ترکیه جزو کشورهایی است که علاوه بر جاذبه های توریستی و گردشگری غذا های بسیار محبوب و پر طرفداری هم دارد و بسیاری از افرادی که به این کشور سفر می کنند تمایل زیادی به خوردن غذاهای آنجا هم دارند و ما ایرانی ها فرهنگ و عادت‌های غذایی مشابهی با مردم ترکیه داریم و از سفر کردن به این کشور و خوردن غذاهای آنها لذت بیشتری می‌بریم.

غذاهایی که در ترکیه تهیه می‌شود تنوع بسیار زیادی دارد و در این بین بعضی از غذاها محبوب تر و پرطرفدارتر هستند، به همین دلیل تصمیم داریم که شما را با محبوب ترین و معروفترین غذاهای ترکیه آشنا کنیم و طرز تهیه غذاهای ترکی را به شما آموزش بدهیم تا علاوه بر داشتن یک آشنایی با غذاهای آنجا بتوانید خودتان هم حتی بدون سفر به این کشور غذاهای آنها را تهیه کرده و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید یا حداقل آشنایی بیشتری با غذاهای ترکیه پیدا کنید تا در صورت سفر به این کشور بتوانید انتخاب راحت‌تری داشته باشید و غذای دلخواه خود را میل کنید.

1.کباب ترکی با مرغ

مواد لازم برای تهیه کباب ترکی با مرغ

گوشت قرمز یا فیله مرغ : 300 گرم
 قارچ : 200 گرم
گوجه فرنگی بزرگ : 1 عدد
 پیاز متوسط :  1 عدد
فلفل دلمه ای : نصف یک عدد
نمک، فلفل، پودر سیر : به میزان لازم
روغن زیتون، پودر آویشن : به میزان لازم
روغن : برای سرخ کردن
خیار شور،جعفری، گوجه فرنگی : به میزان لازم
سس هزار جزیره : به میزان لازم


 
طرز تهیه کباب ترکی با مرغ

برای تهیه این کباب شما می توانید از گوشت قرمز یا گوشت مرغ استفاده کنید، ولی در این دستورالعمل طرز تهیه آن با گوشت مرغ را به شما آموزش می دهیم که ابتدا باید یک سینه کامل مرغ را بشویید و بعد به اندازه برش های نیم سانتی متر و عرضی آنها را خرد کنید و بعد فیله هایی که برش داده اید را درون یک ظرف بریزید و کمی نمک و پودر سیر، فلفل سیاه و دو قاشق روغن زیتون داخل آن بریزید و مخلوط کنید و در ظرف را بگذارید و دو ساعت داخل یخچال قرار دهید تا گوشت مرغ شما مزه دار شود‌
بعد از گذشت دوساعت سینی فر را با مقدار کمی روغن چرب کرده و فیله های مرغی که برش داده بودید و طعم گرفته را روی سینی با فاصله از هم قرار دهید و بعد آن را داخل فر با دمای 200 درجه سانتیگراد بگذارید و 25 دقیقه منتظر بمانید تا فیله های مرغ تهیه شوند‌‌ در این مدت می توانید سبزی ها را به صورت خلالی برش دهید و بعد از اینکه فیله های مرغ پخت خلال های قارچ، فلفل دلمه‌ای، پیاز و گوجه فرنگی را روی آن ریخته و باز هم آنها را داخل فر قرار دهید و این بار دما را روی 180 درجه سانتیگراد بگذارید و 20 دقیقه حرارت بدهید و بگذارید که داخل فر بماند.
بعد از گذشت این زمان کباب ترکی با مرغ شما آماده شده و می توانید آن را در کنار نان مدیترانه‌ای یا پیتا یا نان مخصوص دونر مصرف کنید و معمولاً در کنار این غذا پیاز و جعفری، خیارشور و گوجه فرنگی سرو می کنند و می توانید در کنار سس هزار جزیره هم آن را میل کنید.

 

2.کاورما

مواد لازم برای تهیه کاورما

گوشت ریز خرد شده(گوشت گوسفندی یا گوساله) : 600 گرم
روغن دنبه : 100 گرم
گوجه فرنگی بزرگ : 2 عدد
فلفل کاپیا (فلفل ترکیه ای) : 1 عدد
پیاز : 2 عدد
فلفل سبز : 2 عدد
فلفل سیاه : 1 قاشق مرباخوری
نمک : 1 قاشق مرباخوری
روغن زیتون : 2 قاشق غذا خوری
کره : 1 قاشق غذا خوری
آب : 1 استکان


 
طرز تهیه کاورما

به منظور تهیه این غذا باید ابتدا گوشت را درون ماهی تابه ریخته و مقداری روغن زیتون بریزید و بگذارید با شعله کم بپزد.
پس از آن دنبه هایی که به صورت ریز خرد شده را به تابه اضافه کنید و پختن را ادامه دهید و یک استکان آب هم داخل گوشت ها بریزید و در ماهیتابه را بگذارید تا چند دقیقه به همین منوال بپزد و بعد پیازی هم که خرد کرده اید را به آنها اضافه کنید و چند دقیقه منتظر بمانید که بپزند و فلفل های خرد شده را اضافه کرده و 5 دقیقه دیگر آنها را تفت بدهید.
پس از آن نوبت اضافه کردن گوجه فرنگی های خرد شده به محتویاتتان می باشد و باید همینطور پختن را ادامه بدهید تا پیازها نرم شده و آب گوشت کشیده شود و در نهایت نمک و ادویه را اضافه کنید و 5 دقیقه دیگر بگذارید که همه محتویات با هم بپزند و این غذا را به صورت داغ در ظرف دلخواه سرو کنید.
 

 

3.خوراک بادمجان کبابی

مواد لازم برای تهیه خوراک بادمجان کبابی

بادمجان : 4 عدد
گوجه فرنگی : 2 عدد
فلفل سبز : 2 عدد
فلفل قرمز : 1 عدد
پیاز : 1 عدد
سیر :  2حبه
روغن زیتون : 3 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی : 1 قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه : به مقدار کافی
فلفل قرمز  : به مقدار کافی


 
طرز تهیه خوراک بادمجان کبابی

در اولین مرحله برای تهیه این غذای ترکی خوشمزه باید بادمجان ها را خوب بشویید و با دستمال خشک کنید و بعد روی اجاق گاز یا زغال، کبابی کنید و آن را داخل سینی قرار داده و هنگامی که خنک شد پوست آنها را بکنید.
در مرحله بعدی باید بادمجان کباب شده را روی تخته آشپزخانه بگذارید و به اندازه مربع های بزرگ خرد کنید و در گوشه‌ای بگذارید.
سپس به سراغ گوجه فرنگی ها رفته و آنها را هم خوب بشویید و پوست آنها را بکنید و روی تخته آشپزخانه به شکل مکعب های ریز خرد کنید و آنها را هم کنار بگذارید.
پس از آن باید پیازها را هم پوست گرفته و بشویید و به صورت نگینی خرد کنید و یک قابلمه روی شعله کم گاز بگذارید و کمی روغن درون آن بریزید. وقتی که روغن داغ شد پیازها را داخل آن تفت دهید تا سبک، نرم و طلایی رنگ شود و هنگام تفت دادن پیاز ها وقتی که نرم شد فلفل ها را هم شسته و به صورت ریز خورد کرده و به پیاز اضافه کنید و تفت دهید. پس از آن گوجه فرنگی هایی که خرد کرده بودید را داخل مواد تفت بدهید و بعد سیر را پوست گرفته و از وسط نصف کنید.
پس از آن داخل یک ماهیتابه کوچک مقداری روغن بریزید و روی شعله گاز بگذارید و سیرها را به صورت جدا داخل این ماهی تابه تفت بدهید تا بوی خامی آن از بین برود و بعد آن را به محتویات قبلی در قابلمه اضافه کنید و در آن را بگذارید و منتظر بمانید که حدود 4 دقیقه با حرارت کم کنار هم بپزند.
بعد بادمجان ها را با چیلی قرمز، فلفل قرمز، فلفل سیاه و کمی نمک مخلوط کنید و هم بزنید و بعد از 5 دقیقه جعفری که به صورت ریز خورد کرده بودید به غذا اضافه کنید.
حالا همه مواد را با هم مخلوط کرده و خوب ورز دهید تا یکدست شوند. بعد از 3 دقیقه غذای شما آماده شده و می توانید قابلمه را از روی شعله گاز برداشته و خوراک خود را در ظرف دلخواه سرو کنید. برای سرو می توانید در کنار آن سیب زمینی تنوری سرخ شده هم بگذارد و نوش جان کنید.

 

4.هونکار بیندی

مواد لازم برای تهیه هونکار بیندی ترکیه

گوشت گوسفندی : 500 گرم
پیاز نگینی خرد شده : 2 عدد
گوجه فرنگی : دو عدد
نمک و فلفل سیاه : به مقدار لازم
بادمجان : یک کیلو گرم
آرد : 3 قاشق سوپ خوری
شیر : یک لیوان
پنیر موزارلا : 100 گرم
جعفری خورد شده : یک قاشق سوپخوری


 
طرز تهیه هونکار بیندی ترکیه

برای تهیه این غذا باید در اولین مرحله گوشت‌ها را به صورت قیمه ای خرد کرده و با کمی روغن و پیاز داخل قابلمه تفت بدهید تا سرخ شود.
پس از آن دو لیوان آب اضافه کرده و شعله را در حالت ملایم بگذارید تا گوشت بپزد. پس از آن باید گوجه فرنگی ها را خرد کرده و داخل گوشت بریزید تا آنها هم بپزند و به تدریج آب گوشت کشیده شود و در پایان کار کمی نمک و فلفل به گوشت اضافه کنید و آن را کنار بگذارید.
در مرحله بعدی باید بادمجان ها را کبابی کنید و پوست آنها را بکنید و خرد کنید و داخل یک ظرف جدا آرد را با کمی روغن تفت بدهید و بعد بادمجان ها را به آرد اضافه کنید و هم بزنید و کمی شیر روی آن بریزید تا غلظت بیشتری پیدا کنند.
سپس نمک و فلفل را داخل آن بریزید و در آخرین مرحله پنیر موزارلا را داخل بادمجان ها بریزید و شعله را خاموش کنید.
حالا باید با بادمجان ها را داخل یک دیس بکشید و گوشتی که پخته شده را روی آن قرار دهید و برای تزیین کمی جعفری خرد شده را روی آن بپاشید.

 

5.کومپیر

مواد لازم برای تهیه کومپیر ترکیه ای

سیب زمینی خیلی بزرگ : 3 عدد
کنسرو ذرت : نصف پیمانه
 کنسرو نخود فرنگی  : نصف پیمانه
سوسیس خرد شده و تفت داده شده : یک پیمانه
کالباس : 4 ورق
خیار شور : یک پیمانه
فلفل شیرین قلمی : نصف پیمانه
پنیر پیتزای رنده شده : نصف پیمانه
سس مایونز : مقداری
سس کچاپ : مقداری
کره : مقداری

طرز تهیه کومپیر ترکیه ای

برای تهیه این غذا باید فر را روی 200 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا فضای داخلی آن گرم شود و بعد سیب‌زمینی‌ها را کاملاً بشویید و کف سینی فر گذاشته و سینی فر را داخل فر بگذارید و آن را تا 250 درجه بالا ببرید.
برای پخت آن تقریباً یک ساعت و نیم زمان احتیاج هست و وقتی که خواستید تست کنید که سیب زمینی ها پخته شده یا نه، یک چاقو را از روی فویل داخل سیب زمینی فرو کنید، اگر نرم و پخته شده بود به سراغ ادامه مراحل بروید.
باید همه موادی که به آن اشاره کردیم را خورد کرده و کنار بگذارید و بعد سیب زمینی ها را به صورت داغ به کمک چاقو برش بدهید و بعد داخل آن را با قاشق تراشیده و پوره سیب زمینی را خالی کنید و کمی نمک روی آن بپاشید و یک قاشق پر پنیر پیتزا و کره با پوره سیب زمینی مخلوط کنید و تا همین زمانی که پوره سیب زمینی هنوز داغ است پنیر را با آن مخلوط کنید تا آب شود و بعد دوباره مواد را به کاسه سیب‌زمینی برگردانید و روی آن از موادی که خرد شده بود پر کنید و کمی سس مایونز و سس کچاپ بریزید. این غذا را می‌توانید در کنار تخم مرغ، ترشی، زیتون و غیره میل کنید.