نور را تحمل می‌کند.

 

اگر در زمینه ی نگهداریِ گیاهان، مبتدی هستید، بهتر است با گیاهان کم توقع و مقاومی مثل سانسوریا شروع کنید.

 

شما می توانید این گیاه را در داخل خانه، بالکن و باغچه ی خود نیز داشته باشید.

۱۰.بامبو 

بامبو گیاهی مشابه‌ای با گیاه خیزران است که به علت نگهداری آسان و زیبایی ظاهرش طرفداران زیادی دارد. این گیاه به اسم گیاه خوش یمن و خوش قدم مشهور و نام اصلی آن دراسینا و نام خانوادگی اش ساندریانا و زیستگاه اصلی آن این گیاه مناطق استوایی غرب آفریقا بوده است.

 

اگر از این گیاه به درستی مراقبت شود ارتفاعش تا حدود یک متر نیز می‌رسد و چندین سال عمر می‌کند، ولی باید توجه داشت که این گیاه نیازمند مراقبت‌هایی ویژه‌ای است.

این یک گیاه خانگی است، آن را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. مطمئن شوید که سطح آب بالاتر از ریشه این گیاه قرار می گیرد (حداقل یک اینچ بالاتر از ریشه) ساده است که این دو قاعده را دنبال کنید و گیاهتان را به مدت زمان طولانی نگه دارید.

 

نور: گیاه بامبو میتواند با سطح متوسط نور غیر مستقیم به بهترین نحو رشد کند. مانند قرار دادن در کنار یک پنجره‌ای که نور میتابد. نور مستقیم برای گیاه بیش از حد قوی است و باعث می شود که رنگ برگ‌های آن، قهوه‌ای شود. گیاه بامبو را باید همیشه در خانه نگه دارید. نور مستقیم آفتاب برای این گیاه زیان آور است.

 

آب: از آب معدنی یا آب تصفیه شده برای گیاه بامبو استفاده کنید. زیرا آب شیرین حاوی کلر است که باعث می شود که نوک برگ‌های گیاه قهوه‌ای شود. اگر تنها راه شما استفاده از آب شیر است، می‌توانید آن را در یک ظرفی به مدت ۲۴ ساعت نگه دارید و بعد به گیاه بدهید. برای جلوگیری از خشک شدن ریشه‌ها باید همیشه سطح آب حداقل یک سانت بالاتر از ریشه باشد. گیاه را درون آب غوطه ور نکنید. استفاده از آب شور و آبی که کلسیم و منیزیم اضافی دارد، در روند رشد این گیاه اختلالاتی از جمله ایجاد رنگ زرد و قهوه‌ای در لبه برگ‌ها به وجود می‌آورد. آب را هر ۱۴ روز یک بار تغییر دهید تا از پوسیدگی ریشه‌ها جلوگیری شود.

امیدوارم از این مطلب لذت برده باشین🦋