1.دریاچه سقالسکار

روستای سقالکسار از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان است که در دهستان لاکان در ۱۶ کیلومتری جنوب شهر رشت (حدود نیم‌ساعت از مرکز شهر) و در جاده جیرده قرار دارد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ در این روستا که با نام «سالکه سار» نیز شناخته می‌شود، ۶۸۹ نفر زندگی می‌کنند. روستای سقالکسار در ارتفاع ۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است و آب‌وهوایی معتدل دارد. فاصله روستای سقالکسار تا تهران ۳۲۴ کیلومتر است و برای رسیدن به آن باید حدود چهار ساعت و نیم رانندگی کنید.

 

در اطراف مزار آقا سید شریف در نزدیکی شهرستان شفت، دریاچه‌های متعدد و جاذبه‌های طبیعی بسیاری وجود دارند که دارای طبیعت بکر و هیجان‌انگیزی هستند. سد خاکی سقالکسار، بزرگ‌ترین دریاچه این منطقه و دلیل شهرت این روستا است. مردم مهربان و خون‌گرم روستای سقالکسار اغلب به کشاورزی، دامپروری، زراعت برنج و پرورش ماهی مشغول هستند و شما به‌محض ورود به روستا با مزارع برنج و خوشه‌های طلایی رنگ و عطر دل‌انگیز شالی روبه‌رو می‌شوید.

آدرس: استان گیلان، رشت، فلکه انتظام، ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای سقالکسار

 

2.ساختمان شهرداری

کاخ شهرداری رشت یا عمارت شهرداری رشت از شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی رشت است و بین سال‌های ۱۲۸۶ تا ۱۳۰۵ شمسی به دستور اداره‌ی بلدیه، در ضلع غربی میدان شهرداری با الهام از معماری سن پترزبورگ توسط آرتم سرداراف معمار ارمنی-آلمانی مقیم رشت ساخته شد. از آن زمان تاکنون این بنا به‌عنوان ساختمان شهرداری رشت مورد استفاده قرار گرفته‌ است. کاخ شهرداری رشت دارای یک برج ساعت است که هر ساعت گذشت زمان را به مردم اطلاع می‌دهد.

3.میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌ های رشت است. این موزه مکانی عالی برای آشنایی با معماری، فرهنگ، سبک زندگی، غذاهای محلی، صنایع‌ دستی، پوشاک و... مردم مناطق مختلف استان گیلان است. ۲۸ مجموعه مسکونی در این موزه جای گرفته‌اند و فضاهای روستایی دیگر مانند شالیزار و کاهدان، لانه مرغ و... در آن بازسازی شده‌اند. موزه میراث روستایی گیلان تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای هر بازدیدکننده رقم می‌زند. با کجارو در گشت‌و‌گذار در این موزه همراه باشید.

 

 

3.پارک مشاهیر

بوستان مفاخر رشت که در قدیم با نام‌های باغ سالار، باغ بذر و پارک چمارسرا شناخته می‌شد، با قدمتی از سال ۱۳۲۶، در مسیر میدان رازی و حدود ۲۰۰ متری میدان یخسازی قرار دارد. دلیل نام‌گذاری این پارک به پارک مشاهیر، این است که هرکدام از پیاده‌روها و خیابان‌های آن را به نام مشاهیر شهر رشت و استان گیلان نام‌گذاری کرده‌اند. بازدید از بوستان مفاخر رشت را با درختان بسیار قدیمی و پوشش گیاهی بسیار متنوع در سفر به رشت از دست ندهید.


4.تالاب عینک

تالاب عینک یا دریاچه‌ عینک، یک تالاب طبیعی در منطقه چهار شهر رشت در نزدیکی پارک دانشجو است. این تالاب، بزرگ‌ترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ استان گیلان به شمار می‌آید. دلیل نام‌گذاری این تالاب به نام تالاب عینک به این دلیل است که شکل آن در عکس‌های هوایی، شبیه به عینک است. آب تالاب عینک از بارش باران و آب مازاد زمین‌های کشاورزی اطراف جمع می‌شود و این تالاب به هیچ رودخانه‌ای راه ندارد. در بازدید از این تالاب، با ماهیگیران محلی و پوشش گیاهی زیبایی روبه‌رو خواهید شد که تصویری زیبا را از رشت برای شما می‌سازند.

 

5.چشمه آب شور لاکان

چشمه آب شور لاکان در ضلع شرقی روستای آقادانا پیر و در مسیر رشت به لاکان در دل جنگلی انبوه و زیبا قرار دارد. مردم این منطقه، این چشمه را مقدس می‌دانند و در فصول گرم، از آب آن برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌کنند.


6.رودخانه گوهررود

رشت، یکی از شهرهای ایران است که مانند بسیاری از پایتخت‌های اروپایی، دو رودخانه از آن عبور می‌کند. رودخانه‌ گوهررود یکی از دو رود شهر رشت است که با عبور از دل شهر به تالاب انزلی منتهی می‌شود؛ اما متاسفانه این رود در سال‌های اخیر دچار آلودگی شده است و امید می‌رود که با رسیدگی مسئولان شهری، زیبایی و شکوه به این رودخانه برگردد.

7.سبزه میدان

سبزه میدان، نام یک میدان قدیمی در شهر رشت در نزدیکی میدان شهرداری است. سبزه میدان با حضور درختان تنومند، باغچه‌های زیبا و فضایی دلنشین، مکانی مناسب برای گذراندن یک عصرگاه به‌یادماندنی است. با قدم زدن در این پارک با اهالی رشت بیشتر آشنا خواهید شد؛ مردمانی مهربان که در حال گپ زدن هستند و به کبوترهای این پارک، دانه می‌دهند. بازدید از سبزه میدان، از آن تصاویری است که در ذهن شما نقش می‌بندد و برای همیشه همراه شما خواهد ماند.

8.موزه گنجینه

موزه‌ گنجینه‌ رشت در ساختمانی ۷۰ ساله در سبزه میدان قرار دارد. این موزه از دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی تشکیل شده است. بخش مردم‌شناسی، شامل مجسمه‌هایی از مردم بومی در حال کار و زندگی در کنار لوازم مختلف قدیمی، لباس‌های محلی، وسایل زندگی قدیمی مثل انواع قاشق چوبی، ظروف سفالی و فلزی، اسناد، وسایل زینتی و غیره است و بخش باستان‌شناسی در زیرزمین یا سرداب ساختمان، اشیا، دست‌سازه‌ها و یافته‌های باستانی کل سرزمین گیلان را به نمایش می‌گذارد. جذاب‌ترین بخش‌های موزه اشیا و اسکلت‌های کشف شده از تپه‌های مارلیک رودبار، تالش و دیلمان هستند. موزه‌ رشت در گذشته متعلق به میرزا حسین خان کسمایی، از یاران میرزا کوچک خان جنگلی بود؛ اما وزارت فرهنگ و هنر در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی، این موزه را خریداری کرد. 

 

9.خانه‌ قدیری


خانه‌ قدیری، یکی از خانه‌های تاریخی رشت با قدمتی از دوران پهلوی است. این خانه تاریخی که فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، در ضلع شرقی سبزه میدان رشت قرار دارد و توسط محمدولی تنکابنی، سپهدار حکمران گیلان ساخته شد. 


10.کارتینگ رشت

کارتینگ رشت با پیست ۶۰۰ متری و با امکانات ایمنی کامل، یک مکان فوق‌العاده برای تفریح و تجربه هیجان است. این پیست در محدوده فرودگاه رشت ساخته شده است و شما می‌توانید در روزهای غیربارانی برای خود جا رزرو کنید و از تفریح در آن لذت ببرید.