پختن غذا فوت‌وفن های خاص خود را دارد , میزان مواد مورد استفاده در آن باید اندازه باشد تا ذائقه افراد را اذیت نکند شور شدن غذا با مصرف بسیار زیاد نمک مخصوصاً در مواقعی که مهمان داریم اتفاق می‌افتد و اوضاع را بیش‌از پیش استرس آور می‌کند، این حالت ممکن است درمورد آشپزهای کاربلد هم رخ دهد اما این‌موضوع هیچ‌جای نگرانی ندارد.

می‌دانیم که شور شدن غذا به معنی این است که نمک مصرفی بیش‌از اندازه در غذا استفاده شده‌است و خوردن آن را کمی دشوار تر کرده‌است ولی باید بدانید که برای برطرف کردن این مشکل راه‌های زیادی وجود دارد که مجله نیکان در این مطلب شما را با چند ترفند آشنا خواهد کرد

 

۱.رفع شوری غذا با استفاده از قند

یک قند را داخل یک قاشق بگذارید و آن قاشق حاوی قند را داخل قابلمه غذای خود قرار دهید قرارگیری قاشق طوری باید باشد که قند آب نشود و پس‌از این‌که لحظاتی سپری شد می‌توانست قاشق و قند را از داخل غذا بردارید.

 

۲. رفع شوری غذا با سیب‌زمینی

یک سیب‌زمینی را پوست بگیرید و آن را به دو قسمت تقسیم کنید و داخل غذای در حال جوشیدن بیندازید با این کار نمک اضافی غذا توسط سیب‌زمینی جذب می‌شود و پس‌از پخت غذا به‌راحتی می‌توانید سیب‌زمینی را از داخل آن خارج کنیم چنانچه طعم سیب‌زمینی را در غذا دوست ندارید می‌توانید از تکه‌ای نان خشک نیز استفاده کنید.

 

۳.رفع شوری غذا با استفاده از میوه

 در بعضی غذاها همچون خوراک سبزی یا گوشت برای این‌که شوری غذا را کاهش دهید می‌توانید از میوه‌ها استفاده کنید مثلاً چند تکه آناناس یا سیب انتخاب خوبی برای مخفی کردن مزه شوری غذا هستند.

۴.رفع شوری غذا با استفاده از آب

 چنانچه غذایی که پخته مثل آبگوشت یا خورشت آبکی است می‌توانید برای رفع شوری آن مقداری آب به آن اضافه کنید البته باید توجه داشته باشید که از تبخیر آب غافل نشوید در حقیقت چنانچه صبر کنید آبی که اضافه کرده‌اید بجوشد و به غلظت اولیه برسد کار شما بیهوده خواهد بود ولی چنانچه می‌خواهید غذایتان بیش‌از حد آبکی شود می‌توانید مقداری از آب شور آن را تخلیه کرده و با آب جدید جایگزین کنید.

 

۵.رفع شوری غذا با استفاده از اسفنج

 روشی که شاید برایشان خیلی عجیب باشد استفاده از اسفنج است زمانی‌که هیچ راهکاری برای رفع شوری غذا ندارید می‌توانید از داروخانه یک اسفنج بهداشتی خریداری کرده و آن را داخل غذا قرار دهید تا به مدت ده دقیقه با آن بجوشد و نمک غذا را به خود بگیرد.

 

۶.رفع شوری غذا با استفاده از سبزیجات

در برخی از غذاها مانند کوفه و که در آن‌ها از سبزیجات استفاده می‌شود می‌توان با شستن سبزی‌ها از شور شدن غذا جلوگیری کرد پس چنانچه بعد از این‌که نمک را اضافه کردید و غذایتان شور شد کی توانید سیب‌زمینی لوبیا سبز یا سبزیجات را دوباره بشویید تا از شوری غذایتان کم کنید.

 

۷.رفع شوری غذا با استفاده از قاشق نقره

 روش جالب دیگری که اصلا امتحان نکرده‌اید استفاده از قاشق نقره است و این صورت که با استفاده کردن از قاشق نقره حین طبخ غذا می‌توانید از شروع آن بکاهید.

 

۸.رفع شوری غذا با استفاده از عسل

برای این‌که تاثیر زیادی در کاهش شوری غذایتان داشته باشید می‌توانید از مخلوط عسل و شکر استفاده کنید این عمل را تا زمانی ک شوری غذا رفع شود ادامه دهید.

 

۹.رفع شوری غذا با استفاده از شکر

 برای این‌که بتوانید طعم شوری غذا را کاهش دهید می‌توانید از مواد اسیدی مثل عصاره مرکبات گوجه‌فرنگی و شکر  استفاده کنید .

 

۱۰.رفع شوری غذا با استفاده از خامه

 زمانی‌که سبزی بخارپز کرده‌اید شور شده‌است می‌توانید آن را با مقداری خامه سرو کنید و یا می‌توانید سبزی را در مخلوط آب جوش و خامه قرار دهید تا کمی از نمکش کم شود اما دراین‌صورت کالری غذایتان کمی بالا می‌رود.

 

 

چند راه برای جلوگیری از شور شدن غذا:

۱.هیچ‌وقت زمان اضافه کردن نمک بالای ظرف غذا نایستید اندازه نمک را از قبل بسنجید تا به‌طور ناگهانی مقدار آن زیاد نشود

۲.قبل‌از این‌که از نمکدان استفاده کنید حتما و حتما در نمکدان را بررسی کنید تا محکم باشد چون ممکن است در نمکدان باز شده و نمک زیاد در غذا بریزد زمان تهیه غذا به موادی که در غذا استفاده می‌کنید دقت داشته باشید تا از موادی که حاوی سدیم هستند زیاد استفاده نکنید یا مقدار نمک را کاهش دهید

۳.برای این‌که غذایتان شور نشود بااحتیاط نمک را به غذا اضافه کنید اگر از مقدار کم شروع کنید احتمال شوری آن کم می‌شود

۴.بهتر است دفعات زیادی غذا را مزه‌مزه کنید تا طعم شوری و بی‌نمک آن دستتان بیاید البته این کاروان نوک زبانتان نکنید چون این قسمت از زبان حساسیت کمی دارد

۵.برای چشیدن غذا بهتر است از کل زبانتان استفاده کنید به این صورتی قاشق پر از غذا را سرد کرده و بعد در دهان بگذارید.

امیدوارم از خوندن این متن لذت برده باشین.