۱۲ مطلب در فروردين ۱۴۰۱ ثبت شده است

طرز تهیه شله زرد مجلسی

مواد لازم برای ۴ نفر


برنج نیم دانه ایرانی    ۱ پیمانه
آب    ۷ پیمانه
شکر    یک و نیم پیمانه
گلاب    نصف پیمانه
کره    ۵۰ گرم
خلال بادام و پسته    یک چهارم پیمانه
عرق هل    ۱ قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده غلیظ    نصف پیمانه


طرز تهیه شله زرد


مرحله اول


برای تهیه شله زرد مجلسی و خوشمزه ابتدا برنج را از شب قبل درون یک کاسه بزرگ و جادار می ریزیم، سپس به حدی آب اضافه می کنیم که سطح آب ۲ بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد. توجه داشته باشید نیاز به استفاده از نمک نیست.

 

مرحله دوم

در این مرحله ۳۰ دقیقه قبل از شروع آشپزی خلال بادام و خلال پسته را داخل یک کاسه می ریزیم و نصف پیمانه گلاب اضافه کنیم. این کار باعث می شود که خلال پسته و بادام به خوبی خیس بخورند و معطر و نرم شوند.

مرحله سوم

برنج خیسانده شده را با آب روی حرارت متوسط قرار می ‌دهیم و اجازه می‌ دهیم به مدت یک ساعت بپزد و به قول معروف دانه برنج ها بشکفد. بعد از این مدت زعفران را به آن اضافه می‌ کنیم و بعد از ده دقیقه شکر را می ‌ریزیم.

 

مرحله چهارم

سپس به مدت یک ربع اجازه می‌ دهیم تا شکر داخل آن حل شود‌. به این نکته مهم توجه داشته باشید که هیچ وقت زعفران را بعد از شکر اضافه نکنیم چون شکر باعث می‌شود زعفران به خوبی رنگ به برنج ندهد و رنگ شله زرد عالی نشود.

مرحله پنجم

نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که بعد از اضافه کردن شکر شله زرد رقیق تر می ‌شود، پس قبل از اضافه کردن شکر میزان غلظت را تست می‌ کنیم. حالا نوبت اضافه کردن خلال ها همراه با گلاب، عرق هل و کره است.

 

مرحله ششم

وقتی همه این ها را اضافه کردیم یک ربع به آن زمان می ‌دهیم تا جا بیفتد و زیر حرارت را خاموش می ‌کنیم و روی درب قابلمه دم کنی می‌ گذاریم و یک ربع اجازه می‌ دهیم با شعله خاموش و با حرارت خودش دم بکشد.

مرحله هفتم

این کار باعث می‌ شود که شله زرد بعد از سرد شدن، روی آن ترک نخورد و آب نیندازد‌. شله زرد ها را داغ داغ داخل کاسه ها سرو می‌ کنیم و کمی که خنک شد و رویه گرفت، با خلال پسته و بادام و دارچین تزیین می کنیم.

مرحله هشتم

نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که شله زرد بعد از سردشدن غلیظ تر می ‌شود پس خیلی سفت بر نداریم. می‌توانیم از شب قبل برنج را با هفت پیمانه آب بگذاریم خیس بخورد و زعفران را هم همان موقع به آن اضافه کنیم، طبق تجربه این روش بهتر است.

 

۳۱ فروردين ۰۱ ، ۰۹:۴۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

طرز تهیه خورش کرفس

مواد لازم برای ۴ نفر


گوشت خورشتی    ۴۰۰ گرم
ساقه کرفس    ۵۰۰ گرم
برگ کرفس    ۵۰ گرم
جعفری    ۸۰ گرم
نعناع    ۲۰ گرم
پیاز    ۱ عدد متوسط
آبغوره یا آبلیمو    به مقدار کافی
نمک و فلفل سیاه    به مقدار کافی
زردچوبه و روغن    به مقدار کافی


طرز تهیه خورش کرفس ساده


مرحله اول


برای تهیه خورش کرفس ساده و خوشمزه ابتدا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت قرار داده و پیاز را بدون اضافه کردن روغن تفت می دهیم تا آب آن کشیده شود.

 

مرحله دوم

پس از اینکه آب اضافی پیاز کشیده شد، مقداری روغن اضافه می کنیم و پیاز را به خوبی تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود. در ادامه مقداری فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کرده و به همراه پیاز دو دقیقه دیگر تفت می دهیم.

مرحله سوم

در همین حین گوشت خورشتی را می شوییم، سپس به صورت قورمه ای خرد می کنیم. توجه داشته باشید که اگر برای تهیه این خورش از گوشت گوسفندی استفاده کنیم، باید قطعات گوشت را بزرگتر خرد کنیم، چون گوشت گوسفندی پس از پخت جمع می شود.

 

مرحله چهارم

در این مرحله گوشت خرد شده را به قابلمه اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کرده و کمی سرخ شود. اضافه کردن رب گوجه فرنگی به این خورش متداول نیست، ولی اگر تمایل داشتیم ۱ قاشق رب گوجه فرنگی هم اضافه کنیم.

مرحله پنجم

نکته مهم در مورد رب گوجه فرنگی این است که اگر به خوبی تفت داده نشود، روی طعم و عطر غذا تاثیر منفی می گذارد. به همین دلیل رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت می دهیم تا کاملا سرخ شده و خوشرنگ شود.

 

مرحله ششم

حالا ۲ لیوان آب جوش اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا آب شروع به جوشیدن کند. حالا کف های روی سطح آب را با یک قاشق جمع می کنیم و دور می ریزیم. اگر از گوشت گوسفند استفاده می کنید، حتما این کار را انجام دهید.

مرحله هفتم

در این مرحله درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم گوشت بپزد. در همین حین برگ کرفس را به همراه نعناع و جعفری به صورت ریز خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن مایع اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

حالا سبزی های خرد شده را به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا سرخ شوند. مقدار سرخ کردن سبزی خورش سلیقه ای است، اگر تمایل داشته باشیم خورشت مان رنگ تیره تری داشته باشد، باید سبزی ها را مدت بیشتری سرخ کنیم.

مرحله نهم

پس از اینکه سبزی ها را سرخ کردیم، آنها را از تابه خارج می کنیم، سپس کمی روغن به تابه اضافه می کنیم. در ادامه بند وسط ساقه کرفس را خارج می کنیم، سپس ساقه کرفس را به صورت تکه های یک تا دو سانتی متری خرد می کنیم.

 

مرحله دهم

در این مرحله ساقه های کرفس را به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا سرخ شوند، سپس از تابه خارج کرده و کنار می گذاریم. پس از گذشت ۱ ساعت از پخت گوشت، نعناع، جعفری و برگ کرفس را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله یازدهم

حالا مجددا ۳۰ دقیقه دیگر اجازه می دهیم خورش بپزد. پس از گذشت ۳۰ دقیقه ساقه های کرفس را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه دیگر روی حرارت ملایم بماند تا روغن انداخته و به خوبی جا بیفتد.

مرحله دوازدهم

در ۱۰ دقیقه پایانی پخت خورش، مقداری نمک به همراه آب لیمو ترش یا آبغوره به خورش اضافه می کنیم. در پایان پس از اینکه آب خورش کم شد، آنرا درون یک ظرف مناسب می کشیم، سپس به همراه برنج سرو می کنیم.

 

۳۰ فروردين ۰۱ ، ۰۹:۴۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

انواع نوشیدنی خواب‌آور قوی طبیعی

شما هم نمی‌توانید شب‌ها به‌راحتی بخوابید نیازی نیست به قرص‌های خواب‌آور پناه ببرید بلکه با قوی‌ترین نوشیدنی خواب‌آور طبیعی می‌توانید خواب راحتی داشته باشید. خوردن نوشیدنی‌های خواب‌آور طبیعی می‌تواند شب‌ها خواب آرام‌ و البته راحت‌تری برای شما به همراه داشته باشد. البته همه مادرها خوب می‌دانند که خوردن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب، کمک خوبی برای بهتر خوابیدن است؛ اما نوشیدنی‌های خواب‌آور دیگری هم وجود دارند که می‌توانید با نوشیدن آن‌ها از بی‌خوابی شبانه رهاشده و آرام و سریع به خواب بروید. این نوشیدنی‌های خواب‌آور را می‌‌توانید به‌راحتی در خانه درست کرده و قبل از خواب بنوشید و با آرامش بخوابید. همه ما می‌دانیم که داشتن خواب کافی چقدر اهمیت دارد اما ممکن است متوجه نباشیم که چقدر این بی‌خوابی می‌تواند در به‌هم‌ریختگی ما مؤثر باشد. جالب است بدانید که کم‌خوابی و بی‌خوابی به هر دلیلی که باشد به طرز عجیبی بر روی سلامتی، فعالیت بدنی و ایمنی ما آسیب می‌رساند، بطوریکه متخصصان یکی از دلایل سرطان را در برخی موارد نداشتن خواب کافی می‌دانند.

 

انواع نوشیدنی خواب‌آور قوی طبیعی


چای بابونه


برخی افراد چای بابونه را به دلیل اینکه اثرات آرام بخشی به همراه دارد برای درمان بی‌خوابی می‌نوشند و محققان بر این باورند که تأثیر آن بر خواب از طریق فلاونوئید موجود در بابونه است. برخی از افراد شاید نسبت به بابونه واکنش‌های آلرژیک داشته باشند، اما بااین‌وجود سازمان غذا و داروی آمریکا بابونه را در فهرست گزینه‌های ایمن و مؤثر برای درمان بی‌خوابی قرار داده است.


چای سنبل‌الطیب


سنبل‌الطیب گیاهی است که به‌راحتی در دسترس بوده و در فروشگاه‌ها و عطاری‌ها می‌توان آن را یافت. برخی داروهای کمکی و خواب‌آور حاوی سنبل‌الطیب هستند و سنبل‌الطیب برای درمان بی‌خوابی گزینه مؤثر و بی‌خطری است. سنبل‌الطیب کاهش زمان خوابیدن یا تأخیر در خواب را برطرف کرده و به بهبود کیفیت خواب و کاهش بیداری‌های شبانه کمک می‌کند.


چای اسطوخودوس


چای اسطوخودوس نیز همانند چای بابونه دارای خاصیت آرام‌بخشی و تسکین دهندگی است. همچنین چای اسطوخودوس کیفیت خواب را بهبود بخشیده و احساس خستگی را نیز برطرف می‌کند.


آب‌آلبالو یا گیلاس


اعتقاد بر این است که محتوای تریپتوفان موجود در آلبالو یا گیلاس، آن را به یکی از بهترین میوه‌ها برای درمان بی‌خوابی شبانه تبدیل کرده است؛ تریپتوفان یک اسیدآمینه است که به‌عنوان پیش ساز هورمون ملاتونین که تنظیم خواب کمک می‌کند، عمل می‌کند. گیلاس و آلبالو هر دو مقادیر قابل‌توجهی ملاتونین دارند اما این میزان در آلبالو بیشتر است.


 دم‌نوش گیلاس زمستانی


دم‌نوش تهیه‌شده از ریشه، میوه و برگ‌های گیاه گیلاس زمستانی به درمان شرایطی مانند استرس، اضطراب و ورم مفاصل کمک می‌کند. در طب آیورودا از دم‌نوش گیلاس زمستانی برای درمان بی‌خوابی استفاده می‌شود.


 دم‌نوش نعناع فلفلی


سال‌هاست که در طب سنتی از نعناع فلفلی  برای درمان بی‌خوابی استفاده می‌شود. همچنین گیاه نعناع فلفلی به دلیل خواص ضدویروسی، ضد میکروبی و حتی ضد حساسیت قوی که دارد شناخته‌شده است.


 شیر بادام


شیر بادام  به دلیل مقادیر بالای تریپتوفان، ملاتونین و منیزیم موجود در آن‌یکی از نوشیدنی‌های خواب‌آور قوی است و در طب سنتی برای درمان بی‌خوابی استفاده می‌شود.


 اسموتی موز و بادام


موز ماده غذایی دیگری است که حاوی مقادیر زیادی منیزیم، تریپتوفان و ملاتونین است که برای رفع بی‌خوابی شبانه مفید بوده و با ترکیب موز و شیر بادام به‌صورت اسموتی، یک نوشیدنی سرشار از تریپتوفان و ملاتونین دارید که به درمان بی‌خوابی کمک می‌کند.


آب سبزی‌ها سبز


آب سبزی‌هایی که با استفاده از کرفس، اسفناج، سیب سبز و آب یک لیموترش تازه تهیه می‌شود به کاهش استرس و درمان بی‌خوابی کمک می‌کند.


آب نارگیل


آب نارگیل علاوه بر این‌که به‌عنوان یک نوشیدنی انرژی‌زا شناخته می‌شود، به دلیل مقادیر بالای ویتامین‌های B، منیزیم و پتاسیم موجود در آن به کاهش استرس و درمان بی‌خوابی کمک می‌کند.


آب گریپ‌فروت


آب گریپ‌فروت به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد یکی از بهترین آبمیوه‌های طبیعی برای درمان بی‌خوابی شبانه محسوب می‌شود.

۲۹ فروردين ۰۱ ، ۰۹:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

طرز تهیه لوکوم لبو

مواد لازم لوکوم لبو


آب لبوی پخته شده    ۴ لیوان
نشاسته ذرت    ۴ قاشق غذاخوری
آرد قنادی    ۴ قاشق غذاخوری
پودر ژلاتین    ۳ قاشق غذاخوری
وانیل    ۱ قاشق چایخوری
گلاب    ½ فنجان
کره    ۲۵ گرم
آب سرد    ⅔ لیوان
شکر    ۱ لیوان
پودر نازگیل    به مقدار کافی


طرز تهیه لوکوم لبو


مرحله اول


برای تهیه لوکوم لبو به روش مجلسی در ابتدای کار ژلاتین را به همراه آب سرد درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس کاسه را روی حرارت بخار آب کتری یا سماور قرار می دهیم تا ژلاتین درون آب حل شده و به طور کامل شفاف شود.

مرحله دوم

در این مرحله آب لبو را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس آرد قنادی را به همراه شکر به قابلمه اضافه کرده و مواد را مخلوط می کنیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت قرار داده و به آرامی هم می زنیم تا آرد کاملا باز شود.

مرحله سوم

پس از اینکه آب لبو کمی داغ شد، ژلاتین شفاف شده را به قابلمه اضافه کرده و کمی هم می زنیم تا مواد با هم ترکیب شوند. در ادامه باید مواد را به آرامی و به صورت متداوم هم بزنیم تا به غلظت مناسب برسند.

مرحله چهارم

توجه داشته باشید که هم زدن مواد تقریبا بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان نیاز دارد. پس از اینکه مواد به غلظت مناسب رسیدند، گلاب را به همراه کره و وانیل به قابلمه اضافه کرده و حدود ۳ دقیقه دیگر مواد را مخلوط می کنیم.

مرحله پنجم

پس از اینکه کره به طور کامل ذوب شد، قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم. در ادامه یک ظرف پیرکس را با کمی آب نمناک می کنیم، سپس مایه لوکوم را به ظرف اضافه کرده و اجازه می دهیم به طور کامل خنک شود.

مرحله ششم

در این مرحله ظرف را درون یخچال قرار می دهیم و اجازه می دهیم لوکوم خودش را بگیرد. در نهایت لوکوم را از یخچال خارج کرده و پس از برش زدن در پودر نارگیل می غلطانیم، سپس در ظرف می چینیم و سرو می کنیم.

۲۸ فروردين ۰۱ ، ۰۹:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

طرزتهیه اسنک مرغ و قارچ

مواد لازم برای ۴ نفر


پیاز ۱ عدد
قارچ ۴۰۰ گرم
فیله مرغ ۸ عدد
فلفل دلمه ۲ عدد
نان تست ۱۲ عدد
پنیر پیتزا به اندازه کافی
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی


دستور پخت

طرز تهیه اسنک مرغ
برای تهیه اسنک مرغ خوشمزه ابتدا فیله های مرغ را تمیز می شوییم و در صافی قرار می دهیم تا آب اضافه آن ها خارج شود و بعد روی تخته آشپزخانه فیله ها را به اندازه تقریبا دو بند انگشت طول آن وبا قطرهای نازک برش می زنیم و کنار می گذاریم.
فلفل دلمه ای را نیز می شوییم و داخل آن ها را خالی می کنیم و نگینی خرد می کنیم و در بشقابی می ریزیم. سپس قارچ ها را با دستمالی نمدار تمیز کرده و سریع آبکش می کنیم وحلقه حلقه برش می زنیم و در بشقابی می ریزیم و کنار می گذاریم.

پیاز را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و درشت رنده می کنیم و فیله های برش داده شده را در کاسه ای بزرگ می ریزیم و پیاز رنده شده را به آن اضافه می کنیم ،نمک و فلفل روی فیله ها می پاشیم و خوب زیر و رو می کنیم تا فیله ها کاملا با مواد طعم دار شوند.

 

۱۵ دقیقه صبر می کنیم تا فیله ها استراحت کنند. پس از طعم دار شدن فیله ها،در تابه ای کمی روغن می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود و فیله های خرد شده را در تابه ی ریزیم و مداوم تفت می دهیم تا به رنگ طلایی در بیاید

و کمی آبدار باشد و در آخر پخت کمی نمک روی آن ها می پاشیم و از روی حرارت تابه را بر می داریم.آن وقت درب ساندویج ساز را باز می کنیم و کف و روی آن را با قلم مو آشپزخانه چرب می کنیم و نان تست را روی آن می گذاریم

و کمی از مرغ های طلایی شده و فلفل دلمه ای و قارچ روی ان می چینیم و در آخر روی تمام مواد پنیر پیتزا می ریزیم و یک نان تست دیگر روی مواد می گذاریم و درب ساندویج ساز را می بندیم.خود ساندویج سازها تایمر مشخصی دارند که ابتدا چراغ قرمز است

و زمان آماده شدن اسنک چراغ سبز می شود تا شما متوجه شوید اسنک شما باید از ساندویج ساز در آورده شود.ولی اگر بخواهیم زمان بدهیم ۳ الی ۵ دقیقه آماده می شود.اسنک آماده شده را از ساندویج ساز بیرون می آوریم و با سس کچاب یا سس خردل نوش جان کنید.

۲۷ فروردين ۰۱ ، ۱۰:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

طرز تهیه دونات خانگی

مواد لازم دونات


آرد سفید    حدود ۵۰۰ گرم
شیر    ۲۲۵ میلی لیتر
خمیر مایه فوری    ۱ قاشق غذاخوری
نمک    ۱ قاشق چایخوری
شکر    ۲ قاشق غذاخوری
وانیل    ½ قاشق چایخوری
تخم مرغ    ۱ عدد
کره    ۵۰ گرم
بکینگ پودر    ۸ گرم
شکلات تخته ای    ۲۰۰ گرم
روغن مایع    ۲ قاشق غذاخوری


طرز تهیه دونات خانگی


مرحله اول


برای تهیه دونات خانگی ابتدا شیر را تا حدی که دست را نسوزاند گرم می کنیم، سپس شیر را به همراه خمیر مایه فوری در یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه شیر و خمیر مایه را به خوبی با هم ترکیب می کنیم تا یکدست شوند.

 

مرحله دوم

در این مرحله شکر را به همراه نمک و وانیل به کاسه اضافه می کنیم و کمی ترکیب می کنیم تا مواد یکدست شوند. در ادامه تخم مرغ را به کاسه اضافه می کنیم و کمی هم می زنیم تا تخم مرغ هم با مواد کاملا ترکیب شود.

مرحله سوم

حالا آرد را روی مواد درون کاسه الک می کنیم و با همزن دستی مخلوط می کنیم تا خمیری منسجم و نرم به دست بیاید که به دست نچسبد. توجه داشته باشید که ممکن است آرد کمتری برای این مقدار مواد نیاز باشد.

 

مرحله چهارم

بعضی از آردها آب کمتری جذب می کنند و به همین دلیل باید از اضافه کردن بیش از حد آرد خودداری کنیم، چون این عمل باعث می شود که خمیر دونات خشک و سنگین شود و پس از سرخ شدن به خوبی پف نکند.

مرحله پنجم

پس از اینکه خمیر دیگر به دست یا لیسک نچسبید، می توانیم کره را به آن اضافه کنیم و خمیر را با کره ترکیب می کنیم تا کره به طور کامل به خورد خمیر برود. پس از اینکه کره به خورد خمیر رفت، بکینگ پودر را به خمیر اضافه می کنیم.

 

مرحله ششم

حالا مجددا خمیر را با بکینگ پودر ورز می دهیم تا بکینگ پودر به طور کامل جذب خمیر شود. پس از اینکه بکینگ پودر به خورد خمیر رفت، به مدت ۱۰ دقیقه دیگر خمیر را با دست ورز می دهیم تا کاملا منسجم و یکدست شود.

مرحله هفتم

حالا یک ظرف مناسب را با کمی روغن مایع چرب می کنیم، سپس خمیر را به صورت یک چونه بزرگ در می آوریم و داخل ظرف قرار می دهیم. در ادامه روی خمیر را نیز کمی چرب می کنیم، سپس روی درب کاسه را با سلفون می پوشانیم.

مرحله هشتم

روی سلفون هم یک دستمال ضخیم قرار می دهیم، سپس خمیر را در محبط آشپزخانه به مدت یک ساعت کنار می گذاریم تا به خوبی استراحت کند و حجمش دو برابر شود. پس از گذشت این زمان خمیر را به سطح کار منتقل می کنیم.

مرحله نهم

حالا خمیر را کمی ورز می دهیم تا پف آن گرفته شود، سپس خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم می کنیم و هر قسمت را با وردنه به قطر حدودا یک سانتی متر باز می کنیم. در ادامه خمیر ها را با کاتر مخصوص دونات قالب می زنیم.

مرحله دهم

اگر قالب مخصوص دونات در دسترس نداشتیم از درب یک دبه بزرگ و درب نوشابه استفاده می کنیم. در ادامه یک کاغذ روغنی را به قطعات کوچک برش می زنیم، سپس هر خمیر قالب زده را روی یک تکه کاغذ روغنی قرار می دهیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله پس از اینکه تمام خمیر را قالب زدیم، آنرا درون یک سینی می چینیم، سپس مجددا روی خمیرهای قالب زده را با دستمال می پوشانیم و به مدت ۱۵ دقیقه استراحت می دهیم تا حجم خمیرها دو برابر شود.

مرحله دوازدهم

حالا یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و به اندازه ای روغن مخصوص سرخ کردنی اضافه می کنیم که دونات ها هنگام سرخ شدن در روغن شناور باشند. توجه داشته باشید که روغن باید کاملا داغ باشد، ولی حرارت زیر آن باید ملایم باشد.

مرحله سیزدهم

حالا با استفاده از کاغذ روغنی زیر خمیرها، آنها را درون روغن داغ می اندازیم و اجازه می دهیم سرخ شوند. پس از اینکه یک سمت دونات طلایی شد، آنها را بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز به خوبی سرخ شود.

مرحله چهاردهم

پس از اینکه دونات ها سرخ شدند، آنها را از روغن خارج می کنیم و روی دستمال حوله ای یا توری فلزی قرار می دهیم تا روغن اضافی شان به طور کامل کشیده شود. در ادامه شکلات را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله پانزدهم

سپس به روش بن ماری روی حرارت بخار آب قرار می دهیم تا شکلات ذوب شود، سپس روغن مایع را به آن اضافه می کنیم تا رقیق شود. در ادامه شکلات ذوب شده را در قیف کاغذی می ریزیم و به وسلیه آن دونات ها را تزیین می کنیم.

 

۲۴ فروردين ۰۱ ، ۰۹:۴۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

طرز تهیه باقلوا استانبولی

مواد لازم باقلوا استانبولی


پودر گردو    ۱۵۰ گرم
پودر قند    ۲ قاشق غذاخوری
پودر دارچین    ½ قاشق چایخوری
پودر هل    ½ قاشق چایخوری
کره گیاهی یا حیوانی    ۱۰۰ گرم
خمیر باقلوای آماده    ۱ بسته


مواد لازم شربت باقلوا


شکر    ۲ لیوان
آب    ۲ لیوان
زعفران دم کرده    ۲ قاشق غذاخوری
جوهر لیمو یا آبلیمو    نوک قاشق چایخوری


طرز تهیه باقلوا استانبولی


مرحله اول


برای تهیه باقلوا استانبولی خوشمزه ابتدای کار شهد باقلوا را درست می کنیم. به این منظور یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس شکر و آب را به همراه زعفران غلیظ دم کرده درون قابلمه می ریزیم.

 

مرحله دوم

حالا اجازه می دهیم شهد به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد. در ادامه گاهی با برس سیلیکونی و آب اطراف قابلمه را تمیز می کنیم تا شکرک نزند. حالا جوهر لیمو یا آبلیمو را به شهد اضافه می کنیم که شهد شکرک نزند.

مرحله سوم

توجه داشته باشید که نیازی نیست شهد به غلظت برسد. پس از گذشت ۲۰ دقیقه حرارت را خاموش می کنیم، سپس اجازه می دهیم شهد خنک شود. در ادامه خمیر باقلوا را به اندازه قالب مورد نظر برش می زنیم و کره را ذوب می کنیم.

 

مرحله چهارم

حالا کف قالب را از کره آب شده با برس می مالیم، سپس خمیر باقلوا را درون قالب قرار می دهیم و مجددا از کره روی خمیر می مالیم. توجه داشته باشید اگر خمیر یوفکا مخصوص باقلوا انتخاب کردید ۷ لایه روی هم بچینید.

 

مرحله پنجم

در این مرحله روی هر لایه از کره آب شده بمالید. در ادامه برای مواد میانی ابتدا پوست گردو را جدا می کنیم، سپس مغز گردو را آسیاب می کنیم تا به پودر تبدیل شود. در ادامه یک کاسه مناسب انتخاب می کنیم.

 

مرحله ششم

حالا پودر گردو را به کاسه اضافه می کنیم، سپس پودر قند را الک می کنیم و به پودر گردو اضافه می کنیم. در ادامه پودر دارچین را به همراه پودر هل به مخلوط پودر گردو اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم تا مواد یکدست شود.

مرحله هفتم

در این مرحله از مخلوط پودر گردو روی خمیر باقلوا به صورت پخش می ریزیم تا روی خمیر را به طور کامل پوشش دهد، سپس با دست مواد را فشار می دهیم تا فشرده و منسجم شود. در ادامه یک خمیر باقلوا دیگر روی مواد میانی قرار می دهیم.

مرحله هشتم

حالا از کره ذوب شده با برس روی خمیر باقلوا می مالیم. در ادامه فر را روی حرارت ۱۹۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم فر کاملا گرم شود. در ادامه خمیر را به اندازه و فرم دلخواه با چاقو برش می زنیم.

مرحله نهم

در این مرحله قالب را در طبقه وسط فر قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم باقلوا ها به مدت ۳۵ تا ۴۵ دقیقه بپزند، در آخر پخت گریل را روشن می کنیم، سپس اجازه می دهیم روی باقلوا ها طلایی و خوش رنگ شود.

مرحله دهم

حالا باقلوا را از فر خارج می کنیم، سپس شهد خنک را روی باقلوای داغ می ریزیم. در ادامه اجازه می دهیم باقلوا به مدت ۴ ساعت در دمای محیط بماند تا شهد به خرد باقلوا برود، سپس باقلوا را به مدت ۱۲ ساعت درون یخچال قرار می دهیم.

مرحله یازدهم

در نهایت پس از گذشت این زمان باقلوا را از یخچال خارج می کنیم، سپس روی هر یک از برش های باقلوا را با پودر پسته تزئین می کنیم. در پایان این شیرینی خوشمزه را در کنار چای داغ سرو می کنیم. نوش جان.

۲۲ فروردين ۰۱ ، ۱۰:۲۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

طرزتهیه سوهان به روش خانگی

مواد لازم سوهان


آرد جوانه گندم    ۲ قاشق سوپخوری
آرد سفید    ۱ قاشق سوپخوری
شکر    ۲۱۰ گرم
کره    ۱۶۰ گرم
عسل    ۲ قاشق غذاخوری
بادکا    ۱٫۵ قاشق غذاخوری
گلاب    ½ پیمانه
زعفران دم نکرده    ½ قاشق چایخوری
هل    ½ قاشق چایخوری


دستور تهیه سوهان


مرحله اول


برای تهیه سوهان سنتی ابتدا یک فویل را روی میز قرار می دهیم و روی آن را با استفاده از قلمو و کمی روغن کاملا چرب می کنیم. آردجوانه گندم را به همراه آرد سفید داخل قابلمه ای می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم.

 

مرحله دوم


سپس مواد را مداوم تفت می دهیم تا بوی خامی آرد از بین برود.سپس حرارت را ملایم می کنیم و گلاب و شکر را به آردها می افزاییم و مداوم تفت می دهیم تا جوش بزند و کره را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا مجددا به جوش بیاید.


مرحله سوم


سپس عسل را به همراه گلوکز، هل و زعفران دم نشده را اضافه می کنیم و همگی مواد را مخلوط می کنیم و به مدت ۳۰ دقیقه به طور مداوم به هم زدن ادامه می دهیم.چون نبابد به روغن بیافتد برای همین از هم زدن دست نمی کشیم.

 

مرحله چهارم

پس از گذشت زمان گفته شده مواد را با قاشق تست می کنیم اگر کمی سفت شده بود به طوری که به راحتی از قابلمه جدا می شد قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و مواد را روی فویل چرب شده به صورت پخش می ریزیم.

مرحله پنجم

اگر تمایل داشتید روی آن پسته یا بادام می ریزیم (می توانید در آخر پخت مغزیجات را داخل خود مایه سوهان بریزید) و گوشتکوب را چرب می کنیم و روی مایه سوهان می کوبیم و صبر می کنیم تا سوهان سرد شود.نوش جان

۲۱ فروردين ۰۱ ، ۱۰:۴۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

طرزتهیه سالاد مکزیکی

طرز تهیه سالاد مکزیکی 

مواد اولیه


عسل    ۱/۲ قاشق چایخوری
آب لیمو ترش و تازه    ۱ قاشق غذاخوری
گشنیز    ۱ قاشق چایخوری
فلفل دلمه‌ای قرمز    ۱ تکه نسبتا کوچک
نخود    ۲۰۰ گرم
ذرت پخته شده    ۱ فنجان
پیاز    ۱ عدد
لوبیا قرمز    ۲۰۰ گرم
نمک و فلفل    به میزان لازم
سس مایونز    به میزان دلخواه

دستور تهیه:

1.برای از بین بردن نفخ حبوبات، آن‌ها را در ظرفی پر از آب، به مدت ۵ الی ۶ ساعت قرار می دهیم.


2.بعد از این مرحله، نخود و لوبیا را به صورت جداگانه از صافی عبور می دهیم تا آب آن کشیده شود و با آب و نمک می‌پزیم.


3.لوبیا و نخود را در صورت پخته شدن کنار می‌گذاریم تا آب آن کشیده و خنک شود.


4.نخود را در قابلمه ای جداگانه می ریزیم و آن را با کمی آب روی حرارت ملایم به مدت یک الی ۲ ساعت تا پخت کامل قرار می‌دهیم.


5.لوبیا را نیز در ظرفی دیگر ریخته و به مدت ۱ ساعت به آن اجازه پخت می‌دهیم.


6.گشنیز را به خوبی شسته و بعد از خشک کردن، آن را خرد می‌کنیم.


7.پیاز را شسته و به صورت نگینی خرد می‌کنیم.


8.فلفل دلمه‌ای را نیز شسته و آن را خرد کرده و آن را به پیاز نگینی خرد شده اضافه می‌کنیم.


9.لوبیا، نخود و ذرت را به ترکیب فلفل دلمه‌ای و پیاز اضافه می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم.


10.نمک و فلفل و سایر مواد را نیز به این ترکیب اضافه کرده و به خوبی مخلوط می‌کنیم.


11.گشنیز خرد شده را در داخل مواد و هم چنین برای تزئین روی مواد استفاده می‌کنیم.


12.در آخر سس مایونز را برای طعم بهتر و لذیذتر به ترکیب مواد اضافه می‌کنیم.

۲۰ فروردين ۰۱ ، ۰۹:۵۶ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

طرزتهیه سالاد اندونزی

مواد لازم برای ۴ نفر


کلم سفید    ۲ پیمانه
کلم قرمز    ۱ پیمانه
ذرت    ۱ پیمانه
نخود فرنگی    نصف پیمانه
کالباس    ۱ پیمانه
هویچ    ۲ عدد
خیار شور    ۲ عدد
سس مایونز    به اندازه لازم
نمک و فلفل سیاه    به اندازه لازم


دستور تهیه سالاد اندونزی


مرحله اول


برای تهیه سالاد اندونزی ابتدا هویج را به صورت آبپز یا بخارپز می پزیم و به صورت خلالی بسیار نازک خرد می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه کلم قرمز و کلم سفید را به صورت رشته ای نازک و یکدست خرد می کنیم.

مرحله دوم

خیارشور را نیز به صورت رشته ای نازک خرد کرده و فشار دست آبش اضافی اش را می گیریم تا باعث آبکش شدن سالاد نشود. کالباس را نیز در ادامه به صورت رشته های نازک خرد کرده و به همراه دیگر مواد داخل یک کاسه بزرگ و جادار می ریزیم.

مرحله سوم

برای نخود فرنگی و ذرت می توانید از کنسرو یا آبپز شده ذرت و نخودفرنگی استفاده کنیم. در صورتی که از کنسرو استفاده کنیم کافیست آب اضافی شان را گرفته سپس به دیگر مواد اضافه کنیم. حالا تمام مواد را با هم خوب مخلوط می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله چند قاشق سس مایونز را به همراه کمی نمک ، فلفل سیاه و آبلیمو در یک کاسه کوچک می ریزیم سپس با مقداری کمی آب سس مایونز را رقیق می کنیم و روی سالاد می ریزیم و خوب مخلوط می کنیم تا به تمام نقاط سالاد برسد.

مرحله پنجم

حالا تقریبا سالاد ما اماده است انرا در ظرف مورد نشرمان می ریزیم و رویش را با یک سلفون می پوشانیم. در اخر ظرف سالاد را به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا سس به طور کامل به خورد مواد سالاد برود.

نکات طرز تهیه سالاد اندونزی

سالاد اندونزی با کشمش

اگر می خواهید از کشمش در سالاد خود استفاده کنید حتما از کشمش پلویی استفاده کنید. کشمش ها را از ۲۰ دقیقه قبل در آب ولرم بخیسانید تا به خوبی نرم شوند و در پایان پس از اینکه سالاد اماده شد به سالاد اضافه کنید.

سالاد اندونزی به صورت رژیمی

استفاده از سس مایونز در سالاد اندونزی باعث می شود که کالری این سالاد خیلی بالا برود. برای کم کردن کالری این سالد توصیه می شود به جای استفاده سس مایونز یا سس های پر کالری دیگر از ماست کم چرب یا روغن زیتون استفاده کنید. بهتر است کشمش را هم حذف کنید.

۱۷ فروردين ۰۱ ، ۱۱:۴۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان