همان‌طور که همه ما می‌دانیم غذایی که در ظروف مسی پخته شود بسیار خوشمزه خواهد بود و بسیار خواص دارد اما مشکلی که اکثر خانم‌ها با ظروف مسین به‌خصوص قابلمه مسی دارند این است که داخل ظرف مسی بعد از چند بار پخت‌وپز سیاه و بیرون ظرف مسی کدر می‌شود و مجله نیکان در این مطلب به شما 8 روش آسان برای براق کردن ظروف مسی آموزش خواهد داد با ما همراه باشید.

۱.پودر ماشین لباس‌شویی و نمک

 یکی از آسان‌ترین روش‌های براق کردن ظروف مسی استفاده از پودر ماشین لباس‌شویی و نمک است چراکه در هر خانه‌ای پودر ماشین لباس‌شویی و نمک وجود دارد برای براق کردن ظروف مسی خود ابتدا مقداری پودر ماشین لباس‌شویی و نمک را در یک‌کاسه آب می‌ریزیم سپس ظروف مسی را خیس کنید و کمی از محلول را بر روی دستمال بریزید دستمال را به‌آرامی روی ظروف مسی بکشید بهتر است جهت جلوگیری از سیاه شدن ظروف مسی از یک دستمال نرم استفاده کنیددستمال را چندین‌بار توسط این محلول خیس کنید و دورتادور ظروف مسی را دستمال بکشید این روش را ۱۰ الی۱۵ دقیقه ادامه دهید. سپس ظرف را با آب ولرم آبکشی کنید و با یک حوله نرم خشک کنید. همون‌طور که میبینید ظروف مسی شما همانند روز اول براق شده است.

 

۲.ماست و دوغ

ماست و دوغ به دلیل خاصیت اسیدی که دارد ظروف مسی شما را براق خواهند کرد مقداری ماست یا دوغ را بر روی دستمال نرم بریزید سپس دستمال را دور تادور ظرف که از قبل با آب خیس‌شده است بکشید این کار را تا زمانی ادامه دهید که سیاهی ظرف مسی شما از بین برود سپس ظرف را با یک حوله لطیف خشک کنید.

 

۳.ترشی

گاهی ممکن است دم دست ترین وسیله برای براق کردن ظروف مسی ترشی خانگی باشد ازآنجایی‌که ترشی خانگی حاوی مقدار زیاد سرکه می‌باشد به‌راحتی می‌تواند ظرف مسی سیاه را براق کند بنابراین برای براق کردن ظرف مسی خود ناامید نباشید ظرف مسی خود را برداشته مقداری آب ترشی روی آن بریزید سپس با یک دستمال نرم روی آن بسابید بعد از چند دقیقه ظرف مسی را با آب ولرم آبکشی کنید و با یک حوله نرم خشک کنید ظرف مسی خود را به زیباترین رنگ مس تبدیل خواهید کرد.

 

۴.آبغوره و نمک

 برای براق کردن ظرف مسی با آبغوره و نمک دریک کاسه نمک را در آبغوره حل کنید محلول را با استفاده از دستمال نرم برروی ظروف مسی بکشید تا زمانی‌که سیاهی ظرف از بین نرفته این کار را ادامه دهید سپس ظرف را با آب ولرم شستشو دهید با یک حوله نرم خشک کنید ظرف شما براق و زیبا خواهد شد.

 

۵.سس کچاپ یا رب گوجه

سس و رب دارای خاصیت اسیدی هستند و می‌توانند تمیز کننده مناسبی برای ظروف مسی باشند. سس یا رب گوجه را روی سطح ظرف ریخته و به خوبی روی آن پخش کنید.

اجازه دهید برای ۵ الی ۱۰ دقیقه سس روی سطح ظرف بماند تا خاصیت اسیدی آن روی ظرف مسی اثر کند. سپس با پنبه یا دستمال نخی سطح ظرف را پاک کنید و آن را با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید.

 

۶‌.لیمو

روش اول:برای این کار ابتدا لیمو یا آب لیمو را با نمک مخلوط کنید، توجه کنید که اگر از آبلیمو استفاده می‌کنید از خالص بودن آن مطمئن شوید زیرا خاصیت اسیدی لیمو باعث از بین رفتن جرم روی مس می‌شود. بعد با پارچه مخلوط را روی سطح ظرف مسی زده سپس آن را بسایید تا کاملا تمیز شود، این کار را می‌توانید با یک مسواک قدیمی نیز انجام دهید. بعد از تمیز شدن ظرف را آبکشی نموده و با یک دستمال خشک کنید.

 

روش دوم:یک عدد لیمو ترش را نصف کنید، سپس آن را روی ظرف مسی بمالید تا زمانی که لکه‌ها از بین برود. سپس ظرف را با آب شسته و خشک کنید.

 

7.قره قوروت

برای این کار باید ابتدا کمی قره قوروت روی ظرف مسی بمالید طوری که همه قسمت‌ها را بپوشاند. بعد با اسکاج روی ظرف را به خوبی بسایید. وقتی لکه‌ها از بین رفت ظرف را با آب گرم و صابون بشویید و با دستمال خشک کنید.

 

۷.اسید سولفوریک

بهترین ماده برای از بین بردن اکسیداسیون ظروف مسی می‌باشد. توجه داشته باشید که این ماده تنها برای تمیز کردن مس استفاده می‌شود و ممکن است با فلزات غیر مسی واکنش خوبی نشان ندهد و آن‌ها را لکه دار یا سوراخ کند.

 

 

اسید سولفرویک و آب را با توجه به اندازه ظرف مسی با هم ترکیب کنید. دستور درصد ترکیب مواد روی بسته‌ی اسید سولفوریک نوشته شده است. بهتر است این کار را با استفاده از دستکش پلاستیکی انجام دهید

 

ظرف مسی یا قسمتی از ظرف که مسی است را داخل محلول قرار دهید. وقتی جوشیدن آن به اتمام رسید، ظرف مسی را به طور کامل بشویید و در هوای خشک و خنک قرار دهید.

 

۸.سرکه و جوش شیرین

می‌توانید تنها با ترکیب جوش شیرین و سرکه، ظرف مسی خود را تمیز کنید. فقط کافی‌ست خمیری از سرکه و جوش شیرین را روی ظرف مسی بکشید. برای این کار تنها به سرکه، جوش شیرین و حوله یا دستمال نیاز دارید.

کمی جوش شیرین را در ظرفی بریزید

به همان میزان سرکه اضافه کنید

مواد را خوب مخلوط کنید تا حباب‌ها ازبین بروند

خمیر آماده‌شده را با یک قلم‌مو روی ظرف بکشید تا سطح آن کاملا پوشیده شود

اجازه دهید که این خمیر به‌مدت 30 دقیقه روی ظرف بماند

با حوله‌ای تمیز، خمیر خشک‌شده را از روی ظرف پاک کنید

با همان حوله، تمامی سطح مسی را تمیز کنید تا درخشش فلز روی ظرف نمایان شود.

امیدوارم از خوندن این مطلب لذت برده باشین.