اسکراب بدن چیست؟

 

اسکراب بدن، به برداشتن سلول‌های مرده از سطح خارجی پوست گفته می‌شود که یکی از فاکتورهای مهم در زیبایی و شادابی پوست بدن است.

مزایا و فواید اسکراب بدن چیست؟

 

سلول‌های مرده از روی پوست برداشته می‌شود، رنگ پوست صاف و یکدست شده و باعث شفافیت و درخشش بیشتر پوست می‌شود.
باعث روشن شدن پوست و کاهش لک، تیرگی و زبری پوست بدن می‌شود.
باعث افزایش خونرسانی، تحریک کلاژن سازی و جوانسازی پوست بدن می‌شود.
به افزایش جذب کرم‌ها و محصولات زیبایی در لایه‌های عمیق پوست بدن کمک می‌کند.


انواع اسکراب بدن چیست؟

 

در انواع، ژل، کرم، ماسک اسکراب و گوماژ وجود دارد.

تفاوت لایه بردار اسکراب با لایه بردار گوماژ در چیست؟

لایه بردار اسکراب، دارای دانه‌های درشت و زبر است و لایه برداری با آن قوی‌تر است و بی‌توجهی و سهل‌انگاری در انجام و نحوه ماساژ با آن، باعث تحریک و آسیب پوست می‌شود.

لایه بردار گوماژ ( Gommage ) دارای دانه‌های ریز و نرم است و لایه برداری با آن ملایم‌تر انجام می‌شود و باعث تحریک و آسیب پوست نمی‌شود.

 

تفاوت ماسک اسکراب با کرم اسکراب و کرم لایه بردار بدن در چیست؟

 

هر سه مورد لایه بردار هستند، با این تفاوت که:

کرم‌های لایه بردار، به شکل کرم یا پماد است، مانند آلفا هیدروکسی اسید و رتینول که برای برطرف کردن لک، کک و مک، جوش‌های زیرپوستی بکار می‌رود، خاصیت آبرسانی بیشتری نسبت به اسکراب‌ها دارد و باید توسط پزشک تجویز شود.

کرم اسکراب، دارای دانه‌های درشت و برجسته‌ای است که علاوه بر، برداشتن سلول‌های مرده از روی پوست، خونرسانی را در پوست افزایش می‌دهد و باعث روشن شدن و یکدست شدن رنگ پوست می‌شود ولی خاصیت آبرسانی کمتری دارد.

ماسک اسکراب، دارای دانه‌های اسکراب با خاصیت لایه برداری است و معمولا در هنگام پاکسازی پوست و بعد از انجام لایه برداری سطحی، از ماسک اسکراب برای پاکسازی عمقی‌تر پوست استفاده می‌شود و پس از آن باید از ماسک آبرسان برای جلوگیری از خشک شدن پوست استفاده شود.

 

طرز استفاده از اسکراب بدن

ابتدا پوست بدن را ‌با یک شوینده مناسب و آب ولرم بشوئید.
روی پوست مرطوب، اسکراب بدن را بمالید و یا فقط روی نواحی مورد نظری که تمایل به لایه برداری از آن را دارید مانند زانو، آرنج، پاشنه پا و به کمک انگشتان دست به آرامی و بصورت دورانی بمدت چند دقیقه نواحی فوق را ماساژ دهید.
در هنگام اسکراب بدن، بخصوص در نواحی پوست گردن و بالای سینه از انجام ماساژ‌های شدید خودداری کنید زیرا نواحی بین سینه و بالای سینه‌ها ظریف و حساس است و ممکن است به پوست آن نواحی آسیب برساند.
پس از اتمام اسکراب، پوست بدن را با آب ولرم بشوئید تا دانه‌های اسکراب از روی پوست کاملا پاک شود.
اکنون کرم آبرسان مخصوص بدن را بر روی پوست مرطوب بمالید تا از خشک شدن پوست بدن جلوگیری شود.


نکات مهم در مورد اسکراب بدن

 

هرگز از اسکراب بدن برای لایه برداری پوست صورت استفاده نکنید زیرا ترکیبات لایه بردار موجود در اسکراب‌های بدن‌، بسیار درشت و قوی‌تر از اسکراب‌های مخصوص صورت است و به پوست صورت آسیب وارد می‌کند. همچنین از اسکراب‌های مخصوص پوست صورت نباید برای لایه‌ برداری از پوست بدن استفاده شود، زیرا قدرت سایش ذرات موجود در اسکراب صورت برای انجام لایه برداری از پوست بدن کافی نیست.

نکته مهم دیگری که باید در اسکراب پوست مورد توجه قرار گیرد این است که اگر به هر دلیلی قرار است در معرض نور خورشید باشید از اسکراب کردن پوست بدن و صورت خود صرف نظر کنید زیرا باعث آفتاب سوختگی می‌شود.

 

مزایای استفاده از اسکراب و لایه بردار بدن 

کرم اسکراب و لایه بردار بدن تالگو، از مواد طبیعی و مواد معدنی دریایی تولید شده، فاقد مواد شیمیایی است و هیچگونه آسیبی به پوست نمی‌رساند.
لایه بردار بسیار خوبی برای برداشتن سلول‌های مرده و شاخی انواع مختلف پوست‌های چرب، خشک، نرمال و مختلط است.
بدلیل وجود شی‌باتر و سایر مواد مغذی موجود در اسکراب های تالگو، پوست بدن آبرسانی و تغذیه می‌شود.
باعث بازسازی و رفع تیرگی و زبری پوست بدن، زانو، آرنج و پاشنه پا می‌شود، نرمی، لطافت و شفافیت را دوباره به پوست باز می‌گرداند.
لک‌های پراکنده پوست بدن که بدلیل نور خورشید ایجاد شده را بیرنگ کرده و باعث یکنواختی و روشن شدن رنگ پوست می‌شود بطوری که پس از اولین مصرف به وضوح قابل روئیت است.


سوالات متداول در مورد اسکراب بدن

1.چه مکانی برای انجام اسکراب بدن مناسب است؟


حمام، مکان مناسبی برای انجام اسکراب است زیرا بخار حمام، باعث تسهیل لایه برداری و برداشتن سلول‌های مرده پوست می‌شود و نتایج و اثر بخشی بهتری بر روی پوست بدن دارد.

 

2.کدام اسکراب یا کرم لایه بردار برای پوست صورت و بدن من بهتر است؟


انتخاب اسکراب یا کرم لایه بردار صورت و بدن، بستگی به جنس پوست و مشکلات پوستی شما دارد به عنوان مثال:

کرم لایه بردار برای افرادی که دارای مشکلات پوستی هستند بکار می‌رود ولی کرم اسکراب، برای افرادی مناسب است که مشکل پوستی ندارند و هدفشان برداشتن سلول‌های مرده پوست و صاف و یکدست شدن رنگ پوستشان است.

 

3.آیا همزمان از اسکراب و لایه بردار می‌توانیم استفاده کنیم؟


خیر، زیرا باعث تحریک و آسیب پوست می‌شود.

 

4.آیا استفاده از اسکراب و لایه بردار، باعث خشک شدن پوست می‌شود؟


بله، مصرف زیاد لایه بردار و یا اسکراب باعث آزردگی و خشکی پوست می‌شود به همین دلیل باید در استفاده از لایه بردارها دقت شود و بعد از انجام، از کرم آبرسان و مرطوب کننده و یا کرم مغذی مخصوص بدن استفاده شود.

 

5.چه اسکرابی برای بدن بهتر است بخرم؟


اسکراب بدن بهتر است بر اساس جنس پوست خریداری شود.
از مواد طبیعی ساخته شده باشد و فاقد هرگونه اسانس و مواد شیمیایی باشد.
کیفیت و اثربخشی خوبی بر روی پوست داشته باشد و دارای تاریخ تولید و انقضا باشد.


6.چند بار در هفته بهتر است پوست بدن را اسکراب کنیم؟


زمان اسکراب بدن در پوست‌های مختلف متفاوت است به عنوان مثال: اسکراب در پوست‌های خشک، ماهیانه و در پوست‌های چرب بر اساس شدت چربی پوست می‌توان هفته‌ای یک الی دو بار استفاده کرد.