قنادی‌های بسیاری در پایتخت وجود دارند؛ اما، تنها در بهترین شیرینی فروشی‌های تهران است که مرغوب‌ترین،‌ اصیل‌ترین و خاص‌ترین شیرینی‌های سنتی و مدرن را می‌توان یافت.

بهترین شیرینی فروشی‌های تهران از نظر شما در کجای این شهر قرار دارند؟ قنادی سنتی محله‌های قدیمی یا مکان‌های لوکسی که در پس نام‌های خاص فرنگی، محصولات جدید و خلاقانه‌ای برای عرضه دارند،‌ همه و همه می‌توانند یکی از بهترین‌ها باشند؛‌ اما امروزه همه چیز رنگ و رخساری مدرن به خود گرفته و حتی تنقلات شیرین نیز دستخوش تغییر شده است؛ کیک‌های فوندانت آمدند و با ظاهر رنگارنگ و فریبنده‌شان،‌ طعم ناخنک زدن به خامه را از کودکان ربودند. شیرینی‌های مدرن متنوع، وابستگی به بسیاری از شیرینی‌های سنتی ایرانی را  کم‌رنگ کرده و حتی جای برخی از آن‌ها را گرفته‌اند. کیک هل و گلاب با چیزکیک جایگزین شد، کوکی‌ها و تارتلت‌های خوش آب و رنگ، پیش از قطاب و برنجی‌های زعفرانی خودنمایی کردند و کاپ کیک‌ها و مافین‌های خاص و خوشمزه،‌ عرصه را بر کیک یزدی اصیل و معطر ایرانی تنگ کردند.

شاید حتی تعداد آدم‌هایی که وارد شیرینی فروشی شده و سراغ شیرینی‌های نوستالژیک را بگیرند، به‌اندازه سابق نباشد. قنادی‌ها هم از آن شکل و شمایل ساده قدیمی بسیار فاصله گرفتند و با ظاهری آراسته‌تر و محصولاتی متنوع‌تر و ویترین‌هایی متفاوت‌تر از قبل، با یکدیگر رقابت می‌کنند؛ اما در این میان، هنوز هم به جرئت از همان اولین‌های این حرفه باید در جست‌وجوی خوش‌ طعم‌ترین و بهترین شیرینی‌های شهر بود؛ همان‌هایی که اصالت و تازگی و کیفیت را فدای رقابت نکرده و همچنان مشتریان وفادار خود را حفظ کرده‌اند. هرچند بسیاری از قنادی‌های تازه تاسیس و جوان پایتخت با ارائه هم‌زمان تنوع، کیفیت و زیبایی، علاقه‌مندان به شهد و شکر را به هیجان و تحسین وا می‌دارند؛ اما به یقین بزرگ‌ترهای این فن، همچنان در بالای فهرست بهترین‌ها قرار دارند. در این مقاله با تعدادی از برترین و معروف‌ترین قنادی‌های پایتخت بیشتر آشنا می‌شوید.

 

1.شیرینی فروشی بی بی

قنادی بی بی از قدیمی‌ترین شیرینی فروشی های تهران است که بیش از ۴۰ سال از عمرش می‌گذرد. سال ۱۳۵۹ خورشیدی در طبقه اول یک ساختمان دو طبقه در یکی از کوچه‌های فرعی محله یوسف‌آباد، قنادی افتتاح شد که نام «شیرینی سرا» را بر آن گذاشتند. آن روزها برای ورود به این قنادی باید از یک حیاط عبور کرده و محصول مورد نظرتان را از میان اندک تولیدات روزانه شیرینی سرا انتخاب می‌کردید.قنادی بی بی که پیشتر «شیرینی سرا» نام داشت؛ مشهورترین قنادی منطقه یوسف آباد و از معروف‌ترین قنادی‌های تهران است.

کیک‌های شکلاتی بی بی روزانه به تعداد محدود تهیه می‌شود و اگر دیر به سراغ آن بروید، متاسفانه با دست خالی برمی‌گردید. شهرت روز‌افزون کیک شکلاتی بی بی تا جایی است که بسیاری را بر آن داشت تا به جستجوی دستور پخت‌های مشابه‌ و حتی روش تزئین‌اش در سایر قنادی‌ها و حتی پخت خانگی روی آورده‌اند.

آدرس شعبات شیرینی فروشی بی بی:

شعبه یوسف آباد: یوسف آباد، میدان کلانتری، خیابان مهرام (مدبر)، نبش خیابان سی ام 
شعبه قیطریه: خیابان دکتر شریعتی، بالاتر از پل صدر، خیابان مهندس میرزاپور (سهیل)، خیابان شهید محمدی 
شعبه شهرک غرب: شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بعد از بیمارستان آتیه، جنب پارک نیما 

 

2.شیرینی فروشی لرد

عشق دنیای غریبی دارد؛ آغاز و انجامی متفاوت و مسیری پر فراز و نشیب، گاه در نیمه راه می‌ماند و گاهی کامت را تلخ می‌کند و برای برخی نیز، آرام و شاد به پایان می‌رسد؛ اما قصه دلدادگی «لئون» و »آنیک»، با همه پستی و بلندی‌اش در دنیای شیرین شیرینی‌ها رقم خورد. این دو که در کافه قنادی فردوسی در خیابان استانبول تهران مشغول به کار بودند، به یکدیگر دل بسته و نامزد می‌کنند؛‌ اما صاحب قنادی بعد از این اتفاق،‌ تنها اجازه کار به یکی از آن‌ها را می‌دهد و آغاز راه، با تلخی جدایی برای این زوج عاشق رقم می‌خورد. در نهایت تصمیم بر این می‌شود که لئون در کافه ماندگار شده و دخترک قصه کارش را به‌عنوان فروشنده پیراشکی در خیابان خسروی و پس از آن در قنادی بامداد، از سر می‌گیرد.

زوج شیرینی فروش و عاشق پیشه، پس از سال‌ها کار و تلاش و پس‌انداز، در سال ۱۳۴۵ خورشیدی، ساختمانی در حال ساخت را در ابتدای خیابان ویلا خریداری و در تابستان سال بعد کافه قنادی شخصی خود را با نام «لرد» که در ارمنی به‌معنای «خدای بزرگ» است، افتتاح می‌کنند. شرایط مالی لئون و آنیک؛ اما پس از مدتی آن‌ها را به شراکت با زوج دیگری سوق داده و از آن پس، مردها در کارگاه زیرزمینی مغازه قنادی می‌کردند و همسرانشان در طبقه بالا،‌ با قهوه دست‌ساز به استقبال مشتریان می‌رفتند.

آدرس کافه قنادی لرد: خیابان استاد نجات الهی (ویلا)، نرسیده به خیابان کریمخان زند، پلاک 186

 

 

3. شیرینی دانمارکی

خیابان ویلای تهران یکی از آن مکان‌هایی است که گردشگران این شهر را می‌تواند تا ساعت‌ها در آغوش خود نگه دارد. از معماری زیبا و گنبد لاجوردی کلیسای سرکیس مقدس تا مغازه‌های صنایع دستی که اجناسشان با هدف روایت تاریخ و هنر مردمان این سرزمین، به سوغات می‌روند. در میان همه دیدنی‌های ناب این خیابان،‌ قنادی‌های قدیمی و معروفی نیز وجود دارند که کام مهمانان را شیرین کرده و خاطره‌ای خوشمزه از سفر را برایشان به ارمغان بیاورند. شیرینی دانمارکی ویلا، یکی از این مکان‌های جذاب و محبوب است که اولین شیرینی دانمارکی پایتخت در آن متولد شد. این قنادی با سابقه یکی از معروف‌ترین و بهترین شیرینی فروشی‌های تهران به حساب می‌آید که با دانمارکی داغ و شکری زبانزد خاص و عام شده و کیفیت بالا و قیمت ارزان شیرینی‌هایش نیز،‌ محبوبیت آن را همچنان حفظ کرده است.

شیرینی دانمارکی ویلا، در سال ۱۳۳۹ خورشیدی کارش را با پخت اولین شیرینی دانمارکی آغاز کرده و با همین اسم و رسم،‌ سال‌ها به گواه بسیاری،‌ بهترین دانمارکی تهران را عرضه می‌کند. عطر و بوی شیرینی داغ و تازه از فر درآمده‌ این قنادی قدیمی و معروف پایتخت، هوش از سر عابران می‌رباید و مشتریان را در دو نوبت صبح و عصر در صف‌های طولانی به انتظار نگاه می‌دارد. پس اگر هوس یک دانمارکی داغ و لطیف با یک فنجان چای عصرانه،‌ آن هم از بهترین و تخصصی‌ ترین دانمارکی‌پز تهران دارید، باید در ساعات ۱۰ صبح یا چهار بعد از ظهر که شیرینی‌ها پخته و عرضه می‌شوند، خود را به خیابان نجات‌اللهی برسانید و تا قبل از خالی شدن ویترین،‌ سهم خرید خود را دریافت کنید. شیرینی شکری معروف دانمارکی را می‌توانید در دومین شعبه این قنادی مشهور نیز پیدا کنید؛ کافی است خود را به خیابان پاسداران برسانید.

آدرس شعبات شیرینی دانمارکی:

شعبه ویلا: خیابان استاد نجات‌اللهی (ویلا)، بالاتر از طالقانی 
شعبه پاسداران: خیابان پاسداران، پایین‌تر از نیستان چهارم، پلاک ۲۲۶ 

 

 

4.شکلات و شیرینی سرای مینیون

شیرینی فروشی مینیون، قدیمی‌ترین کافه قنادی پایتخت و به زعم برخی قدیمی‌ترین قنادی به سبک مدرن در تهران و البته معروف‌ترین شیرینی فروشی تهران قدیم است. قدمت این قنادی به حدود ۹۰ سال پیش برمی‌گردد و توسط یک مهاجر اوکراینی در تهران افتتاح شد و در ۱۹ خرداد ماه سال ۱۳۹۹ خورشیدی و به‌عنوان میراث معماری معاصر، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. مکانی با مشتری‌های خاص و به اصطلاح آلامد که رفته رفته به‌واسطه شکلات‌های دست‌ساز منحصربه‌فردش، لقب سلطان شکلات را بر آن گذاشتند.

قنادی مینیون قدیمی‌ترین کافه قنادی پایتخت و معروف‌ترین شیرینی فروشی تهران قدیم است که در سال ۱۳۹۹ به ثبت ملی رسید.

شیرینی‌ها و شکلات‌های خاص و متنوع مینیون به‌تدریج در سراسر تهران به شهرت رسید و دهان ایرانیان را با ذائقه اروپایی پیوند داد. پاسکا (شیرینی مخصوص عید پاک مسیحیان) را فقط در مینیون می‌شد پیدا کرد و رسپی شکلات‌هایش نیز تنها در انحصار خودش بود. رجال سیاسی شهر مشتری‌های ثابت این قنادی بودند و در ایام سال نوی مسیحی، کودکان شهر انتظار شکلات‌های خوشمزه مینیون را می‌کشیدند؛ شکلات‌هایی که لای زرورق‌هایی به طرح و رنگ درخت کاج و بابا نوئل پیچیده شده و طعم‌ پرتقال و فندق و مارسیپان و ... می‌داد.

 در سال‌های اخیر «روبن ترپوگوسیان» آخرین بازمانده نسل اول مینیون به‌همراه همسرش،‌ مغازه را با همان شکل و شمایل قدیمی و با همان قهوه‌های تازه خوش عطر و شکلات‌های دست‌ساز خوش طعم پدر و مادرش اداره می‌کرد؛ اما در ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری، متاسفانه خبر از درگذشت روبن یا همان موسیوی مهربان و معروف مینیون دادند.

آدرس قنادی مینیون: خیابان سعدی شمالی، نبش خیابان قائدی، نبش چهارراه هدایت، رو‌به‌روی بیمارستان امیراعلم

 

5.شیرینی فروشی ناتلی

ناتلی یکی دیگر از قدیمی‌ترین و بهترین شیرینی فروشی‌های تهران است که از دهه ۴۰ خورشیدی،‌ کار خود را در پایتخت آغاز کرده و همچنان با محصولات خوب و بسیار متنوعش، محبوبیت زیادی نزد مردمان این شهر دارد؛‌ اما نسل اول این قنادی قدمتی ۸۰ ساله داشته و با اصالتی گرجی و با نام «ناتالی» در سال ۱۳۱۴ خورشیدی در تفلیس گرجستان تاسیس شد. انتقال قنادی ناتالی گرجی به ایران و بعد تهران، داستان بلند و جالبی دارد.

قنادی ناتلی اصالتی گرجی داشته و پس از مهاجرت به ایران، برای اولین بار در شهر تبریز و با نام «قنادی وطن» بازگشایی شد

در میان دنیای بزرگ و متفاوتی از شیرینی‌های تر و خشک و کیک‌ها و دسرها و سایر تولیدات متنوعی که بیش از ۷۰ نوع را شامل می‌شود، یکی از معروف‌ترین محصولات خاص و با کیفیت ناتلی، تارت شاتوت این شیرینی فروشی است که حتی در میانه زمستان، با شاتوت‌های تازه تهیه می‌شود و در میان مشتریان آن از محبوبیت بالایی برخوردار است. شیرینی‌های تر و دسری نیز، از مهم‌ترین و معروف‌ترین تولیدات این قنادی با سابقه است که اکنون شعبات بسیاری در سراسر تهران دارد و سفارش آنلاین مشتریان را نیز پذیرش و ارسال می‌کند.

آدرس برخی از  معروف‌ترین شعبات قنادی ناتلی:

شعبه مرکزی: خیابان سهروردی شمالی، بالاتر از خیابان خرمشهر (آپادانا)، نبش خیابان توپچی 
شعبه تهرانپارس: ضلع جنوب شرقی فلکه سوم تهرانپارس (دور فلکه)، نبش خیابان میرزا زاده ، پلاک ۹۲ 
شعبه نیاوران: نیاوران، - خیابان پور ابتهاج شرقی، نبش خیابان محمدی
شعبه پاسداران: خیابان پاسداران، خیابان گیلان غربی - خیابان فرخی یزدی، نبش پنجم شرقی 
شعبه پونک: اتوبان اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش خیابان ۱۷ 
شعبه هروی: میدان هروی، نبش خیابان ضابطی 

 

6.شیرینی فروشی هانس

هانس یکی از قدیمی‌ترین قنادی‌های تهران است که با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و بهترین‌ شیرینی فروشی‌های شهر از آن یاد می‌کنند. تاریخ تاسیس این شیرینی‌فروشی معروف پایتخت،‌ به سال ۱۳۴۲ خورشیدی برمی‌گردد و با اصالتی ارمنی آلمانی، کمی سبک شیرینی‌پزی آلمانی را نیز دنبال می‌کند. ورود به قنادی هانس، مانند گذشتن از درب مخفی باغ عجایب و کشف لذت‌های تازه است؛ اگر برای اولین بار وارد خیابان آبان جنوبی شوید،‌ هرگز به ذهن‌تان هم خطور نخواهد کرد که درب سبز رنگ کوچک و ساده‌ای که نیمه باز در انتهای کوچه‌ای بن‌بست در یک فرعی دنج قرار گرفته،‌ به بهشتی از طعم‌های لذیذ خواهد رسید.

اینجا خبری از ویترین پرزرق‌وبرق و وسوسه‌ کننده سایر قنادی‌ها نیست؛ حتی تابلوی بزرگی نیز وجود ندارد که اسم قنادی را فریاد زده و توجه عابران را به خود جلب کند. نام هانس را تنها با خط کوچکی در قاب و در  قسمت فوقانی درب ورودی مشاهده خواهید کرد و این خود گویای همه چیز است. بعد از گذشتن از درب و حیاط باصفای مجموعه، به اتاق کوچکی می‌ٰرسید که گاه انبوهی از مشتریان را خیره به دو یخچال کوچک، در خود جای داده است؛ مشتریانی که نگران تمام شدن شیرینی‌ها و کیک‌های هانس هستند و حتی برای جا نماندن در روز بعد، بیعانه پرداخت می‌کنند.

 

بیشتر این مشتریان به طمع کیک توت ‌فرنگی مخصوص هانس آمده‌اند؛ کیکی که آوازه‌اش در تمام کشور پیچیده و توریست‌ها و مسافران خارجی را نیز به وسوسه امتحان کردن،‌ راهی هانس می‌کند. قنادی هانس به‌جز کیک توت فرنگی و شیرینی بادام عسلی معروفش، محصولات پرطرف‌دار دیگری نیز چون کیک‌های میوه‌ای، انواع تارت، کلوچه، شیرینی خامه‌ای و البته شیرینی‌های کره‌ای خوشمزه و معروفش را در فهرست خود دارد و مدعی متفاوت‌ترین منوی کیک و شیرینی است.

از جمله دلایل علاقه و ازدحام مشتریان در این قنادی کوچک قدیمی،‌ علاوه بر کیفیت و طعم خاص و خانگی شیرینی‌هایی که روزانه تهیه می‌شوند، حس نوستالژیک مجموعه و ساعات کاری محدود آن عنوان می‌شود. شیرینی فروشی هانس تنها از ۱۰ صبح تا پنج بعد از ظهر پذیرای مشتریان خود بوده و پس از اتمام ساعت کاری و همچنین در جمعه‌ها و روزهای تعطیل رسمی، با درب بسته روبه‌رو خواهید شد. قیمت تولیدات این شیرینی فروشی ۵۰ ساله پایتخت، به نسبت کمی بالا است که با توجه به کیفیت مواد اولیه مورد استفاده،‌ توجیه‌پذیر خواهد بود.

آدرس قنادی هانس: خیابان کریم خان زند، آبان جنوبی، کوچه عقیلی، پلاک ۳

 

7.شیرینی فروشی اوریانت

کافه قنادی اوریانت چنانچه از نامش بر می‌آید از دیگر قنادی‌های ارمنی و معروف پایتخت به حساب می‌آید که قدمتش به حدود ۸۰ سال می‌رسد و فضای نوستالژیک و صمیمی‌اش، همچنان در دهه ۳۰ شمسی باقی مانده است؛‌ اما فضایی سنتی و قدیمی دلچسب و دلنشین که قرارهای دو نفره بسیاری را در خاطر ثبت کرده و به‌تنهایی‌های فراوانی غرق در عطر قهوه و طعم شکلات‌های دست‌ساز، شهادت می‌دهد.

این قنادی در سال ۱۳۲۱ خورشیدی و توسط یک مهاجر اهل ارمنستان در شوروی سابق، حوالی دروازه دولت تهران افتتاح شد و بعدها یک خانواده ارمنی تبار ایرانی،‌ آن را خریداری کردند. کافه قنادی اوریانت در بدو تاسیس، صرفا نانوایی بود و بعدها با پخت بیسکوئیت به شهرت رسید. کم‌کم کافه‌ای دنج شد و سپس به کافه قنادی تغییر هویت داد و در محله‌ای که اکثر ساکنان آن ارامنه هستند، مشتریان ثابتی پیدا کرد.

ویترین قدیمی مغازه با چراغ های نئون قرمز و فضایی جذاب و خاطره‌انگیز، میزهای دو نفره چوبی و صندلی‌های لهستانی به سبک کافه‌های قدیم، پنجره‌های قدیمی زیبا با پرده‌های چهارخانه‌ای که با رومیزی‌ها هماهنگ شده، تابلوهایی به قدمت سالیان دراز و فنجان‌ها و قهوه جوش‌های دوران‌های دور،‌ همه و همه از اوریانت کافه قنادی متفاوت و دوست‌داشتنی ساخته است. قنادی که یخچال‌ها‌ی بزرگش را چون سایر رقبا با تنوع بالایی از شیرینی‌ها پر نکرده است؛ اما پذیرایی خاص و به‌یادماندنی با شیرینی‌های خوشمزه و نوستالژیک از مشتریان دارد.

 

آدرس کافه قنادی اوریانت: خیابان شهید مفتح جنوبی، نرسیده به انقلاب، جنب زیرگذر دروازه دولت، پلاک ۱۶

 

8.شیرینی فروشی لادن

در میان بهترین شیرینی فروشی‌های تهران، قنادی لادن یکی از سنتی‌ترین‌ و اصیل‌ترین‌ آن‌ها است؛ گفته می‌شود که قنادی لادن اولین شیرینی‌های زولبیا و بامیه را وارد بازار پایتخت کرد. «حاج‌احمد لادن‌ مقدم» که فرزند ارشد یک قناد ماهر بود،‌ با ادامه کسب و کار پدر و در حدود ۹۰ سال پیش از این، قنادی کوچکی را در جنوب شهر تهران، حوالی محله امیریه و چهارراه معزالسلطان تاسیس می‌کند. سال‌ها بعد که «محمود» پسر دوم خانواده که از ۱۲ سالگی در کنار برادر بود، کمی بزرگ‌تر شد و راه و رسم این حرفه شیرین را آموخت،‌ حاج احمد اداره مغازه امیریه را به وی سپرده و خود زندگی را جمع و راهی شمیرانات می‌شود. شعبه تجریش لادن نیز در ۵۰ سال پیش،‌ با همین رویه افتتاح شد و سپس «حاج قاسم» پسر سوم و کوچک‌تر خانواده،‌ شعبه سعادت‌آباد لادن را با شریک خود راه‌اندازی کرد.

 با این حال نام ۹۰ ساله لادن و کیفیت بسیار خوب شیرینی‌هایش،‌ آن‌قدر زبانزد خاص و عام شده که همچنان مشتری‌های ثابت خود را دارد و در دیگر شعباتش نیز،‌ از اقبال عمومی بالایی برخوردار است. هنوز و همچنان مردم برای چشیدن طعم ویژه زولبیا و بامیه،‌ تن به صف‌های طولانی لادن می‌دهند و از کیک یزدی‌های خوش‌طعم و معطرش تعریف می‌کنند. در شعبات دیگر لادن که شکل و شمایلی مدرن به خود گرفته نیز، مشتریان کیفیت محصولاتش را از انواع شیرینی تر و خشک،‌ کیک‌های تولد و مناسبتی،‌ بستنی و انواع آجیل و خشکبار تایید می‌کنند.

گستردگی و شهرت نام لادن تا جایی است که  گفته می‌شود در گوشه و کنار تهران، برخی از اسمی که حال به برندی مشهور در پایتخت تبدیل شده، برای رونق کسب و کارشان سوء استفاده کرده و مردمان شهر را به اشتباه می‌اندازند.

آدرس شعبات قنادی لادن:

شیرینی لادن امیریه: میدان منیریه، چهارراه امیر بهادر، نبش سینما فلور سابق 
شیرینی لادن تجریش: تجریش، ابتدای خیابان ولیعصر، پلاک ۳۱۲۵ 
شیرینی لادن ولنجک (تنها شعبه شیرینی لادن تجریش): ولنجک، بلوار دانشجو، بالاتر از دانشگاه شهید بهشتی، پلاک ۱۰ 
شیرینی لادن سعادت‌آباد: سعادت آباد، خیابان سرو غربی، نبش بلوار شهرداری 

قنادی لادن امیریه به گواه بسیاری، یکی از بهترین‌های زولبیا و بامیه و کیک یزدی‌ معطر ایرانی را در تهران عرضه می‌کند.

 

9.شیرینی فرانسه

خیابان انقلاب تهران، یکی از نوستالژیک‌ترین مکان‌های این شهر برای بسیاری از جوانان دیروز و امروز بوده و خاطرات خوش دوران تحصیل را تداعی می‌کند؛ دانشگاه، کتاب‌فروشی‌ها و کافه‌‌های دنج و مشهوری که پاتوق بسیاری از عابران، دانشجویان،‌ کتاب‌فروش‌ها و اهالی کتاب است. در این میان، شیرینی فرانسه قدیمی‌ترین، محبوب‌ترین و معروف‌ترین کافه قنادی این خیابان به شمار می‌آید که با وجود معماری مدرن و خاص و همسویی با تغییرات روز، فضای زیبا و دوست داشتنی‌اش در خاطر و بوی قهوه‌اش تا سال‌ها در مشام مشتریانش باقی خواهد ماند. گاه در قسمتی از نمای بیرونی این شیرینی‌ فروشی محبوب و قدیمی پایتخت که بخشی از تاریخ و حافظه شهر را به خود اختصاص داده، پوسترهایی را به شیشه نصب و توجه رهگذران را معطوف به خود و مشتریان عموما اهل فرهنگ و هنر و مطالعه این کافه قنادی می‌کنند.

شیرینی فرانسه نامش را از «ژیلبرت بارو» شیرینی‌پز فرانسوی سال‌های دور خود به یادگار دارد که بعد از انقلاب ۵۷ از ایران رفت.

شیرینی فرانسه با تنوع بالایی از شیرینی‌های تر و خشک و نوشیدنی‌های گرم و سرد،‌ امروزه جزء محبوب‌ترین و بهترین شیرینی فروشی‌های تهران محسوب می‌شود که با وجود کیفیت بالای محصولات روزانه‌اش،‌ قیمت منصفانه‌ای را نیز ارائه می‌دهد. چیزکیک یا کیک پنیر ویژه شیرینی فرانسه محبوب‌ترین محصول این قنادی است که طرفداران بسیاری دارد؛ شیرینی‌های نوستالژیک معروفی نیز در این قنادی با سابقه و خاطره‌انگیز پایتخت عرضه می‌شوند که از پاپیونی، کشمشی، لطیفه و ناپلئونی آن، معمولا بیش از سایر محصولات تعریف می‌کنند.

شیرینی‌هایی که می‌توانید از قنادی خریداری کرده و در روزهای سرد پاییز و زمستان کنار یک لیوان شیرکاکائوی داغ یا قهوه دلخواه در کافه کوچک فرانسه و حتی به‌صورت ایستاده میل کنید. شیرینی فرانسه هر روز به غیر از روزهای جمعه و ایام سوگواری،‌ در دو وقت کاری ۹ صبح تا ۱۳:۳۰ دقیقه ظهر و  ۱۴:۳۰ بعدازظهر تا ۹ شب پذیرای مشتریان خود است.

 

آدرس کافه قنادی فرانسه: خیابان انقلاب، رو‌به‌روی خیابان وصال، نبش خیابان ابوریحان، پلاک 1272

 

10.شیرینی بهار

قنادی بهار،‌ اولین، قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین قنادی پایتخت است که در سال ۱۳۱۷ خورشیدی، در چهارراه سرچشمه تهران راه‌اندازی شد و از همان زمان تاکنون مشتریان وفادار و سرشناسی از اهالی فرهنگ، هنرمندان و رجال سیاسی شهر چون «دکتر محمد مصدق» و «پروین اعتصامی»  و «فریدون آدمیت» داشته و دارد. موسس این شیرینی‌ فروشی «حاج علی اکبر ماها» ملقب به بهار و از خلیفه‌های مشهور و استادکاران ماهر آن روزگار بود که به‌همراه پسران خود (غلامرضا،‌ علی و حسین)،‌ یکی از ماندگارترین طعم‌های اصیل و سنتی شیرینی ایرانی را بنیان گذاشت و بسیاری بر این عقیده‌اند که اولین شیرینی‌های سنتی ایران در این قنادی و توسط علی اکبر بهار متولد شده است. حاج اکبر پیش از این قنادی،‌ شیرینی فروشی اردیبهشت را به‌همراه شریکش اداره می‌کرد و پس از جدایی از او، نام بهار را برای قنادی شخصی خود می‌گذارد تا همان حال و هوای بهاری اردیبهشت را برای خود و مشتریان حفظ کند؛ نامی که فراتر از شناسنامه، برای او و خاندانش همچنان باقی مانده است.

تولد بهار را در ۱۳۱۷ می‌دانند؛ اما «حاج حسین بهار» فرزند مرحوم علی اکبرخان و صاحب قدیمی‌ترین قنادی تهران که روزهای کهنسالی را پشت سر می‌گذارد، از خرده روایت‌ها و عکس‌ها و اسنادی قدیمی که اخیرا در قنادی بهار به آن دست یافته،‌ اعتقاد دارد سال تاسیس این مکان به ۱۳۱۰ خورشیدی می‌رسد. مردی که بیش از ۹۰ سال از عمرش می‌گذرد و هنوز هفته‌ای یک بار به قنادی می‌آید تا با نظارت بر شیوه پخت،‌ طعم واقعی شیرینی‌هایی که پدر برای نخستین بار در تهران پخت را حفظ کند. شیرینی‌هایی که به گفته ایشان، معرف فرهنگ و اصالت ایران زمین بوده و با پرهیز از تقلب ماندگار شد و امروزه شهرتش،‌ فراتر از مرزهای ایران، به آمریکا و اروپا هم رسیده است.

 

مواد اولیه و طعم‌دهنده‌های طبیعی و مرغوبی چون عسل، روغن حیوانی، تخم‌مرغ رسمی، کره محلی، شیر محلی، زعفران، گلاب، هل و وانیلی که مرحوم بهار و فرزندانش در تهیه شیرینی‌های قنادی از آن استفاده می‌کردند، از شیرینی فروشی بهار اسم و رسمی دیرین ساخت که تا به امروز نیز با اقتدار نفس می‌کشد. اکنون قنادی بهار تهران را همگان به شیرینی‌های سنتی و خوش طعمش می‌شناسند؛ می‌گویند حاج اکبر بهار خالق اولین شیرینی پادرازی و شکری در قنادی‌های تهران بوده است. حتی با وجودی‌که پادرازی را اهل مشهد می‌دانند،‌ پادرازی‌های با کیفیتی که در این شیرینی فروشی با طعم ویژه‌ای طبخ می‌شد و بعدها به سایر قنادی‌ها راه یافت،‌ هنوز هم بهترین معرفی می‌شود و در هیچ قنادی دیگری نمونه‌اش را نخواهید یافت. نخستین شیرینی کره‌ای به سبک شیرین‌های روسی نیز که طرفداران بسیاری دارد، در قنادی بهار برای نخستین بار و توسط یکی از ایرانیان مقیم باکو به نام «ابراهیم عسگری» بنیان گذاشته شد. طعم زولبیا و بامیه‌های قنادی بهار هم با گلاب و زعفران اعلای ایرانی، از آن تجربه‌های کم نظیری است که علاقه‌مندان را خصوصا در ماه رمضان،‌ به این نقطه از پایتخت هدایت می‌کند.

قنادی بهار قدیمی‌ترین قنادی تهران و اولین تولیدکننده شیرینی‌های بدون قند و رژیمی در ایران است؛ اولین شیرینی پادرازی و شکری نیز چون دیگر شیرینی‌های سنتی در این قنادی متولد شد.

 

آدرس شعبات قنادی بهار:

شعبه اصلی قنادی بهار: بهارستان، پایین‌تر از چهارراه سرچشمه، جنب بانک کشاورزی، پلاک ۶۵۹ 
شیرینی بهار شریعتی: خیابان شریعتی، ورودی همت شرق (سه راه ضرابخانه) 
شعبه فشم شیرینی بهار سرچشمه: جاده لشگرک، فشم، ابتدای بلوار امام خمینی، رو‌به‌روی کتابخانه عمومی