از روانشناسی رنگ ها چه می دانید؟ یکی از موضوعاتی که در روانشناسی همواره مورد استقبال قرار میگیرد شناخت شخصیت و ویژگیهای اخلاقی بر اساس رنگ ها است. همه ما در زندگی به بعضی از رنگها علاقه بیشتری نشان میدهیم و بیشتر در نوع لباس و محیط اطراف خود از آنان استفاده میکنیم. رنگ هایی که هرکدام نشان دهنده چیزیهایی هستند که از درون ما نشات میگیرد و میتوانند مربوط به ناخودآگاه ذهن ما باشند. در کنار این مسئله رنگ ها بر زندگی روزمره افراد تاثیر بسزایی دارند و در حوزه درمان نیز برای درمان بیماری ها و اختلالات روانی به کار میروند چراکه باعث ایجاد روحیه مثبت در بیماران میشود. با توجه به نقشی که رنگ ها در جنبههای مختلف زندگی افراد میگذارند در ادامه مقاله به روانشناسی رنگ و فواید هر کدام از رنگ ها میپردازیم پس با ما همراه باشید.
چرا روانشناسی رنگ مهم است؟
حس بینایی، همواره برای کسب اطلاعات درباره جهان پیرامون قویترین حس انسان به شمار میرود. رنگ ها در زندگی همه افراد حضور فعال و مؤثری دارند و به همین جهت از مهمترین عناصر دیداری به حساب میآیند که دارای بار احساسی و عاطفی هستند. رنگ ها سبب میشوند تا بتوانید به درک محیط، کسب اطلاعات و جهت یابی بپردازید و با محیط پیرامون ارتباط بیشتری برقرار کنید.
روانشناسی رنگ به معنی تأثیرگذاری رنگ های موجود در محیط، همچنین بر ذهن و حالات روحی افراد است. میتوان از رنگ ها به عنوان عامل کمکی در درمان بیماریهای مختلف، ایجاد تغییرات مثبت در فکر، ذهن و جسم، تنظیم اهداف شغلی با کاهش استرس شغلی و ارتقاء مهارت های ارتباطی استفاده کرد. استفاده درست و اصولی از رنگ ها میتواند فقدان انگیزهای که در اثر یک محیط بی روح و یکنواخت به وجود آمده است را از بین ببرد.
رنگ درمانی و کاربرد آن
از دیر زمان تاکنون اثرات روحی و روانی رنگ ها در افراد مختلف مورد توجه متخصصین رنگ درمانی قرار گرفته است، به طوری که هم اکنون مشخص شده است که استفاده نامناسب از رنگ ها در مکانهای خاص و به کارگیری نادرست آنها در محیط اطراف انسان، باعث بروز آسیبهای روحی میشود. سابقه رنگ درمانی به زمان بقراط حکیم بر میگردد. در آن زمان اعتقاد داشتند که رنگ ها در بهبود شرایط بیماران بسیار موثر هستند.
از آن زمان بود که رنگ درمانی آغاز شد و به مرور زمان روانشناسی رنگ ها پدید آمد. در واقع روانشناسی مجموعهای از گرایشات مختلفی را شامل میشود که روانشناسی رنگ ها یکی از آنان است. رنگ ها به دلیل تاثیری که بر اعصاب بینایی و دیدن، موجب برانگیختگی افراد میشود. هر رنگ تاثیر منحصر به خودش را بر افراد میگذارد. اگر چه رنگ ها مستقیما در درمان نقشی ندارند، اما در ایجاد روحیه مثبت در بیماران تاثیرات به سزایی میگذارند.
رنگ ها به چه معنا اند | از نظر روانشناسی رنگ
در روانشناسى نوین، رنگ ها یکى از معیارهاى سنجش شخصیت به شمار مىآیند، چرا که هر یک تأثیر خاصى در روح و جسم هر فرد باقى مىگذارند و نشانگر وضعیت روانى و جسمى وى هستند. رنگ ها به سه دسته رنگ های گرم، سرد و خنثی تقسیم میشوند.
روانشناسی رنگ های سرد
رنگ های سبز، بنفش و آبی، رنگ های سرد هستند. این رنگ ها به طور کلی باعث ایجاد احساس آرامش و به همان میزان نیز باعث ایجاد احساس غم و ناراحتی در افراد می شوند.
رنگ سبز
از ویژگی های رنگ سبز آرامش بخشی آن است. به همین دلیل از این رنگ در بیمارستانها بسیار استفاده میشود و از پر کاربردترین رنگ ها در طراحی دکوراسیون است. از ویژگیهای درمانی این رنگ میتوان به از بین بردن تنش، افزایش هضم، بهبود تعادل تواناییها، حفظ صلح و آرامش درونی و غلبه بر سنکوپ (سکته) است.
افرادی که از این رنگ زیاد استفاده میکنند، افرادی با شخصیت مثبت، با اراده و پشتکار زیادند. این افراد برای خود ارزش زیادی قائلند، بسیار کنجکاوند و با مشکلات سرسختانه مبارزه میکنند. استفاده زیاد از این رنگ میتواند سبب کسالت و رکود شود.
رنگ آبی
آبی را باید یک رنگ معنوی دانست. این رنگ باعث ایجاد آرامش، صلح، اعتماد، بهره وری، منطق است. آبی از رنگ هایی است در طراحی اتاق خوابها بسیار استفاده میشود. رنگ آبی باعث کاهش اشتها و القاء کننده امنیت است. افرادی که به رنگ آبی علاقه مند هستند، به صداقت و وفاداری بسیار اهمیت میدهند و به دنبال ایجاد نظم در زندگی خود هستند. این افراد وظیفه شناس و مسئولیت پذیرند و به طور کلی درونگرایی بالاتری دارند. این رنگ برای بی خوابی، فشار خون بالا و جهت کاهش حساسیت به درد مفید است. استفاده زیاد از حد از رنگ آبی باعث ایجاد سردی، یاس و ناامیدی میشود.
برای آشنایی بیشتر در زمینه بی خوابی و فشار خون بالا کلیک کنید.
رنگ بنفش
رنگ بنفش را نماد دانایی و احترام میدانند. این رنگ باعث ایجاد حس خلاقیت و افزایش مهارت های حل مساله میشود. افرادی که این رنگ را دوست دارند افراد جسوری هستند. استفاده از این رنگ در محیط و دفتر کار بسیار مناسب است. این رنگ برای کاهش مشکلات اعتیاد و میگرن، بهبود عملکرد سیستم عصبی، لنفاوی و قلبی و عروقی، حفظ تعادل پتاسیم بسیار مفید است.
روانشناسی رنگ های گرم
رنگ های گرم شامل رنگ قرمز، زرد و نارنجی هستند. این طیف رنگی موجب آرامش، عصبانیت و خصومت میشود. این رنگ ها اشتها آور هستند و به همین دلیل اکثر رستورانها از این رنگ ها استفاده میکنند.
برای آشنایی بیشتر در زمینه راهکارهای رسیدن به آرامش کلیک کنید.
رنگ قرمز
رنگ قرمز رنگی تحریک کننده است و باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب میشود. این رنگ نماد هیجان، عشق، شور و نشاط و صمیمیت است. افراد فعال و پر جنب و جوش معمولا طرفدار این رنگ هستند. از دیگر ویژگیهای شخصیت افراد طرفدار رنگ قرمز، عجول و زود جوش بودن آنهاست. این افراد خیلی زود عصبانی میشوند و قضاوت میکنند. افرادی خوش قلبند ولی از طرف دیگر نمیتوانند خود را کنترل کنند. بین رنگ قرمز و تحریک جنسی مردان نیز ارتباط وجود دارد.
استفاده طولانی مدت از این رنگ باعث ایجاد حرکات تکانهای و بروز پرخاشگری در افراد میشود. ویژگیهای درمانی این رنگ عبارت است از غلبه بر حس کسالت، بهبود عملکرد جنسی طبیعی ، تحریک سیستم عصبی، افزایش آدرنالین و گردش خون، حفظ آرامش و کاهش فشار خون میباشد.
برای آشنایی بیشتر در زمینه رنگ قرمز و تحریک جنسی مردان کلیک کنید.
رنگ نارنجی
رنگ نارنجی رنگ خوش بینی و مثبت اندیشی است و استفاده زیاد از آن احتیاط را در افراد بر میانگیزاند. نارنجی دوستان؛ افرادی اجتماعی، خوش خلق، صادق و فداکارند. با این حال نفوذ در این افراد سخت است. از این رنگ در جهت حفظ انرژی، افزایش اشتها، کمک به جذب کلسیم، کمک به بهبودی و حفظ سلامت بدن استفاده میشود.
رنگ زرد
رنگ زرد، رنگ روشنی و شادی است. باعث افزایش تمرکز و افزایش متابولیسم بدن میشود. این رنگ کمتر از رنگ های دیگر افراد را به خود جذب میکند و مردم در اتاقهای زرد رنگ بیشتر عصبانی میشوند. افرادی که به رنگ زرد علاقه دارند بلند پرواز و عاشق پیشرفت هستند و همواره در تکاپو و تلاش میباشند. این افراد، افرادی اجتماعی و شوخاند و مردم جذب آنها میشوند. رنگ زرد برای درمان یبوست و افزایش اعتماد به نفس، تحریک سیستم عصبی و سیستم گوارش و بهبود تفکر منطقی مفید است.
روانشناسی رنگ های خنثی
روانشناسی رنگ های خنثی به شرح زیر می باشد:
رنگ سفید
به طور کلی رنگ سفید نشان دهنده پاکیزگی و بی گناه بودن فرد در نظر گرفته میشود. افرادی که رنگ سفید را دوست دارند معمولا دارای خلاقیت بالا و به فکر صلح و آرامش هستند. همچنین افرادی آرام بوده و شنونده خوبی هستند. رنگ سفید به دلیل این که نور را منعکس میکند، به عنوان رنگ تابستانی در نظر گرفته میشود.
رنگ مشکی
معمولا همه افراد تمایل دارند که لباس مشکی بپوشند. رنگ مشکی نشان دهنده سلطه و قدرت است و رفتارهایی از خود بروز میدهند که نشان دهنده خودنمایی است. بسیاری تصور میکنند که این رنگ، رنگ عزا و ناامیدی است در صورتی که نشان دهنده خوش ذوقی افراد است. این افراد به دیگران احترام زیادی میگذارند و از هیچ کمکی دریغ نمیکنند و همواره به عقاید و نظرات دیگران احترام میگذارند.
کاربرد روانشناسی رنگ در زندگی
آگاهی از روانشناسی رنگ ها و استفاده از هر یک از آنها با توجه به خواصشان کاربردهای فراوانی دارد. در تبلیغات، پزشکی، طراحی و دکوراسیون منزل، نحوه لباس پوشیدن و... مورد استفاده قرار میگیرد.
رنگ ها میتوانند تاثیرات به سزایی بر روحیه افراد بگذارند و استفاده به جا از آنها میتواند بسیار سودمند باشد و میتواند در همه جنبههای زندگی تاثیرات خود را بگذارد. در کنار این مسئله یکی از روشهایی که برای کاهش مشکلات و بیماریهای روانی استفاده میشود بهره بردن از همین رنگها است. همچنین با مشاوره روانشناسی میتوانید آگاهی بیشتری از تیپ شخصیتی خود با توجه به روانشناسی رنگ ها به دست آورید.
روانشناسی رنگ ها و تبلیغات
تبلیغات جزئی از مهم ترین ارکان کسب و کار و شغل افراد هستند. با توجه به اهمیت بسیار زیادی شغل و منابع مالی در زندگی، بسیار مهم است که افراد از روانشناسی رنگ ها اطلاع کامل داشته باشند تا بتوانند کسب و کار خوبی را داشته باشند. در رابطه با اهمیت رنگ ها در تبلیغات می توان این گونه مثال زد که یک شرکت در رابطه با ورزش های پرهیجان و سخت از رنگی استفاده کنند که پیام آرامش را در ناخودآگاه انسان ایجاد می کند.
مسلما این تبلیغ نمی تواند چندان موثر باشد. برای مثال می توان گفت که بهترین رنگ برای تبلیغات بانک ها رنگ آبی می باشد چرا که حس امنیت و آرامش خاطر را به مخاطبین انتقال می دهد. همچنین شرکت هایی که قصد دارند تبلیغاتی در رابطه با محیط زیست یا محصولات طبیعی و ارگانیک بسازند، بهتر است که از رنگ سبز در زمینه تبلیغات شان استفاده نمایند چرا که پیام سلامت را در ناخودآگاه انسان بر انگیخته می کند.