در این مطلب قرار است با هم به سراغ کافه هایی در دل خانه های قدیمی تهران برویم، کافه هایی که باعث شده اند تا فضای این خانه های قدیمی فراموش شده، دوباره زنده شود. پس با مجله نیکان همراه باشید و 10 خانه قدیمی تهران که تبدیل به کافه شده اند را با هم ببینیم تا ایده ای برای روزهایی باشد که دوست داریم در کنار عزیزانمان در جای متفاوتی باشیم.

1.کافه کتاب ققنوس 

بیشتر از دو سال است که کافه کتاب ققنوس در یک خانه قدیمی که زمان ساخت آن به سال 1334 باز می‌گردد کار خود را آغاز کرده است.

 

این خانه قدیمی در سال 1377 توسط انتشارات ققنوس خریداری شد و به عنوان انبار کتاب برای این مجموعه استفاده می‌شد. در سال 1395 ققنوس نیاز به فضایی داشت که در آن بتواند رویدادهای فرهنگی، مراسم‌های رونمایی کتاب و هم چنین جلسات نقد و بررسی را برگزار کند. این خانه قدیمی پس از بازسازی در سه طبقه با بخش‌هایی مثل کافه کتاب، گالری و کتاب فروشی توانسته است به یکی از کافه‌های مورد علاقه فرهنگ دوستان و هنروران تبدیل شود.

 

نشانی کافه کتاب ققنوس: خیابان انقلاب، خیابان وصال،نرسیده به طالقانی، کوچه شفیعی پلاک 1

 

 

 

 

 

۲.عمارت روشنان 

 

از افتتاح این کافه که در دل یکی از خانه‌های قدیمی و بزرگ دزاشیب قرارگرفته است مدت زمان زیادی نگذشته است.

با توجه به شواهد معماری باقی مانده می‌توان ساخت این خانه قدیمی را به اواخردوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول مربوط دانست.

فضای کافه در دو حیاط زیبا به اسم‌های حیاط سایه و آفتاب قرار گرفته است. در حیاط آفتاب از معماری زیبای ایوان و حوض‌های قرینه که به سبک معماری باغ‌های ایرانی است لذت خواهید برد.

هم چنین اگر به شرکت در رویدادهای فرهنگی یا خرید کتاب علاقمند هستید بازدید از کتابفروشی و بخش انتشارات را در این خانه قدیمی فراموش نکنید.

 

آدرس کافه عمارت روشنان: بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، خیابان نوری، عمارت روشنان

 

 

 

 

 

 

3.خانه ۱۳۰۷

 

در حوالی میدان فردوسی کافه‌ای دلنشین در خانه‌ای قدیمی با عمر نود ساله افتتاح شده است که با معماری نوستالژی و اسباب و اثاثیه خاص خود می‌خواهد راوی خاطرات مشترک ما از خانه‌های با صفا حیاط دار باشد. همان طور که از نام ساختمان پیداست معماری ساختمان مربوط به اوایل دوره پهلوی اول است. در این کافه فرقی ندارد کدام اتاق را برای نشستن انتخاب کنید. اتاق خوش نشین، اتاق عقد نامه یا اتاق آینه. طبقه اول یا طبقه دوم همه جای این کافه برای لحظه‌ای فراغت و رهایی از استرس زندگی سخت و سریع آپارتمان نشینی مناسب است.

نشانی کافه خانه 1307: خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، خیابان پورموسی، بن‌بست شیرین، پلاک 21

 

 

 

 

۴.کافه دارالخلافه 

یکی دیگر از کافه هایی که در خانه های قدیمی تهران قرارگرفته است، کافه کتاب دارالخلفه است. این مجموعه در گذشته یک خانه 260 متری مخروبه بوده است که بعد از مرمت به سبک معماری دوره پهلوی بازسازی شده است. پنج اتاق در این کافه وجود دارد که هر کدام با الهام از یکی محله‌های قدیمی تهران دکوراسیون شده و نام خود را از یکی از بزرگان این محله‌ها گرفته است. در این کافه بیش از 3500 جلد کتاب، مجله و روزنامه افست شده وجود دارد که شما می‌توانید کتاب‌ها را به رایگان امانت گرفته یا در یکی از اتاق‌های این کافه همراه با یک نوشیدنی گرم میل کنید.

 

 

نشانی کافه کتاب دارالخلفه: خ امام خمینی،خ شیخ هادی،کوچه مظفری خواه

 

۵.خانه گدار 

 

خانه معمار و باستان شناس فرانسوی آندره گدار که از او به عنوان معمارحافظیه شیراز یا کتابخانه ملی و صدها اثر مشهور در شهرهای دیگر ایران یاد می‌کنند، نزدیک یکی از بناهای طراحی شده توسط او یعنی دانشگاه تهران قرار دارد. این خانه قدیمی که با الهام از معماری ایران باستان و طراحی داخلی خانه های اروپایی ساخته شده است پس از مرمت و بازسازی تبدیل به کافه‌ای دلنشین و محلی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی شده است.

 

آدرس خانه گدار: خیابان انقلاب، خیابان قدس، خیابان پورسینا، نبش کوچه‌ی جلالیه، پلاک 2

 

6.کافه مانا 

کافه مانا در یک خانه قدیمی با عمری نزدیک به هفتاد سال قرار دارد که با مدیریت مالک شخصی آن آقای جلالی به عنوان یک مرکز فرهنگی کار خود را آغاز کرده است. در دکوراسیون این خانه قدیمی وسایل خانواده جلالی مثل میز و صندلی‌ها، آینه‌ها و حتی عکس‌های قدیمی به حفظ حال وهوای گذشته در این خانه کمک کرده است. هم چنین وجود کافه فرهنگی مانا که با هدف زنده نگه داشتن تاتر سنتی ایران در این کافه افتتاح شده است و در کنار آن موزه خیمه شب بازی با گنجینه‌‌ی غنی تصویری و عروسکی از عروسک‌‌های دهه‌های گذشته ایرانی لذت بازدید از این کافه را دو چندان کرده است.

آدرس کافه مانا: تهران، بلوار کشاورز، خیابان وصال، کوچه شاهد، پلاک 6

 

7.کافه ایوان

 

کافه ایوان در یک خانه قدیمی‌قرار ندارد اما فضای بازی است که رو به عمارت قدیمی ‌مشیر الدوله است. در کافه ایوان بر سر هر میزی که بنشینید این عمارت را رو به رویتان می‌بینید. اینجا هم در دل بافت قدیمی ‌تهران یعنی خیابان لاله زار و منوچهری قرار دارد.

 

معمولا ای ن روزها خیلی‌ها به مناطق قدیمی ‌سر می‌زنند و از پیاده روی در کوچه پس کوچه‌ها لذت می‌برند. پس اگر برای تهران گردی‌تان لاله زار را انتخاب کردید سری هم به کافه ایوان بزنید.

تهران - تهران منوچهری، پاساژ مرجان، طبقه همکف

 

8.کافه رومنس 

شاید کافه رومنس از معروف‌ترین کافه‌ها در بین خانه‌های قدیمی ‌باشد. اینجا در یکی از کوچه‌های خیابان فردوسی قرار دارد. فضای کافه رومنس از یک سالن بزرگ و چند اتاق تشکیل شده. فضایی کاملا دست نخورده از همان خانه قدیمی‌ که در ابتدا وجود داشته. میز و صندلی‌های لهستانی آن هم حس قدیمی ‌بودن را برای مهمانان دو چندان می‌کند. در راهرو کافه رمنس یک آینه قدیمی‌ وجود دارد که تقریبا همه آدم‌ها قبل از وارد شدن به کافه با آن عکس می‌گیرند و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذراند. به نوعی این آیینه جزیی از هویت کافه رومنس شده است. به تازگی در کافه رومنس برنامه‌ای برای نماش هفتگی فیلم‌های سینمایی در نظر گرفته شده که برای علاقه‌مندان به سینما می‌تواند جذاب باشد.

تهران_ خیابان فردوسی، نرسیده به میدان فردوسی، کوچه ضرابی، پلاک ۴

 

9.کافه ری را 

کوچه لولاگر تهران در خیابان نوفل لوشاتو ­مشخصه‌ای دارد که خیلی‌ها را به آنجا می‌کشاند. پیتزا داوود. پیتزا فروشی‌ای که به گفته خیلی‌ها قدیمی‌ترین پیتزافروشی تهران است. حالا کافه رستوران ری‌را هم بر جذابیت این کوچه اضافه شده است. ری‌را یک ساختمان قدیمی ‌است که فضای داخلی آن مشرف به حیاط است. در طبقه پایین هم گالری وجود دارد که گاهی آثار هنری در آن به نمایش در می‌آید. فضای داخلی ری‌را به این صورت است که تمام دیوارها و ستون‌های آن آجرهای قدیمی ‌است و از سقف آن هم یک ریسه چراغ آویزان است. دکوراسیون و المان‌هایی که در آن به کار برده شده هم با دقت خاصی انتخاب شده تا همه چیز حس نوستالژیک را برای مشتری‌ها تداعی کند. یادتان باشد قبل از رفتن به ری‌را حتما میزتان را رزرو کنید.

خیابان نوفل لوشاتو بن بست لولاگر شماره ۵

 

10.کافه دیاموند

کافه دیاموند یکی از بزرگترین عمارت‌های قدیمی ‌است که به کافه تبدیل شده. اینجا همیشه پذیرای جمعیت زیادی است و در دو سالن به علاوه حیاط از کافه نشینان پذیرایی می‌کنند. البته شاید فضای سالن قدیمی ‌بودن آن را برایتان یاداوری نکند اما اگر بر سر میزهای در حیاط بنشینید رو به رویتان ساختمان عمارت را می‌بینید. کافه دیاموند در خیابان ویلا قرار دارد و به همین دلیل جز کافه‌های قدیمی ‌مرکز شهر محسوب می‌شود.

خیابان انقلاب، خیابان نجات الهی، خیابان فلاح پور، پلاک 33

 

امیدوارم از خوندن این مطلب لذت برده باشید 🦋