همانند بسیاری از آفات بهترین روش برای کنترل شته راه دفاعی است گیاهان سالم نسبت‌به گیاهان ضعیف و پلاسیده کمتر در معرض آفت و شته قرار می‌گیرند.

به‌طورکلی اگر گیاهان خود را سالم نگه‌داشته و از آن‌ها مراقبت کنید احتمال آفت زدن آن‌ها بسیار کمتر خواهد شد اگر گیاهان خانگی شما شته زدند می‌توانید از روش‌های زیر برای کنترل آن‌ها استفاده کنید.

 

۱.شستن

 اولین و ساده‌ترین روش برای از بین بردن آفت گیاهان شستن با آب است از جریان قوی آب برای شستن شته از روی گیاهان استفاده کنید همچنین می‌توانید با انگشت یا پنبه شته ها را از روی گیاهان برداریم این روش برای تعداد کم کاربرد دارد.

 

۲.قرار دادن گیاه در آب

 اگر گیاه دارای شاخ‌وبرگ شکننده‌ای است که نمی‌تواند جریان آب را تحمل کند دراین‌صورت کل گیاه را درون آب قرار دهید تا شته ها از بین بروند گیاه را برعکس کرده و شاخ‌وبرگ شکننده را درون یک ظرف آب تمیز با دمای اتاق قرار دهید.

 

۳.استفاده از مایع حشره‌کش

 شما می‌توانید از مایه‌های حشره‌کش موجود در بازار استفاده کرده یا خودتان با استفاده از مایع ظرف‌شویی آن را تهیه کنید سعی کنید از محصولات بدون عطر استفاده کرده تا به گیاه آسیب وارد نشود ماده موردنظر را با آب رقیق کنید یک قاشق چای‌خوری مایع را در یک گالن آب مخلوط کنید سپس مایع را بر روی گیاه بویژه در زیر برگ‌ها اسپری کنید.

 

۴.استفاده از روغن چریش

 یکی از مؤثرترین روش‌های از بین بردن شته گیاهان استفاده از روغن چریش از این روغن یک محصول ارگانیک به شمار می‌آید براساس دستورالعمل روغن از آن استفاده کنید علاوه‌بر خواص حشره‌کشی و ضد قارچ نیز بوده و فواید سیستمیک دارد و براساس انجمن حفاظت از محیط‌زیست استفاده از این روغن برای سبزیجات و گیاهان غذایی بی‌خطر می‌باشد.

 

۵.استفاده از حشره‌کش خانگی

برای تهیه حشره‌کش خانگی یک حبه سیر یک پیاز کوچک بعلاوه یک قاشق چای‌خوری فلفل کاین را درون یک مخلوط‌کن ریخته و آن‌ها را خوب با هم مخلوط کنید سپس یک پیمانه آب به مخلوط اضافه کرده و بگذارید یک ساعت بماند بعد ترکیب را صاف کرده و یک قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی به آن اضافه کنید خوب آن‌ها را مخلوط کرده و به گیاهان اسپری کنید می‌توانید این مخلوط را تا یک هفته در یخچال نگهداری کنید.

 

۶.استفاده از الکل

اگرچه این روش کمی وقت‌گیر است اما می‌توانید یک پنبه را به الکل آغشته کرده و با آن آفات را از بین ببرید.

 

۷.برداشتن قسمت آسیب‌دیده گیاه

قسمت‌های آفت‌زده گیاه را بریده و از منزل دور کنید.

 

۸. استفاده از روش تله چسبان

می‌توانید از کاغذ یا ورق‌های چسبناک در اطراف گیاهان خود استفاده کنید این ورقه‌ها را می‌توان از فروشگاه‌های باغبانی یا ابزار فروشی‌ها تهیه کرد.

 

۹. استفاده از اسپری شیمیایی

در صورت امکان بهتر است از اسپری شیمیایی استفاده نکنید اما اگر آلودگی شدید است می‌توانید از اسپری‌های حاوی پیرترین یا پیر ترویدها استفاده کنید در بین این مواد اسپری‌های پیرترین حاوی سموم کمتری بوده و ماندگاری چندانی ندارند.

امیدوارم از خوندن این مطلب لذت برده باشین.