جاهای دیدنی کیش: جاذبه های تاریخی
اگر می‌خواهید به قلب تاریخ کیش سفر کنید، بازدید از جاذبه‌های تاریخی آن خالی از لطف نیست. در این جزیره کوچک دیدنی‌های تاریخی بسیار زیادی وجود دارد.

 

1- دره پرتغالی ها

بخشی از منطقه شمالی کیش که به نام دره پرتغالی ها معروف است، یکی از جاهای دیدنی کیش به شمار می‌رود. علت این نام‌گذاری به زمانی برمی‌گردد که پرتغالی‌ها در این محل سکونت داشتند. سرازیر شدن آب‌های سطحی در این بخش از جزیره کیش، منطقه‌ای سرسبز و زیبا ایجاد کرده است که هر ساله بسیاری از گردشگران را به خود جذب می‌کند.

یکی از مهم‌ترین جاذبه ‌های گردشگری کیش که در دره پرتغالی ها قرار گرفته است، درخت کهنسال انجیر معابد است که در ادامه مقاله، آن را به شما معرفی خواهیم کرد. مجموعه درخت سبز نیز در دره پرتغالی ها قرار گرفته است. مجموعه درخت سبز، مجموعه‌ای تفریحی با فضایی خاص و امکانات رفاهی از جمله آلاچیق، رستوران،سرویس بهداشتی، بوفه و…است که فرصت مناسبی برای پیک‌نیک و دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی ایجاد کرده است.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری منطقه دره پرتغالی ها می‌توان به آب‌انبار کیش و شهر تاریخی حریره کیش نیز اشاره کرد.


2- پایاب کیش، دنیای زیرزمینی 2000 ساله

پایاب کیش یکی از جاهای دیدنی کیش و بخشی از گنجینه‌های تاریخی این شهر محسوب می‌شود. همان‌طور که از کلمه پایاب قابل حدس است، این کلمه از دو بخش «پای» و «آب» تشکیل شده است و می‌توان مفهوم نزدیکی و هم‌جواری با آب از آن برداشت کرد. پایاب‌ها، کانال‌ یا دهلیزهایی با شیب تند هستند که در کنار چاه و قنات قرار می‌گرفتند و از طریق چند پله، فرد را به سطح آب قنات در زیر زمین نزدیک می‌کردند.

 

3- قلعه جنی کیش

قلعه جنی کیش یکی از جاهای دیدنی کیش با صدها قصه و ماجرای عجیب است. قلعه در نگاه اول یک بنای معمولی و قدیمی مثل همه قلعه‌هاست، فضایی مستطیل شکل، با دو بارو و یک بنای دو طبقه. اما وقتی پای صحبت مردم محلی بنشینید، حساب قلعه جنی از باقی بناهای تاریخی جدا می‌شود.

 

4- موزه خلیج فارس

مجموعه هنری و موزه خلیج فارس در ساحل جنوب غربی جزیره، یکی از امکانات ارزشمند کیش است که تبدیل به جاهای دیدنی کیش شده است. این مجموعه، معماری‌ای شبیه به یک صدف دارد که تماشای آن شما را شگفت‌زده می‌کند. البته که این شگفتی وقتی قدم به داخل ساختمان می‌گذارید، چند برابر خواهد شد.

مجموعه هنری خلیج فارس با مساحتی نزدیک به 3620 مترمربع، محلی برای برگزاری انواع نمایشگاه و فروش آثار هنری و صنایع دستی داخلی و خارجی است که تنوع آثار، آن را تبدیل به یکی از قطب‌های مهم عرضه آثار هنری ایران کرده است. موزه خلیج فارس در طبقه زیرین ساختمان قرار گرفته که دارای 5 گالری شامل اسناد و مدارک تاریخی مرتبط با خلیج فارس و نمایشگاه آثار هنری است.

 

5- کشتی یونانی کیش

شاید یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی کیش کشتی یونانی کیش باشد. کشتی یونانی قصه جالبی دارد. این کشتی که ساخت انگلستان و متعلق به یونان است، در سال 1345 در دریای کیش به گل نشست. از آن زمان یونانی‌ها خیلی تلاش کردند که کشتی زیبا و لوکس‌شان را نجات دهند. اما ظاهرا ایرادات فنی جدی‌تر از این حرف‌ها بوده است. از این رو نفت کشتی تخلیه شد و خودش در جزیره باقی ماند. تصویر کشتی یونانی روی آب در زمان غروب آفتاب و البته شب‌ها بسیار زیبا و تماشایی است. خصوصا اگر اهل عکس انداختن هستید، این منظره را از دست ندهید.