اولین‌ها همیشه هیجان انگیزترین هستند. همدان، اولین پایتخت ایران و خانه‌ای بود که مادها برای زندگی در فلات ایران آن را انتخاب کردند. البته نام اولیه‌ی این شهر هگمتانه بود و بعدها توسط سلسله‌های دیگری هم به عنوان پایتخت انتخاب شد.

1.غارعلیصدر:

درست است که عبور از دل کوه وهم انگیز است و ترسی در دل ما ایجاد می‌کند، اما اگر پا به غار علیصدر بگذارید بعد از مدتی متوجه می‌شوید که وهم و ترس جای خود را به لذت و هیجان داده است. این غار را شگفت‌انگیزترین غار آبی کشور می‌دانند که نام همدان به آن گره خورده است.

 

2.تپه هگمتانه


هگمتانه که یکی از آثار ارزشمند و مهم ایران کهن به شمار می‌آید، شهری تاریخی با قدمتی بالغ بر ۳۰۰۰ است و از جاهای دیدنی همدان به شمار می‌رود. این مجموعه‌ی عظیم و باشکوه، در تاریخ ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ و با شماره‌ی ۲۸ به ثبت ملی رسیده است.

 


3.غار آکواریوم گنجنامه:

شاید دیدن نمونه‌های نادر اقیانوسی و ماهی‌های کمتر دیده شده مانند سفره ماهی در همدان، کمی عجیب و دور از ذهن باشد. اما برای اینکه این تصور را به چشم ببینید قبل از خروج از دهکده گنجنامه سری به غار آکواریوم آن بزنید. این مجموعه در هر قسمت دارای شبیه سازهای آب و هوایی است؛ با دیدن این جاذبه اقلیم‌های مختلف دنیا را کشف می‌کنید و سفری به قسمت‌های مختلف دنیا خواهید داشت.

 

4.آرامگاه باباطاهر:

باباطاهر را به دوبیتی‌های لری شیرینش می‌شناسند. شاعری که به دلیل زندگی ساده و عارفانه‌اش به او لقب عریان داده‌اند. از زندگی او مطلب زیادی در دسترس نیست. اما بعضی سندهای تاریخی نشان می‌دهند که در لرستان به دنیا آمده و در همدان به خاک سپرده شده است.

 

5.موزه هگمتانه

موزه هگمتانه با افتتاح در سال ۱۳۷۳، از جاهای دیدنی همدان در میدان هفت تیر است. این موزه به جز عصر روزهای دوشنبه تمام روزهای هفته باز است. این موزه در شرق تپه هگمتانه و در کنار گودال معروف فرانسوی‌ها قرار دارد. ساختمان موزه که قبلاً مدرسه پرورش نامیده می‌شد، طی تغییرات و تعمیراتی برای ایجاد یک موزه موقت به بهره‌برداری رسیده‌ است. اشیای موزه شامل دو بخش اختصاصی و استانی است. در راهرو و تالار سمت راست موزه، اشیای به‌ دست آمده از هگمتانه نگهداری می‌شود. موزه هگمتانه را با توجه به انواع اشیا و آثار باستانی عرضه شده می‌توان به دو بخش تاریخی و اسلامی تقسیم نمود. اشیای هر دو بخش حاصل کاوش‌هایی است که طی سالیان گذشته از سطح تپه و داخل کارگاه‌های کاوش هگمتانه و تعدادی دیگر از طریق خرید، اهدا و یا توقیف حاصل شده است . بیشترین آثار و اشیای موزه را آثار سنگی و سفالی تشکیل می‌دهد.

6.آرامگاه ابوعلی سینا همدان 

 

در میان جاهای دیدنی همدان ، آرامگاه ابوعلی سینا جایگاه ویژه‌ای دارد. این مقبره با علم و فرهنگ شهر پیوند خورده و نماد شهر همدان به حساب می‌آید. بنای ابتدایی مقبره را قاجاریان ساختند و بنای جدید در دولت پهلوی بازسازی و رونمایی شد. بهانه‌ی این بازسازی هزارمین سالگرد تولد حکیم محبوب ایرانی بود.7.بازار همدان:خرید، بخش جدایی ناپذیر هر سفر است. اما باید این را بدانید که بازار همدان تنها برای خرید سوغاتی و وقت گذارانی در میان فروشگاه‌ها نیست. بازار همدان یک جاذبه‌ی دوست داشتنی در میان جاهای دیدنی همدان است. بنای قدیمی و آجری با سقف‌های گنبدی شکل حال و هوای شما را عوض می‌کند.