۲۰ مطلب در بهمن ۱۴۰۰ ثبت شده است

طرزتهیه قیمه نثار قزوینی

قیمه نثار، یک غذای سنتی و اعیانی قزوینی است. اگر در شهر قزوین مهمان بودید و میزبانتان برای شما قیمه نثار درست کرد؛ مطمئن باشید که برای او بسیار عزیز هستید. این غذای خوشمزه بر خلاف اسمش قیمه نیست و یک نوع پلوی مخلوط با تکه های گوشت قیمه ای و انواع مغز است. به همین دلیل است که بعضی ها قیمه نثار را با مرصع پلو و آجیل پلو اشتباه می گیرند. قیمه نثار علاوه بر مقوی بودن بسیار خوش رنگ و لعاب و خوشبوست و حتی قبل از بردن یک لقمه به دهان، هوش از سر شما خواهد برد. ما در این مقاله به آموزش قیمه نثار می پردازیم.

مواد لازم برای ۴ نفر


گوشت قیمه ای    ۳۰۰ گرم
پیاز درشت    ۱ عدد
رب گوجه فرنگی    ۱ قاشق سوپ خوری
برنج    ۳ پیمانه
آب    ۴ لیوان
نمک    به میزان لازم
فلفل    به میزان لازم
زرچوبه    به میزان لازم
چوب دارچین    به میزان لازم
هل سبز    ۴ عدد
زعفران دم کرده    به میزان لازم
روغن    به میزان لازم
خلال پسته    به میزان لازم
خلال بادام    به میزان لازم
زرشک    به میزان لازم
خلال پرتقال    به میزان لازم


طرز تهیه قیمه نثار


مرحله اول


برای تهیه قیمه نثار مجلسی در ابتدا پیاز را شسته و آن را بر وی تخته برش به شکل نگینی ریز خرد می کنیم. پیاز را در روغن تفت می دهیم و اجازه می دهیم تا کمی آب پیاز کشیده شده و به اصطلاح سبک شود. نباید پیاز را بیش از اندازه سرخ کنید.

مرحله دوم

بعد از طلایی شدن پیاز می توانید کمی زردچوبه اضافه کرده و پس از آن تکه های گوشت قیمه ای را به آن اضافه کنید. گوشت را خوب تفت دهید تا کمی رنگ آن برگردد. بعد از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد فلفل و دارچین را اضافه کرده و دوباره هم می زنیم.

مرحله سوم

رب را کمی تفت بدهید. این کار کمک می کند تا رب در پلو بهتر رنگ باز کند و بوی خامی نداشته باشد. رب تفت داده شده را به مواد گوشت اضافه کنید. دوباره مواد را هم بزنید. مقداری آب جوش و زعفران و هل بر روی گوشت ریخته و در ظرف را ببندید.

مرحله چهارم

در انتهای پخت می توانید کمی نمک به غذا اضافه کنید. البته بادتان باشد که باید در انتها هل را از سس خارج کنید. مسلما بهترین انتخاب برای قیمه نثار برنج مرغوب ایرانی است. حتما برنج را چند ساعتی بخیسانید.

مرحله پنجم

بعد زا اینکه برنج را در آب و کمی نمک پختید؛ آن را آبکش کرده و دم کنید. در این فاصله خلال های را به مدت ۱۵ دقیقه در آب و گلاب بخیسانید. سپس آب اضافی را خارج کرده و حتما خلال ها را در کمی روغن تفت دهید.

مرحله ششم

این کار بسیار مهم است. زرشک شسته شده را نیز باید در روغن تفت داده و در نهایت کمی شکر به آن اضافه کنید. اگر می خواهید روی قیمه نثار را تزئین کنید؛ خلال ها را جدا از زرشک تفت دهید. خلال نارنج و پرتقال را باید از قبل بجوشانید.

مرحله هفتم

چند باری آب آن را خالی کنید تا تلخی آن گرفته شود. خلال ها را نیز کمی تفت دهید. برنج را داخل دیس ریخته و روی آن را با گوشت طعم دار شده، کمی برنج زعفرانی، زرشک، خلال بادام و پسته و همی طور خلال نارنج با پرتقال تزئین کنید.

۳۰ بهمن ۰۰ ، ۰۹:۴۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

طرزتهیه ترشی لیته

مواد لازم ترشی لیته


بادمجان    ۲ کیلوگرم
هویج    ۷ عدد
فلفل دلمه ای    ۱ عدد
سرکه    ۱٫۵ لیتر
نمک    ۱ قاشق غذاخوری
گلپر    ۱ قاشق مرباخوری
ادویه ترشی    ۱ قاشق مرباخوری
پودر تخم گشنیز    ۱ قاشق مرباخوری
زردچوبه    ۱ قاشق سوپخوری
سیر    ۲ بوته
فلفل تند    ۴ عدد
ترخون خشک    ۱ قاشق مرباخوری
مرزه خشک    ۱ قاشق مرباخوری
نعناع خشک    ½ قاشق مرباخوری
طرز تهیه ترشی لیته مخلوط


مرحله اول


برای تهیه ترشی لیته مخلوط و خوشمزه ابتدا کلاهک بادمجان ها را جدا کرده، سپس آنها را پوست می گیریم. در ادامه هویج را پوست می گیریم و به خوبی می شوییم، سپس به صورت ریز خرد می کنیم.

مرحله دوم


در این مرحله بادمجان را هم به صورت ریز خرد می کنیم و به همراه هویج داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه فلفل سبز و فلفل دلمه ای را تمیز کرده، سپس به صورت ریز خرد کرده و به قابلمه اضافه می کنیم.


مرحله سوم


حالا بوته های سیر را باز می کنیم، و حبه های سیر را به صورت ریز خرد می کنیم، سپس به قابلمه حاوی مواد اضافه می کنیم. در صورت تمایل برای اینکه مواد کاملا یکدست شوند، می توانیم آنها را با هم چرخ کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله قابلمه حاوی مواد را روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه می دهیم مواد آب بیندازند. در ادامه نمک، گلپر، ادویه ترشی، پودر تخم گشنیز، زردچوبه، ترخون خشک، مرزه خشک، نعناع خشک را اضافه می کنیم.

 

مرحله پنجم

پس از اینکه مواد را به خوبی زیرو رو کردیم، سرکه را به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آب درون قابلمه کشیده شود. توجه داشته باشید که در حین پخت، مواد را باید هر چند لحظه یک بار زیر و رو کنیم.

 

مرحله ششم

در این مرحله پس از اینکه آب درون قابلمه کشیده شد، آنرا از روی حرارت کنار می گذاریم و اجازه می دهیم با دمای محیط هماهنگ شود، سپس ترشی را درون ظرف های شیشه ای درب دار می ریزیم و در یخچال قرار می دهیم.

مرحله هفتم

در صورت تمایل اگر دوست داشته باشیم ترشی تند و تیز تر باشد، می توانیم مقداری سرکه درون شیشه ها بریزیم. توجه داشته باشید که چون مواد ترشی پخته اند، می توانیم آنرا پس از یک روز مصرف کنیم.

 

 

۲۷ بهمن ۰۰ ، ۱۵:۱۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

طرزتهیه عدس پلو نذری برای 50 نفر

عدس پلو یکی از انواع پلوهای ایرانی معروف است که در بسیاری از مراسمها مورد استفاده قرار میگیرد. این غذا شاید به تنهایی خیلی مورد استقبال قرار نگیرد، اما زمانی که مخلفات مختلفی همچون گوشت چرخ کرده، مرغ، کشمش، زرشک و خلال بادام به آن اضافه میشود یک غذای بی نظیر را به ارمغان می آورد و تبدیل به یک غذای نذری و مجلیسی عالی می‌شود. نیازی نیست که همه این مواد را استفاده کنیم خیلی از خانمها تنها با مخلوط کردن پیاز و کشمش به همراه عدس پلو یک غذای خوشمزه را برای خانواده تهیه میکنند. یکی از خواص عدس این است که فیبر زیادی دارد و می تواند از یبوست جلوگیری کند . عدس برای قلب نیز مفید است و نقش بسزایی در سلامتی انسان ایفا می کند و ترکیب آن با برنج آن را تبدیل به غذایی مغذی می کند و برای همه گروههای سنی مفید و مغذی است .

طرز پخت عدس پلو نذری و مجلسی در نقاط مختلف ایران:

در استان یزد عدس پلو همراه با شوید خشک و دارچین ( که لا به لای برنج و عدس آبکش شده پاشیده میشود) طبخ میشود و طع خاص و متفاوتی دارد.
در استان فارس عدس پلو را همراه با گل کلم طبخ میکنند.
در استان خراسان نیز عدس پلو را با کمی زیره پلویی سرو میکنند.
مواد اصلی عدس پلو را برنج ، عدس ، نمک و روغن تشکیل میدهند.

عدس پلو نذری یکی از غذاهایی است که در ایام محرم بسیار مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد. از دلایلی که این غذا را به عنوان نذر انتخاب می کنند در دسترس بودن مواد مورد نیاز آن و خوشمزه بودن این پلوی ایرانی است و همچنین به سادگی قابل تهیه است و در مقایسه با غذاهایی همچون کباب و انواع خورشت های نذری هزینه چندانی ندارد.

در ادامه به مواد مورد نیاز، طرز پخت عدس پلو نذری و مجلسی برای خوش طعم شدن تهیه عدس پلو نذری برای تعداد ۵۰  نفر می‌پردازیم، با ما همراه باشید .

 مواد لازم عدس پلو نذری برای ۵۰ نفر

برنج    ۶ کیلوگرم
گوشت چرخ کرده    ۳ کیلوگرم
عدس پلویی    ۳ کیلوگرم
کشمش پلویی    ۲کیلوگرم
پیاز    ۱ کیلوگرم
زعفران سابیده شده    به مقدار لازم
نمک و زردچوبه و فلفل    به مقدار لازم
روغن جامد    ۱.۵ کیلوگرم
روغن حیوانی    در حد چند قاشق


لازم به ذکر است قبل از اینکه طرز تهیه عدس پلو نذری را توضیح دهیم باید بگوییم که عدس پلو در شکل‌ها و انواع مختلف پخته می‌شود و فرقی نمی‌کند عدس پلو ساده باشد یا با سویا یا عدس پلو با گوشت قلقلی ، مهم این است که شما نیت خالصانه‌ای داشته اید و نداشتن گوشت چرخ کرده ذره ای از ارزش کار شما کم نکرده است .

طرز پخت عدس پلو نذری:

از شب قبل برنج را خیس کنید و نمک بزنید و بگذارید بماند .
صبح عدس‌ها را بشویید و خیس کنید، بعد از دو الی سه ساعت آب آن را خالی کرده و در ظرفی ریخته و با مقداری آب تازه بگذارید بپزد تا آب آن کاملا خشک شود عدس پخته را کنار بگذارید .
گوشت را به تنهایی تفت دهید تا آب گوشت جمع شود. همزمان پیاز نگینی خرد شده یا رنده شده را تفت دهید تا کمی طلایی شود. وقتی هردو آماده شدند، با هم مخلوط کنید و سپس نمک، فلفل سیاه، دارچین و روغن را اضافه کنید.
قابلمه ای را که برای عدس پلو نذری در نظر میگیرید باید جا دار و بزرگ باشد که پلو له نشود، برنج را داخل آب جوش میریزیم و وقتی به جوش آمد و نزدیک به آبکش کردن آن بود، عدس پخته را به برنج در حال جوشیدن اضافه کنید تا با هم مخلوط شوند، برنج را آبکش کرده و داخل دیگ بریزید و با دم کنی روی حرارت قرار دهید تا خوب دم بکشد.
کشمش ها را شسته، روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا خشک شود و بعد با روغن تفت دهید.
بعد از اینکه برنج دم کشید روغن نباتی را که با روغن حیوانی مخلوط کرده روی حرارت قرار دهید تا داغ شود و حتما دقت کنید که روغن بوی سوختگی نگیرد و فقط گرم شود و بعد آن را روی برنج بریزید .
در آخرین مرحله عدس پلوی نذری را که آماده شده است داخل ظرفهای مناسب ریخته و میتوانید با گوشت، کشمش، زعفران دم کرده و پیاز داغ تزیین کنید.
ترفندهایی برای خوش طعم شدن عدس پلو نذری :

 برای جلوگیری از ایجاد ته دیگ یا سوختن برنج، از یک آبکش فلزی استفاده کنید. به این صورت که ابتدا یک لیتر آب در دیگ بریزید سپس یک چهارپایه در آن قرار دهید و یک آبکش فلزی روی آن قرار دهید. با این روش برای دم کردن برنج نیازی به روغن پیدا نخواهید کرد و همه دانه های برنج سالم خواهند ماند.
اضافه کردن آب عدس به برنج موجب کدر شدن غذا میشود . از طرفی به دلیل خاصیت غذایی بالا ، میتوان آن را نگه داری کرد و با آبلیمو میل نمود یا حتی در سوپ و آش مورد استفاده قرار داد.
 عدس در مرحله دم، باز هم پخته میشود، لذا در مرحله آب پز از پخته شدن کامل آن خودداری کنید.
برای جلوگیری از ایجاد رنگ تیره دارچین در برنج ، میتوان به جای پودر دارچین از چوب آن استفاده کرد.
 هنگام تهیه سس گوشت عدس پلو مقداری زیره و تخم گشنیز آسیاب شده به آن اضافه کنید. این دو ادویه بوی گوشت را از بین میبرند و  طعم خاصی به سس غذای شما می‌دهند. اگر میخواهید از گوشت قلقلی برای تزیین عدس پلو استفاده کنید، مقداری پیاز را رنده کرده و آب آن را بگیرید ، سپس با مقداری زردچوبه ، دارچین و ادویه مخلوط کرده و به خوبی ورز دهید. در مرحله بعد با دست گلوله های کوچکی را درست کرده و در تابه سرخ کنید.
 اگر از طرفداران دو آتشه ته دیگ هستید، کف دیگ مقداری روغن بریزید و سپس به مقدار دلخواه کنجد و در مرحله بعدی روی آن را با نان لواش بپوشانید. به این ترتیب بعد از طبخ علاوه بر عدس پلوی معرکه یک ته دیگ کنجدی برشته نیز خواهید داشت.
اگر میخواهید در عدس پلو به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده کنید، مرغ را با ادویه، زردجوبه، یک عدد پیاز و چند عدد برگ بو به مدت یک ساعت بپزید. پس از پخت ، مرغ را به قطعات کوچک تقسیم کنید. در این مرحله ابتدا مقداری برنج و عدس آبکش شده را در قابلمه ریخته و روی آن مقدازی از مرغ پخته شده را بریزید و به همین ترتیب لایه لایه جلو بروید تا مواد شما به پایان برسد. می‌توان در این مرحله همزمان با قرار دادن مرغ لای برنج، از پودر دارچین نیز استفاده کنید. این کار طعم و بوی ویژه ای به عدس پلوی شما میبخشد.
برای تزیین عدس پلو میتوانید از زرشک، خلال بادام، پسته ، گوشت چرخ کرده ، پیاز داغ ، کشمش، گردوی خشک شده و خرما نیز استفاده کنید.
اگر گوشت چرخ کرده یا مرغ برای استفاده در عدس پلو ، در دسترس ندارید میتوانید از سویا به عنوان جایگزین نیز استفاده کنید، ضمنا اگر میخواهید عدس پلوی زعفرانی درست کنید، لازم است زعفرانی که از قبل آماده کرده‌اید را به مایع گوشت اضافه کنید.
عدس برخلاف دیگر حبوبات خیلی نفاخ نیست. همچنین جالب است بدانید که این نوع از حبوبات در رنگ های مختلفی همچون نارنجی، سبز و قهوه‌ای موجود است که نوع قهوه ای آن معمولا پرکاربردتر است .

۲۵ بهمن ۰۰ ، ۱۰:۱۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

طرزتهیه کله پاچه

کله پاچه یکی از غذاهای سنتی و بسیار پر طرفدار ایرانی است که معمولا به عنوان صبحانه سرو می شود. در مورد اینکه کله پاچه یک غذای سودمند است و یا اینکه مضرر است بحث های زیادی شده است، ولی در مورد اینکه این غذا بسیار چرب است همه اتفاق نظر دارند، به همین دلیل کسانی که دارای چربی بالا هستند بهتر است قید این غذا را بزنند. کله پاچه یک غذای بسیار سنگین است و به همین دلیل اگر به عنوان صبحانه این غذا را میل بفرمایید مطمئنا دیگر برای صرف ناهار اشتهایی نخواهید داشت. نکته دیگر در مورد این غذا این است که در دستورهای خانگی در کله پاچه از نخود استفاده می شود ولی کله پاچه ای ها انرا بدون نخود درست می کنند.

مواد لازم برای ۵ نفر


کله و پاچه کامل    ۱ دست
نخود    ۱۰۰ گرم
پیاز    ۲ عدد بزرگ
زردچوبه    ۱ قاشق چایخوری
دارچین    ۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه    به مقدار کافی
دستور پخت کله پاچه


مرحله اول


برای تهیه کله و پاچه خانگی ابتدا نخود را از شب قبل در یک کاسه آب می خیسانیم تا علاوه بر اینکه نفخش گرفته شود، زمان کمتری برای پخت نیاز داشته باشد. در صورت امکان باید چند بار آب موجود در کاسه نخود را تعویض کنیم.

مرحله دوم


در ادامه پس از اینکه کله و پاچه ها را تمیز کردیم، آنها را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و به اندازه ای آب می ریزیم که سطح آب چند بند انگشت بالاتر از کله و پاچه باشد، سپس قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید.

مرحله سوم 


زمانی که آب جوش بیاید، روی سطح آب را کف های قهوه ای رنگ پر می کند که بهتر است آب موجود در قابلمه را خارج کنیم و مجددا پر کنیم. این بار به اندازه ای آب پر می کنیم تا که دو سوم کله و پاچه ها زیر آب قرار بگیرد.

مرحله چهارم


مجددا قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب سریعتر به جوش بیاید. پس از اینکه آب به نقطه جوش رسید پیازها را ۴ قاچ یا ۵ قاچ می کنیم و به همراه دارچین، زردچوبه و نخودهای خیس خورده داخل قابلمه می ریزیم.

مرحله پنجم


بعضی افراد داخل کله پاچه از سیر هم استفاده می کنند که سلیقه ای می باشد و در صورتی که تمایل دارید از سیر استفاده کنید می توانید آنها را در همین مرحله به قابلمه اضافه کنید. حالا درب قابلمه را می گذاریم تا کله پاچه اماده شود.

مرحله ششم

حالا حرارت زیر قابلمه را ملایم تر می کنیم تا کله پاچه با زمان کافی بپزند. بسته به حرارت شعله حدود ۴ تا ۶ ساعت زمان برای پخت کله پاچه زمان لازم است. پس از اینکه پخت غذا تکمیل شد، می توانیم نمک را اضافه کنیم.

مرحله هفتم

توجه داشته باشید که اضافه کردن نمک در شروع پخت باعث می شود که کله پاچه زمان بیشتری برای پخت نیاز داشته باشد و حتی کمی سفت شود. در پایان کله پاچه را در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه لیمو ترش تازه و نان سنگک سرو می کنیم.

۲۴ بهمن ۰۰ ، ۱۰:۱۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

آشنایی با انواع شکر

در هنر آشپزی کلمه قند به ساکاروز کریستالیزه شده اشاره دارد که از نیشکر یا چغندر قند به دست می‌آید. از نظر شیمیایی، ساکاروز نوعی دی‌ساکارید است، درست مثل مالتوز که از دانه‌ها و لاکتوز که از شیر است. شکر علاوه بر این که باعث شیرینی می‌شود، تغییراتی در پخت ایجاد می‌کند. برای مثال شکر تشکیل گلوتن در آرد گندم را کاهش می‌دهد. به همین دلیل غذاهایی که شکر بیشتری در پخت آن‌ها استفاده می‌شود، بافت نرم‌تری دارند. شکر هم‌چنین دارای ترکیبی به نام هیدروکسی به معنی جذب و حفظ رطوبت است. به همین دلیل به ترکیبات پخته شده مثل نان و کیک کمک می‌کند تا تازه‌تر بمانند و دیرتر خشک شوند. در ادامه مقاله درباره انواع شکر و تفاوت بین آن‌ها صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

انواع شکر

1.شکر سفید معمولی

شکر گرانول سفید، شایع‌ترین نوع شکر است که در تهیه کیک، انوع دسر و نان استفاده می‌شود. این نوع شکر از چغندر و نیشکر استخراج می‌شود که تفاوت اساسی ندارد و ۹۹٫۹۵ درصد آن ساکاروز است. در صورتی که این شکر در شرایط مناسب و در بسته بندی‌های نفوذناپذیر در برابر رطوبت نگهداری شود، قابلیت نگهداری نامحدودی خواهد داشت.

با این که این شکر در تهیه انواع دسر و کیک استفاده می‌شود، استفاده از شکر ریزتر می‌توان طی مراحل پخت راحت‌تر حل شده و بافت بهتری ایجاد کند که به آن شکر کاستر گفته می‌شود. شکر کاستر مثل شکر معمولی بلورین و کریستالی است با این تفاوت که اندازه آن نصف این شکر است.

با توجه به اندازه‌های مختلف و انواع شکر ، هنگام اندازه‌گیری برای دستورالعمل‌هایتان از اندازه‌گیری وزنی به جای حجم یا فنجان استفاده کنید.

2.پودر شکر یا شکر شیرینی پزی

وقتی شکر معمولی با ۳ تا ۵ درصد نشاسته ذرت آسیاب شود، پودر شکر به دست می‌آید. پودر شکر از شکر ریز بسیار ریز‌تر است و با آسیاب‌های خانگی هم به دست نمی‎آید. به خاظر ذرات ریز این شکر با آب و روغن قابل حل است و در تهیه انواع خمیر فوندانت استفاده می‌شود. نشاسته ذرت برای جلوگیری از کلوخه شدن به پودر قند اضافه می‌شود، اما تاثیر بسزایی در بافت شیرینی‌ها دارد و از وارفتگی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

3.شکر قهوه‌ای

شکر قهوه‌ای در واقع همان ساکاروزی است که یک نسخه کمتر از قند معمولی تصفیه شده است؛ به این معنی که حاوی مقادیر مشخصی از ملاس و هم‌چنین کارامل است. این شکر به دلیل داشتن کارامل و ملاس رنگی قهوه‌ای و طعمی کاراملی دارد. خاصیت جذب آب و بافت نرم این شکر به تازه نگه داشتن محصول کمک می‌کند. محصولات قنادی تهیه شده با شکر قهوه ای در مقایسه با شکر معمولی سریع‌تر طلایی می‌شود. شکر قهوه‌ای انواع مختلفی دارد که از نظر مقدار ملاس و روش تهیه متفاوت هستند.

4.شکر‌ خام

شکرهای گرانول خام، شکرهای کریستالی قهوه‌ای هستند که به جای رطوبت، خشک هستند. این نوع شکرها معمولا برای شیرین کردن قهوه یا چای، به جای پخت و پز استفاده می‌شوند. البته از این نوع شکر می‌توان برای تزئین کیک و شیرینی هم استفاده کرد. این نوع شکر از شکر معمولی سفید کم‌تر تصفیه شده است اما ملاس کم‌تری هم نسبت به شکر قهوه‌ای دارد.

5.شکر تزئینی

شکرهای تزئینی معمولا با افزودن رنگ‌های مجاز خوراکی به شکر تهیه شده و جنبه تزئینی دارند و از آنجایی که به سختی حل می‌شوند به عنوان قند اولیه و پخت و پز استفاده نمی‌شوند و برای تزئین روی انواه کیک و شیرینی استفاده می‌شوند.

۲۳ بهمن ۰۰ ، ۱۰:۲۳ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

طرزتهیه لازانیا

شاید در نگاه اول و اگر تا حالا لازانیا را تست نکرده باشید، این طور تصور کنید که باید طعمی مشابه ماکارونی داشته باشد. البته مواد اولیه موجود در تهیه لازانیا خیلی مشابه با مواد اولیه ماکارونی و پاستا است اما در کارخانه طی فرایند تولیدی متفاوتی تهیه می شود. برای طبخ لازانیا هم باید از ادویه مخصوص لازانیا و همین طور سس سفید بشامل استفاده کنید که این ترکیب معجزه آسا طعمی کاملا متفاوت به این غذای خوشمزه می دهد. لازانیا را می توانید به سلیقه خودتان و با انواع و اقسام مواد میانی تهیه کنید. از لازانیای کاملا گیاهی گرفته تا لازانیای میگو و گوشت و مرغ. ما در این مقاله یکی از دستورهای رایج و محبوب لازانیا را برایتان تهیه کرده ایم و می توانید آن را بر روی گاز تهیه کنید.

مواد لازم برای ۴ نفر


لازانیا    ۱ بسته
گوشت چرخ کرده    ۲۵۰ گرم
قارچ    ۷ عدد
پیاز    ۱ عدد
فلفل دلمه ای    ۱ عدد
پنیر پیتزای رنده شده    ۲۵۰ گرم
رب گوجه فرنگی    ۲ قاشق غذاخوری
آرد سفید    ۱ و نیم قاشق غذا خوری
کره    ۳۰ گرم
شیر گرم    ۱ و نیم لیوان
سیب زمینی ورقه شده    به اندازه کف ظرف
ادویه مخصوص لازانیا    به میزان لازم
نمک و فلفل سیاه    به میزان لازم
زردچوبه و روغن    به میزان لازم

طرز تهیه لازانیا


مرحله اول


برای تهیه لازانیای خوشمزه و مخصوص به روش ایرانی در ابتدا باید کمی قارچ سرخ کنید. حتما از قارچ های تازه و سفت استفاده کنید. بهتر است از قارچ های بسته بندی و تمیزتر استفاده کنید و هرگز قارچ را با آب زیاد نشویید.

مرحله دوم


بهتر است آن را با پارچه نمدار پاک کنید. در ادامه قارچ ها را به شکل ورقه ای خرد کرده و سپس روی حرارت بالا کمی تفت دهید تا آب نیندازد. می توانید از کمی نمک برای طعم دار شدن استفاده کنید. پیازها را شسته و پوست بگیرید.


مرحله سوم


بهتر است پیازها را با رنده درشت رنده کرده یا با چاقو ریز خرد کنید. سپس بر روی حرارت کمی تفت دهید تا رنگ آن طلایی شود. بعد از آن گوشت چرخ کرده کم چربی را به تابه اضافه کرده و همراه با پیاز کمی تفت دهید تا رنگ آن عوض شود.

مرحله چهارم


در آخر فلفل دلمه ای های خرد شده را به آن اضافه کنید. نکته مهم این است که باید پیاز خیلی خرد شود. به هیچ وجه نباید پیاز در لازانیا مشخص باشد. حالا قارچ هایی که از قبل تفت داده اید را به همراه نمک و فلفل و کمی ادویه لازانیا به مخلوط گوشت و پیاز و فلفل دلمه ای اضافه کنید.


مرحله پنجم


در نظر داشته باشید که مواد میانی لازانیا نباید خیلی چرب باشد. تمام تلاش خود را بکنید تا با کمترین روغن مواد را تهیه کنید. اگر مواد بیش از حد چرب باشد بعد از پخت دور ظرف شما خیلی چرب می شود و شکل غذا را بهم می ریزد.

 

مرحله ششم


در صورت تمایل می توانید از کمی رب گوجه فرنگی هم برای طعم دار کردن این مواد استفاده کنید. به هیچ وجه نباید رب گوجه فرنگی زیادی در مواد لازانیا بریزید تا حالت سس ماکارونی داشته باشد. لازانیا باید با سس خودش طعم دار شود.

مرحله هفتم


کافی است دو قاشق سرخالی رب گوجه فرنگی را با کمی آب رقیق کنید و به مواد درون تابه بیافزایید. حالا که مواد میانی لازانیا را آماده کرده اید می توانید با خیال راحت به سراغ پختن ورقه های لازانیا بروید. از قبل در یک قابلمه بزرگ آب کافی را به جوش بیاورید.


مرحله هشتم


سپس ۲ الی ۳ قاشق روغن و کمی نمک به آب اضافه کنید. ورقه های لازانیا را با دقت و به آرامی و تک تک داخل آب جوش قرار دهید تا به مدت زمانی که بر روی بسته اش درج شده بپزد. معمولا زمانی بین ۸ تا ۱۰ دقیقه برای پخت لازانیا و نرم شدن آن کافی است.


مرحله نهم


به کمک یک قاشق چوبی به آرامی ورقه های لازانیا را تکان دهید تا به هم نچسبد. اگر می خواهید لازانیای شما زرد تر باشد می توانید به آب در حال جوش کمی زردچوبه هم اضافه کنید. در این فاصله میتوانید سس سفید معروف بشامل را آماده کنید.


مرحله دهم


برای این کار باید کره را داخل یک قابلمه کوچک داغ کنید و آرد سفید را کم کم به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا با هم یکدست شوند. در تمام مدت باید این کار را روی حرارت متوسط رو به پایین انجام دهید. سپس شیر را به مواد اضافه کنید.

 

مرحله یازدهم


سپس کمی نمک و فلفل هم داخل آن بریزید تا شیر غلیظ شود و قوامش مثل سس سفید مایونز شود. خیلی نباید سس را غلیظ درست کنید. لازانیا های پخته شده را از آب خارج کنید و حتما با آب سرد آبکش کنید تا بهم نچسبند و در حین پخت خمیر نشوند.


مرحله دوازدهم


بهتر است بعد از آبکشی به آرامی ورقه های لازانیا را روی حوله کاغذی قرار دهید تا آب اضافی آن کاملا گرفته شود. در کف ظرف یا تابه ی مورد نظر که میخواهید لازانیا را بچینید کمی روغن بریزید و تمام کف ظرف را با سیب زمینی حلقه ای شده پر کنید.


مرحله سیزدهم


بعد یک لایه از ورقه های لازانیا را روی سیب زمینی ها بچینید و مواد میانی لازانیا را روی ورقه ها بریزید و کمی هم پنیر پیتزای رنده شده روی آن بریزید. نحوه چیدمان ورقه ها باید حصیری باشد یعنی اگر بار اول افقی چیدید برای لایه دوم عمومی بچینید


مرحله چهاردهم


این کار باعث می شود که مواد لازانیا بیرون نریزد. تا چند مرحله این لایه ها را ادامه دهید و در لایه آخر ورقه های لازانیا را بریزید و روی آن را با سس سفید پر کنید تا پس از پخت سطح لازانیا خشک نشود و با پنیر پیتزای خرد شده تمام سطح لازانیا را بپوشانید.


مرحله پانزدهم


ظرف را روی حرارت ملایم قرار بدهید تا به مدت نیم ساعت لازانیا بپزد. هیچ وقت بلافاصله بعد از آماده شدن لازانیا را سرو نکنید. باید به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا حرارت آن بیفتد و سپس لازانیا را به اندازه دلخواه برش بدهید.


مرحله شانزدهم


در غیر این صورت تمام زحمات شما به هدر می رود و لازانیا از هم می پاشد. لازانیا را در ظرف مناسبی سرو کنید و در کنار خانواده نوش جان فرمایید. توجه داشته باشید که در صورت تمایل می توانید علاوه بر پنیر پیتزا از پنیرپارمزان هم استفاده کنید.

 

مرحله هفدم


اگر هم می خواهید لازانیای کم چرب تر و رژیمی تری داشته باشید فقط در آخرین لایه پنیر بریزید. خشک و ترد شدن و یا کمی نرم بودن لازانیا به میزان سس بشامل بستگی دارد. اگر سس کمتر باشد لازانیا تردتر می شود.

۲۰ بهمن ۰۰ ، ۱۳:۳۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

راهنمای انتخاب عینک و فریم مناسب

هفت شکل و تیپ صورت

۱. بیضی: نوع ایده آل شکل صورت به شمار می‌رود.

۲. مستطیلی: از حالت طبیعی باریک‌تر و درازتر می‌باشد و سطوح جانبی صورت نسبت به حالت بیضی، نسبت به یکدیگر موازی هستند.

۳. گرد: نسبت به حالت بیضی، کروی‌تر می‌باشد.

۴. مربعی: نسبت به حالت بیضی، جانبین صورت با یکدیگر بیشتر موازی هستند به علاوه صورت کوتاه و پهن‌تر نیز می‌باشد.

۵. مثلثی: قسمت پائینی صورت نسبت به قسمت بالای صورت پهن‌تر است.

۶. مثلثی وارونه: که ناحیه پیشانی پهن‌تر از ناحیه فک است.

۷. لوزی: قسمت مرکزی صورت پهن‌تر است و در بالا و پائین، صورت به طور قابل توجهی باریک می‌شود.

تاثیرگذاری در طول صورت

در انتخاب فریم اندازه عمومی و افقی فریم، میزان گردی و یا مربع بودن شکل فریم و رنگ قسمت قدامی فریم اهمیت دارند. بمنظور سادگی بیشتر در بحث شکل‌های مختلف فریم، می‌توان آن را در دو مقوله مورد بررسی قرار داد:   ۱. ابعاد فریم و اینکه آیا تاکید بیشتری بر قسمت بالا یا پایین فریم صورت گرفته است مثل فریم‌های با رنگ گرادیان عمودی و یا در تمامی قسمت‌های فریم تاکید یکسانی وجود دارد مثل فریم‌های با رنگ یکنواخت. این ملاحظات در ارتباط با درازا و پهنای صورت قرار می‌گیرد.

۲. چگونگی زاویه دار بودن و میزان گردی شکل فریم که در ارتباط با زاویه‌ها و میزان گردی صورت و چگونگی خط ابرو قرار می‌گیرد.

پهنای مناسب برای فریم برابر با پهن‌ترین قسمت ساختار استخوانی صورت است.

۳. به عنوان یک قاعده عمومی، هرچه صورت کشیده‌تر باشد، عمق فریم نیز باید بیشتر باشد. در این حالت فریم قسمتی از صورت را می‌پوشاند و به نظر می‌رسد که کشیدگی صورت کاهش پیدا کرده است.

۴. فریم‌های تیره‌تر که دارای رنگ یکنواخت هستند نسبت به فریم‌های گرادیان عمودی به کوتاه نمودن صورت‌های کشیده بیشتر کمک می‌کنند. لازم به تذکر است که هر فریمی که توجه شخص نظاره گر را به قسمت بالایی آن جلب نماید، جزء فریم‌های گرادیان عمودی محسوب می‌شود، نظیر فریم نخ نایلونی که قسمت بالای آن مشکی رنگ است. این فریم‌ها در کشیده نمودن صورت‌های پهن مفید هستند. در این حالت نواحی مرجع در تعیین ارتفاع صورت قسمت تیره بالای فریم و خط چانه صورت خواهند بود و بنابراین این فریم‌ها صورت را کشیده‌تر به نظر می‌رسانند.

هرچه دسته فریم بالاتر قرار گرفته باشد صورت را کشیده‌تر نشان می‌دهد و بالعکس. پس برای صورت‌های کشیده فریم عینکی که بخش انتهایی آن پایین‌تر قرار گرفته است مفید خواهدبود.

۵. در صورت‌های چاق و فربه، علاوه بر رعایت نکاتی که برای صورت‌های پهن رعایت می‌شود بهتر است از فریمی استفاده شود که حضور آن بر روی صورت کمتر نمایان باشد، نظیر فریم‌های ریملس، نخ نایلونی و یا فلزی نازک. همچنین به اندازه عمودی فریم نیز باید توجه داشت.   تاثیرگذاری بر بالانس صورت

در صورت‌هایی که قسمتی از آن پهن‌تر از سایر نواحی است می‌توان با انتخاب فریم مناسب تعادل صورت را دوباره برقرار نمود. مثلا در صورت‌های مثلثی با قاعده پایین که ناحیه فک پهن‌تر از پیشنی است ملاحظات زیر را بایستی مدنظر داشت:

صرف استفاده کردن از عینک به دلیل جلب توجه به قسمت بالای صورت بر تعادل صورت می‌افزاید.

پهنای فریم طبق قاعده کلی بایستی تقریبا برابر با پهنای ناحیه فک باشد.

بهتر است از فریم‌های بیضی و یا فریم‌هایی که قسمت پایین آن شیب دار است استفاده گردد، چرا که فریمی که مستطیلی است خط صاف چانه را بیشتر تاکید می‌کند.

بهتر است فریم، رنگ تیره تری داشته باشد. اگر صورت کشیده است رنگ یکنواخت داشته باشد و اگر صورت کوتاه است در بالای فریم، رنگ تیره تری وجود داشته باشد.

از طرف دیگر در صورت‌های مثلثی با قاعده بالا فیت فریم مشکل‌تر است چرا که حضور فریم، توجه را به سمت قسمت پهن صورت متوجه می‌کند. به منظور کاهش توجه، فریم باید حداقل جلب توجه را داشته باشد. بایستی حداقل پهنا را داشتهب اشد چرا که اگر پهنای آن از پهنای سر بیشتر باشد توجه بیشتری به ناحیه بالای صورت جلب می‌گردد.

بهتر است ظریف باشد و رنگ ملایمی داشته باشد. فریم‌های ریملس و یا فلزی نازک با رنگ ملایم گزینه‌های خوبی می‌توانند باشند. فریم با شکل گرد می‌تواند حالت مثلثی صورت را خراب کند. این نوع صورت ظرافت جذابی به صورت ناتوان می‌دهد و بهتر است فریم انتخابی نیز ظرافت ویژه‌ای داشته باشد.    

خطوط فریم

تکرار کردن خطوط صورت بوسیله خطوط فریم، باعث تاکید بر خطوط صورت می‌شود که می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی بر زیبایی صورت فرد داشته باشد.

قسمت بالایی فریم بایستی شکلی مشابه حالت ابرو‌های فرد داشته باشد و قسمت پایینی آن پیروی کننده خطوط گونه و فک باشد در غیر اینصورت هارمونی صورت از بین می‌رود.

بهترین فریم برای مردان طاس فریمی است که ریم بالایی آن در ناحیه ابرو مستقیم باشد، به این دلیل که ریم بالایی قسمتی از ناحیه پیشانی را می‌پوشاند و بنابراین کمی از ارتفاع زیاد پیشانی می‌کاهد.

مهمترین کاری که قسمت پایینی فریم می‌تواند انجام دهد اثر بالابرندگی صورت در اشخاص پیری است که صورت افتاده‌ای دارند. در صورتی که فریم پایینی نسبت به فریم بالایی توجه بیشتری جلب نماید چین‌های پایین رونده موجود در صورت‌های پیر را کمتر بنظر می‌رساند. اثر مهم دیگر فریم پایینی پوشاندن چین‌های زیر پلک در بعضی افراد است که در این حالت می‌توان از طریق انتخاب فریمی با فریم پایینی ضخیم و تیره این ناحیه را پوشاند.   عواملی که در انتخاب رنگ فریم می‌توانند مدنظر قرار بگیرند

رنگ مو:

۱. برای مو‌های سفید، فریم‌های با رنگ آبی و قرمز کم رنگ مناسب می‌باشد.

۲. افراد با مو‌های ضخیم و تیره می‌توانند از فریم‌های تیره‌تر و جذاب‌تر استفادهنمایند، ولی افراد با مو‌های نازک و روشن بهتر است از فریم‌های ظریف و با رنگ روشن استفاده کنند چرا که یک عینک تیره و جذاب بر روی صورت فردی با مو‌های روشن و نازک جلب توجه بسیار بیشتری نسبت به صورت شخصی که دارای مو‌های تیره و ضخیم است می‌نماید.

۳. در ارائه فریم‌های فلزی، افراد با مو‌های بلوند، قهوه‌ای روشن و قرمز می‌توانند از فریم طلایی رنگ استفاده کنند و افراد با مو‌های سفید از فریم نقره‌ای رنگ. افرادی که دارای رنگ موی تیره یا مشکی هستند از هرکدام از این رنگ‌ها می‌توانند استفاده نمایند. برای شخصی که دارای مو‌های سفید کمی در اوایل میانسالی است، استفاده از فریم نقره‌ای رنگ تاکید بیشتری بر مو‌های سفید فرد کرده و وی را مسن‌تر جلوه می‌دهد بنابراین در اینگونه افراد استفاده از فریم با رنگ تیره‌تر توصیه می‌شود.

چشمان دارای PD زیاد یا کم

در افرادی که چشم‌های آن‌ها نسبت به پهنای صورت بسیار نزدیکتر به یکدیگر هستند بایستی از فریمی استفاده کنند که توجه کمتری را به قسمت مرکزی فریم جلب نماید پس بهتر است فریمی با پل بی رنگ و نواحی تمپورال مشخص استفاده گردد تا توجه شخص نظاره گر به نواحی تمپورال صورت جلب گردد. بالعکس برای شخصی که چشمانش نسبت به یکدیگر فاصله زیادی دارند، بهترین فریم، فریمی است که دارای پل بینی تیره رنگ و ضخیم می‌باشد که کمی پایین‌تر نیز قرار می‌گیرد.   ضخامت فریم

هرچه صورت ظریف‌تر و کوچک‌تر باشد، می‌توان رنگ روشن تری برای فریم انتخاب کرد و بالعکس. همانند رنگ فریم، ضخامت‌های درشت و بیشتر (heavy) فریم برای صورت‌های با خصوصیات جدی‌تر و فریم‌های با ضخامت کم و نازک (light) برای صورت‌های لطیف و ظریف‌تر مناسب است.

مخصوصا کودکان و بانوان دارای صورت‌های ظریف را می‌توان با فیت کردن فریم‌های نازک و ظریف زیباتر جلوه داد، اما در صورت فیت فرمی با رنگ تیره و ظاهری درشت تر، در صورت این افراد بسیار کوچک و ضعیف‌تر به نظر خواهدرسید. هنگامیکه در انتخاب فریم درشت‌تر یا ظریف‌تر برای بیمار مردد هستید، همیشه فریم ظریف‌تر را به وی پیشنهاد دهید.

صورت‌های بیضی

هر نوع فریم با هر سبکی می‌توانند استفاده کنند. بهترین فریم برای این‌ها فریمی است که کمی پهن‌تر از پهن‌ترین قسمت صورت باشد. فریم‌های خیلی باریک یا خیلی پهن تعادل صورت را بهم می‌زند و مناسب نیستند.صورت‌های مستطیلی

فریم پهن همراه با اتصال دسته پایین‌تر در صورت‌های مستطیلی بهتر است فریم دارای رنگ یکنواخت باشد.

دو قاعده کل:

۱. هرچه دسته فریم بالاتر قرار گیرد، صورت را کشیده‌تر نشان می‌دهد و هرچه دسته فریم پایین‌تر قرار گیرد کشیدگی صورت کمتر نمایان می‌شود.

۲. فریم‌هایی که قسمت بالایی تیره تری دارند در کشیده نمودن صورت مفیدترند نظیر فریم‌های نخ نایلونی.

صورت‌های گرد

فریم باریک و زاویه دار همراه با اتصال دسته بالاتر در صورت‌های گرد و مربعی بهتر است پل عینک باریک و شفاف باشد تا سبب شود چشم‌ها درشت‌تر دیده شوند.

صورت مثلثی

صورت مثلثی با قاعده بالا (فریم با حداقل پهنا با رنگ ملایم)

فریم‌های ریملس و یا فلزی نازک با رنگ روشن بهترین گزینه هستند. این نوع صورت ظرافت جذابی به صورت بانوان می‌دهد و بهتر است فریم انتخابی نیز ظریف باشد.صورت مربعی

فریم باریک و موازی با زاویه‌های صورت. گوشه‌های عینک کشیده و زاویه دار باشد، در صورت‌های مربعی نیز فریم با اتصال دسته بالاتر بهتر است. ترجیحا فریم مربعی نباشد، عرض فریم بیشتر از عمق فریم باشد.

صورت مثلثی

قاعده پایین Triangle (فریم پهن با رنگ تیره)

در اینگونه صورت‌ها صرف استفاده از عینک، بر تعادل صورت می‌افزاید. بهتر است پهنای فریم تقریبا برابر پهنای ناحیه فک باشد. فریم بیضی یا مربعی مناسب‌تر است، زیرا فریم مستطیلی، خط صاف چانه را بیشتر تاکید می‌کند.

صورت‌های لوزی

مانند صورت‌های مثلثی با قاعده بالا، فریمی که حداقل جلب توجه را داشته باشد.

۱۹ بهمن ۰۰ ، ۱۲:۲۶ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

رنگ ها و تاثیرات آن در روانشناسی افراد

از روانشناسی رنگ ها چه می دانید؟ یکی از موضوعاتی که در روانشناسی همواره مورد استقبال قرار می‌گیرد شناخت شخصیت و ویژگی‌های اخلاقی بر اساس رنگ ها است. همه ما در زندگی به بعضی از رنگ‌ها علاقه بیشتری نشان می‌دهیم و بیشتر در نوع لباس و محیط اطراف خود از آنان استفاده می‌کنیم. رنگ هایی که هرکدام نشان دهنده چیزی‌هایی هستند که از درون ما نشات می‌گیرد و می‌توانند مربوط به ناخودآگاه ذهن ما باشند. در کنار این مسئله رنگ ها بر زندگی روزمره افراد تاثیر بسزایی دارند و در حوزه درمان نیز برای درمان بیماری ها و اختلالات روانی به کار می‌روند چراکه باعث ایجاد روحیه مثبت در بیماران می‌شود. با توجه به نقشی که رنگ ها در جنبه‌های مختلف زندگی افراد می‌گذارند در ادامه مقاله به روانشناسی رنگ و فواید هر کدام از رنگ ها می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.    

چرا روانشناسی رنگ مهم است؟


حس بینایی، همواره برای کسب اطلاعات درباره جهان پیرامون قوی‌ترین حس انسان به شمار می‌رود. رنگ ها در زندگی همه افراد حضور فعال و مؤثری دارند و به همین جهت از مهم‌ترین عناصر دیداری به حساب می‌آیند که دارای بار احساسی و عاطفی هستند. رنگ ها سبب می‌شوند تا بتوانید به درک محیط، کسب اطلاعات و جهت یابی بپردازید و با محیط پیرامون ارتباط بیشتری برقرار کنید.

روانشناسی رنگ به معنی تأثیرگذاری رنگ های موجود در محیط، همچنین بر ذهن و حالات روحی افراد است. می‌توان از رنگ ها به عنوان عامل کمکی در درمان بیماری‌های مختلف، ایجاد تغییرات مثبت در فکر، ذهن و جسم، تنظیم اهداف شغلی با کاهش استرس شغلی و ارتقاء مهارت های ارتباطی استفاده کرد. استفاده درست و اصولی از رنگ ها می‌تواند فقدان انگیزه‌ای که در اثر یک محیط بی روح و یکنواخت به وجود آمده است را از بین ببرد.  

  رنگ درمانی و کاربرد آن


از دیر زمان تاکنون اثرات روحی و روانی رنگ ها در افراد مختلف مورد توجه متخصصین رنگ درمانی قرار گرفته است، به طوری که هم اکنون مشخص شده است که استفاده نامناسب از رنگ ها در مکان‌های خاص و به کارگیری نادرست آن‌ها در محیط اطراف انسان، باعث بروز آسیب‌های روحی می‌شود. سابقه رنگ درمانی به زمان بقراط حکیم بر می‌گردد. در آن زمان اعتقاد داشتند که رنگ ها در بهبود شرایط بیماران بسیار موثر هستند.

از آن زمان بود که رنگ درمانی آغاز شد و به مرور زمان روانشناسی رنگ ها پدید آمد. در واقع روانشناسی مجموعه‌ای از گرایشات مختلفی را شامل می‌شود که روانشناسی رنگ ها یکی از آنان است. رنگ ها به دلیل تاثیری که بر اعصاب بینایی و دیدن، موجب برانگیختگی افراد می‌شود. هر رنگ تاثیر منحصر به خودش را بر افراد می‌گذارد. اگر چه رنگ ها مستقیما در درمان نقشی ندارند، اما در ایجاد روحیه مثبت در بیماران تاثیرات به سزایی می‌گذارند.        

  رنگ ها به چه معنا اند | از نظر روانشناسی رنگ


در روانشناسى نوین، رنگ ها یکى از معیارهاى سنجش شخصیت به شمار مى‌آیند، چرا که هر یک تأثیر خاصى در روح و جسم هر فرد باقى مى‌گذارند و نشانگر وضعیت روانى و جسمى وى هستند. رنگ ها به سه دسته رنگ های گرم، سرد و خنثی تقسیم می‌شوند.


روانشناسی رنگ های سرد


رنگ های سبز، بنفش و آبی، رنگ های سرد هستند. این رنگ ها به طور کلی باعث ایجاد احساس آرامش و به همان میزان نیز باعث ایجاد احساس غم و ناراحتی در افراد می شوند.

رنگ سبز

از ویژگی های رنگ سبز آرامش بخشی آن است. به همین دلیل از این رنگ در بیمارستان‌ها بسیار استفاده می‌شود و از پر کاربردترین رنگ ها در طراحی دکوراسیون است. از ویژگی‌های درمانی این رنگ می‌توان به از بین بردن تنش، افزایش هضم، بهبود تعادل توانایی‌ها، حفظ صلح و آرامش درونی و غلبه بر سنکوپ (سکته) است.

افرادی که از این رنگ زیاد استفاده می‌کنند، افرادی با شخصیت مثبت، با اراده و پشتکار زیادند. این افراد برای خود ارزش زیادی قائلند، بسیار کنجکاوند و با مشکلات سرسختانه مبارزه می‌کنند. استفاده زیاد از این رنگ می‌تواند سبب کسالت و رکود شود.

رنگ آبی

آبی را باید یک رنگ معنوی دانست. این رنگ باعث ایجاد آرامش، صلح، اعتماد، بهره وری، منطق است. آبی از رنگ هایی است در طراحی اتاق خواب‌ها بسیار استفاده می‌شود. رنگ آبی باعث کاهش اشتها و القاء کننده امنیت است. افرادی که به رنگ آبی علاقه مند هستند، به صداقت و وفاداری بسیار اهمیت می‌دهند و به دنبال ایجاد نظم در زندگی خود هستند. این افراد وظیفه شناس و مسئولیت پذیرند و به طور کلی درونگرایی بالاتری دارند. این رنگ برای بی خوابی، فشار خون بالا و جهت کاهش حساسیت به درد مفید است. استفاده زیاد از حد از رنگ آبی باعث ایجاد سردی، یاس و ناامیدی می‌شود.

برای آشنایی بیشتر در زمینه بی خوابی و فشار خون بالا کلیک کنید.

رنگ بنفش

رنگ بنفش را نماد دانایی و احترام می‌دانند. این رنگ باعث ایجاد حس خلاقیت و افزایش مهارت های حل مساله می‌شود. افرادی که این رنگ را دوست دارند افراد جسوری هستند. استفاده از این رنگ در محیط و دفتر کار بسیار مناسب است. این رنگ برای کاهش مشکلات اعتیاد و میگرن، بهبود عملکرد سیستم عصبی، لنفاوی و قلبی و عروقی، حفظ تعادل پتاسیم بسیار مفید است.                

 روانشناسی رنگ های گرم 


رنگ های گرم شامل رنگ قرمز، زرد و نارنجی هستند. این طیف رنگی موجب آرامش، عصبانیت و خصومت می‌شود. این رنگ ها اشتها آور هستند و به همین دلیل اکثر رستوران‌ها از این رنگ ها استفاده می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر در زمینه راهکارهای رسیدن به آرامش کلیک کنید.

رنگ قرمز  

رنگ قرمز رنگی تحریک کننده است و باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می‌شود. این رنگ نماد هیجان، عشق، شور و نشاط و صمیمیت است. افراد فعال و پر جنب و جوش معمولا طرفدار این رنگ هستند. از دیگر ویژگی‌های شخصیت افراد طرفدار رنگ قرمز، عجول و زود جوش بودن آن‌هاست. این افراد خیلی زود عصبانی می‌شوند و قضاوت می‌کنند. افرادی خوش قلبند ولی از طرف دیگر نمی‌توانند خود را کنترل کنند. بین رنگ قرمز و تحریک جنسی مردان نیز ارتباط وجود دارد.

استفاده طولانی‌ مدت از این رنگ باعث ایجاد حرکات تکانه‌ای و بروز پرخاشگری در افراد می‌شود. ویژگی‌های درمانی این رنگ عبارت است از غلبه بر حس کسالت، بهبود عملکرد جنسی طبیعی ، تحریک سیستم عصبی، افزایش آدرنالین و گردش خون، حفظ آرامش و کاهش فشار خون می‌باشد.

برای آشنایی بیشتر در زمینه رنگ قرمز و تحریک جنسی مردان کلیک کنید.

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی رنگ خوش بینی و مثبت اندیشی است و استفاده زیاد از آن احتیاط را در افراد بر می‌انگیزاند. نارنجی دوستان؛ افرادی اجتماعی، خوش خلق، صادق و فداکارند. با این حال نفوذ در این افراد سخت است. از این رنگ در جهت حفظ انرژی، افزایش اشتها، کمک به جذب کلسیم، کمک به بهبودی و حفظ سلامت بدن استفاده می‌شود.

 

رنگ زرد

رنگ زرد، رنگ روشنی و شادی است. باعث افزایش تمرکز و افزایش متابولیسم بدن می‌شود. این رنگ کمتر از رنگ های دیگر افراد را به خود جذب می‌کند و مردم در اتاق‌های زرد رنگ بیشتر عصبانی می‌شوند. افرادی که به رنگ زرد علاقه دارند بلند پرواز و عاشق پیشرفت هستند و همواره در تکاپو و تلاش می‌باشند. این افراد، افرادی اجتماعی و شوخ‌اند و مردم جذب آن‌ها می‌شوند. رنگ زرد برای درمان یبوست و افزایش اعتماد به نفس، تحریک سیستم عصبی و سیستم گوارش و بهبود تفکر منطقی مفید است.                                             

روانشناسی رنگ های خنثی


روانشناسی رنگ های خنثی به شرح زیر می باشد:

رنگ سفید

به طور کلی رنگ سفید نشان دهنده پاکیزگی و بی گناه بودن فرد در نظر گرفته می‌شود. افرادی که رنگ سفید را دوست دارند معمولا دارای خلاقیت بالا و به فکر صلح و آرامش هستند. همچنین افرادی آرام بوده و شنونده خوبی هستند. رنگ سفید به دلیل این که نور را منعکس می‌کند، به عنوان رنگ تابستانی در نظر گرفته می‌شود.

رنگ مشکی

معمولا همه افراد تمایل دارند که لباس مشکی بپوشند. رنگ مشکی نشان دهنده سلطه و قدرت است و رفتارهایی از خود بروز می‌دهند که نشان دهنده خودنمایی است. بسیاری تصور می‌کنند که این رنگ، رنگ عزا و ناامیدی است در صورتی که نشان دهنده خوش ذوقی افراد است. این افراد به دیگران احترام زیادی می‌گذارند و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند و همواره به عقاید و نظرات دیگران احترام می‌گذارند.


کاربرد روانشناسی رنگ در زندگی


آگاهی از روانشناسی رنگ ها و استفاده از هر یک از آن‌ها با توجه به خواصشان کاربرد‌های فراوانی دارد. در تبلیغات، پزشکی، طراحی و دکوراسیون منزل، نحوه لباس پوشیدن و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ ها می‌توانند تاثیرات به سزایی بر روحیه افراد بگذارند و استفاده به جا از آن‌ها می‌تواند بسیار سودمند باشد و می‌تواند در همه جنبه‌های زندگی تاثیرات خود را بگذارد. در کنار این مسئله یکی از روش‌هایی که برای کاهش مشکلات و بیماری‌های روانی استفاده می‌شود بهره بردن از همین رنگ‌ها است. همچنین با مشاوره روانشناسی می‌توانید آگاهی بیشتری از تیپ شخصیتی خود با توجه به روانشناسی رنگ ها به دست آورید.


روانشناسی رنگ ها و تبلیغات


تبلیغات جزئی از مهم ترین ارکان کسب و کار و شغل افراد هستند. با توجه به اهمیت بسیار زیادی شغل و منابع مالی در زندگی، بسیار مهم است که افراد از روانشناسی رنگ ها اطلاع کامل داشته باشند تا بتوانند کسب و کار خوبی را داشته باشند. در رابطه با اهمیت رنگ ها در تبلیغات می توان این گونه مثال زد که یک شرکت در رابطه با ورزش های پرهیجان و سخت از رنگی استفاده کنند که پیام آرامش را در ناخودآگاه انسان ایجاد می کند.

مسلما این تبلیغ نمی تواند چندان موثر باشد. برای مثال می توان گفت که بهترین رنگ برای تبلیغات بانک ها رنگ آبی می باشد چرا که حس امنیت و آرامش خاطر را به مخاطبین انتقال می دهد. همچنین شرکت هایی که قصد دارند تبلیغاتی در رابطه با محیط زیست یا محصولات طبیعی و ارگانیک بسازند، بهتر است که از رنگ سبز در زمینه تبلیغات شان استفاده نمایند چرا که پیام سلامت را در ناخودآگاه انسان بر انگیخته می کند.

۱۸ بهمن ۰۰ ، ۱۴:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

نحوه نگهداری و مراقبت از گل ارکیده در منزل

گل ارکیده گلدانی یک گیاه زیبا و پرطرفدار است که شکوفه‌های بزرگ، با دوام و البته با رنگ‌های متنوعی دارد. این گل نماد زندگی دوباره، شکوه و عشق و یکی از بهترین هدیه‌ها به مناسبت تولد نوزاد است. با خرید گلدان ارکیده می‌توانید لبخند را به هر فردی هدیه دهید.

جالب است بدانید بیش از 20 هزار نوع ارکیده در سراسر جهان وجود دارد و به جرات می‌توان گفت از نظر تنوع در صدر جدول گیاهان است.
وفق پذیری این گیاه با محیط‌های مختلف و همچنین فصل گلد‌هی طولانی آن باعث شده این گیاه به یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی و اداری تبدیل شود که جلوه‌ی خاصی به محیط اطراف می‌بخشد.

ارکیده روش مراقبت متفاوتی نسبت به اکثر گیاهان دارد و نگهداری گل ارکیده مقداری صبوری می خواهد اما شرایط نگهداری بعضی از گونه‌های آن مثل فالانوپسیس آسان تر است و می توانید آن را مثل بقیه ی گیاهان در منزل تان نگهداری کنید.روش نگهداری گل ارکیده گلدانی
قبل از هر چیز شاید لازم باشد روش نگهداری گیاهان آپارتمانی را مطالعه کنید و سپس بدانید که گیاه ارکیده در حالت طبیعی در کشو‌‌رهای مانند مالزی و تایلند بر سر شاخه‌ها رشد می کند، پس می توان فهمید که گل ارکیده در حالت طبیعی در خاک نیست و رطوبت را از هوا و بارش‌های باران دریافت می کند.

و البته همانطور که از شرایط آب و هوایی زادگاهش پیداست این گیاه به رطوبت بالایی نیاز دارد.

از تمام این موارد می توان نتیجه گرفت که ارکیده را نباید در خاک عادی کاشت و خاک خاص خودش را می‌خواهد، نیاز به رطوبت و البته نور غیر مستقیم خوبی دارند.

خاک مناسب گیاه ارکیده
مهم ترین ویژگی خاک ارکیده این است که زهکشی مناسبی داشته باشد و آب به سرعت از آن عبور کند. دو نوع خاک برای گل ارکیده استفاده می شود: پوسته درخت (چیپس) و خزه درشت (ماس)

اگر خاک ارکیده پوسته درخت باشد، لازم است که سالی یک بار یا دوسال یک بار تعویض شود، چون بافت چوبی آن به مرور زمان خرد می شود و خاصیت زهکشی و خارج شدن آب را از دست می دهد.
برای عوض کردن خاک کافی است ارکیده را با دقت و به آرامی از گلدان بیرون آورید، خاک قبلی آن را دور بریزید و ریشه های پوسیده و سیاه شده را با قیچی ببرید. حالا گیاه را دوباره در گلدان بگذارید و خاک جدید را روی آن بریزید.

به عقیده ی پرورش دهندگان ارکیده، بهترین خاک برای این گیاه، پوسته درخت یا همان چیپس است.

آبیاری ارکیده


سوال متداولی که اکثر افراد می‌پرسند این است که چند وقت یک بار باید به گلدان ارکیده شان آب بدهند؟ این سوال اساسا اشتباه است چون دفعات آبیاری دقیقا بستگی به این دارد که گیاهتان چقدر آب نیاز دارد، مقدار رطوبت هوا، گرما و جریان هوای محیط زندگی آن چقدر است ونوع خاک آن چیست.

بگذارید راز مهمی را به شما بگوییم: اگر بخواهید طبق تقویم و دستور خاصی گیاهان تان را آبیاری کنید، قطعا گیاه شما از بین می‌رود.

پس جواب این سوال این است که گیاه را یک روز قبل از این که خاکش کاملا خشک شود، آبیاری کنید. خاکی که ارکیده در آن رشد می کند، یکی از عوامل مهم و تعیین کننده ی مقدار آبیاری است.

به عنوان قانون کلی می توانیم بگوییم اگر خاک گلدان، پوسته درخت است، لازم است هر 7 تا 10 روز یک بار به آن آب بدهید چون پوسته درخت آب را کم تر در خودش نگه می دارد و اگر آن را در خزه درشت می کارید هر 14 تا 21 روز یک بار آن را آبیاری کنید چون خزه مثل اسفنج عمل می کند و آب را مدت بیش تری در خودش نگه می دارد.

برای اینکه مقدار رطوبت خاک گلدان را بفهمید، با انگشتتان مقداری از خاک گلدان را بیرون آورید. آن را بین دو انگشتتان بمالید واین گونه متوجه می شوید که چه مقدار رطوبت دارد. البته با گذشت زمان و با توجه به شرایط محیطی منزل تان متوجه می شوید که گیاه ارکیده تان چه موقع به آبیاری نیاز دارد.

یکی از رایج ترین اشتباهات افراد در مورد ارکیده این است که آب زیادی به آن می دهند و ریشه‌ی ارکیده می‌پوسد و گیاه از بین می رود.

بهترین روش آبیاری ارکیده این است که آب تمامی سطح گلدان را آب بپوشاند و مقدار آن به اندازه‌ای باشد که آب اضافی از زیر آن بیرون بیاید. زهکشی گلدان هم نکته ی بسیار مهمی است؛ یعنی کف گلدان باید چند سوراخ داشته باشد که آب اضافی به راحتی از آن خارج شود.

یک پیشنهاد بر اساس تجربه شخصی ما در گل ستان برای گل دهی مجدد گل ارکیده گلدانی :

شما می توانید برای تداعی هوای پر رطوبت مناطقی که ارکیده در آنجا به صورت خودرو رشد می کند، گل ارکیده را همراه خود به حمام ببرید تا در این فاصله گل ارکیده از رطوبت هوای داخل حمام نهایت استفاده را بکند!
البته توجه کنید اگر شما از آن دسته افراد هستید که هوای حمام را با آب خیلی داغ مانند سنا بخارداغ می کنید، گل ارکیده خود را به سنای بخار نبرید.ارکیده و رطوبت هوا
گیاه ارکیده رطوبت را دوست دارد و رطوبت هوای مورد نیاز ارکیده رطوبت هوایی شبیه به گلخانه است. پس سعی کنید که هوای محیط زندگی آن مرطوب باشد.

اگرنزدیک دریا زندگی می کنید و محیط زندگی تان رطوبت 40 تا 60 درصد دارد، نیازی به تامین رطوبت نیست. اما اگر در مناطق خشک تری زندگی می کنید،
برای تامین رطوبتش می توانید روزانه با اسپری آب به آن غبارپاشی کنید، هم چنین می توانید از دستگاه بخور سرد استفاده کنید و یا گلدان را در بستری از سنگریزه و آب بگذارید.

توجه کنید که کف گلدان و ریشه های گیاه باید با سنگریزه‌ها و رطوبت فاصله داشته باشد وگرنه رطوبت از سوراخ کف گلدان باعث می شود که ریشه‌ها بپوسند.دما
گیاه ارکیده دمای 16 تا 24 درجه سانتیگراد یا دمای معتدل را بسیار دوست دارد. اگر می خواهید گل های ارکیده با کیفیت و بزرگ باشند، گلدان را در همین دما و در محیطی بگذارید که جریان هوای متوسط هم در آن وجود داشته باشد.

مثلا در اتاقی که پنجره دارد یا دستگاه تهویه هوا روشن است اما دقت کنید که ارکیده را مقابل باد کولر یا دستگاه تهویه هوا نگذارید و همچنین از گذاشتن آن در نزدیکی بخاری و شوفاژ و جریان هوای خیلی گرم یا سرد خودداری کنید.

 

کوددهی وغذارسانی


ارکیده حتما نیاز به کوددهی دارد چون خاک آن مواد مغذی گیاه را تامین نمی کنند.

پرورش دهندگان ارکیده برای کوددهی پیشنهاد می‌کنند که همیشه یک چهارم مقدار توصیه شده از کود محلول در آب را داخل آبی که به ارکیده می دهید، حل کنید و آن را آبیاری کنید. بدین ترتیب همیشه مقدار کمی کود به طور ثابت به گیاه می رسد و دیگر لازم نیست نگران کوددهی گیاهان تان باشید.

 

نور


ارکیده جای پرنور را دوست دارد اما نباید مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.
پنجره‌ها حتما باید پرده نازکی داشته باشند که آفتاب مستقیم به گیاه نتابد.
از آن جایی که در بیش تر خانه ها مقدار نور زیاد نیست، بهتر است ارکیده‌هایی انتخاب کنید که نور کم تری نیاز دارند.
اگر دوست دارید ارکیده ی گلدار را روی میزتان و دور از پنجره قرار بدهید، اشکالی ندارد اما به محض این که دوران گلدهی تمام شد، آن را به جای پرنورتری منتقل کنید.

 

مراقبت از ارکیده بعد از گلدهی


پیشنهاد می کنیم بعد از هر مرتبه گلدهی، خاک گلدان را عوض کنید.

کوددهی در زمان دوران استراحت گیاه باعث قوی شدن آن می‌شود و گل‌های دوره ی بعدی قوی و زیبا خواهند بود.

بعد از گل دهی شاخه ی گل خشک شده را از گیاه جدا کنید.

اگر این دستورالعمل ها را دنبال کنید، ارکیده بعد از 6 تا 9 ماه دوباره گل می‌دهد. اگر ارکیده گل نمی‌دهد، ممکن است علت آن یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

نور کم یا خیلی زیاد: مهم ترین دلیلی که ارکیده گل نمی‌دهد این است که نور کافی به آن نمی‌رسد.
دمای نامناسب
کود خیلی کم یا زیاد
آبیاری بیش از حد یا خیلی کم
گیاه شما نیاز به تعویض گلدان دارد.گیاه ارکیده تا چه مدت زنده می ماند؟
اگر مراقبت کافی از گیاه ارکیده صورت بگیرد، می تواند سالها زنده بماند. چرخه ی رشد یک گیاه ارکیده شامل گل دهی که معمولا در فصل پاییز است، دوره ی استراحت و بعد گل دهی دوباره است. اگر از آن مراقبت کافی به عمل بیاید، این چرخه ی رشد هر چند ماه یک بار تکرار می شود.

گونه‌ای از ارکیده که به نگهداری زیاد احتیاج ندارند
ارکیده ی فلانوپسیس یا پروانه ای یکی از محبوب ترین ارکیده هاست. این ارکیده یک تا دوبار درسال گل می دهد و هر دوره ی گلدهی آن دو تا سه ماه طول می کشد.

ارکیده فلانوپسیس مثل بقیه ی گیاهان به آبیاری منظم و نور متوسط نیاز دارد. اگر بتوانید گیاهان ساده‌ی آپارتمانی مثل پتوس یا فیکوس را در منزل تان پرورش دهید، می توانید این ارکیده را هم در خانه تان نگه داری کنید.

دقت داشته باشید که گل ارکیده ی فلانوپسیس را نباید بیش از حد آبیاری کرد وگرنه از بین می‌روند اما از طرفی گیاهان آسانی برای پرورش هستند.

در مجموع در این مطلب سعی کردیم،از روش نگهداری گل ارکیده اطلاعات لازم را در اختیار شما گذاشته باشیم؛ اما چنانچه در حین خواندن، سوالی درباره گل ارکیده به ذهنتان رسیده است اما پاسخ آن را نیافته‌اید یا نیاز به مشاوره گیاه دارید، از طریق بخش نظرات زیر همین مطلب سوالات خود را با کارشناسان گُل‌سِتان درمیان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

دلیل پژمرده شدن گل ارکیده چیست؟


طبق تجربیات ما، گل ارکیده معمولا به 6 دلیل اصلی زیر دچار پژمردگی می‌شود
تغییرات محیطی
مسئله مهم در خرید ارکیده‌های در حال گلدهی، حساسیت بیشتر آنها به تغییرات محیطی است. شرایط محیطی گلخانه را در نظر بگیرید، جایی که نور، رطوبت، خاک و کوددهی به نحو احسن برای ارکیده فراهم شده است. قطعا آوردن گیاه از چنین محیطی به خانه شوک بزرگی به آن وارد خواهد کرد.
هرگز گلدان ارکیده در حال گلدهی را تعویض نکنید. از تمام انرژی خود برای تولید گلها استفاده کرده است و اکنون توانی برای تطبیق پذیری با بستر جدید ندارد. صبر کنید تا همه گلهایش بریزند، سپس گلدان را تعویض کنید.


تغییرات دمایی


تغییرات دمایی در دو حالت می‌تواند سبب پژمردگی گیاه شود :
اول اینکه اگر گیاه را در زمستان خریداری کرده اید، تفاوت دمایی بین گلخانه و ماشین تا خانه می‌تواند برای آن آزار دهنده باشد. پس سعی کنید دمای ماشین را نیز بالا برده و سریعا گیاه را به داخل خانه ببرید.
دوم اینکه قرار گرفتن در کنار دستگاه‌های سرمایشی/ گرمایشی برای گیاه اصلا مطلوب نیست. سعی کنید در خانه آن را از جریان باد این دستگاه‌ها دور کنید.


تغییرات رطوبتی


علاوه بر تغییرات دمایی، تغییرات رطوبتی نیز برای گیاه مهم است. ارکیده گیاهی است که به رطوبت بالای محیط (حدال 40 درصد) نیاز دارد. پس بهتر است از دستگاه‌های افزاینده رطوبت هوا برای آن استفاده کنید. راه دیگر مرطوب کردن هوای اطرافش با اسپری کردن آب است. می‌توانید آن را در آَشپزخانه نیز قرار دهید، اگر نور خوبی در حمام دارید، آنجا هم مکان خوبی برای ارکیده خواهد بود.


آبیاری


اگر میزان رطوبت هوا مناسب بود، علت دیگر برای پژمردگی گیاه آبیاری کم است. اگر گیاه تشنه باشد، بلافاصله برگهای آن پژمرده خواهند شد و درخشش خود را از دست خواهند داد. به طور کلی گیاهان گلدار به آبیاری بیشتری نیاز دارند. پس از پایان گلدهی می‌توانید حجم آبیاری را کاهش دهید. اگر به نظر گیاه را به خوبی آبیاری می‌کنید، احتمالا زه کشی گلدان مناسب نیست و آب را بیش از حد سریع از خود عبور می‌دهد.


راز دوباره گل دادن گل ارکیده چیست؟


اگر به خوبی از ارکیده خود نگهداری کنید، باید حدود 6 الی 9 ماه بعد از پایان گلدهی مجددا شاهد رشد شکوفه‌های زیبا باشید. اما اگر ارکیده شما پس از این مدت گل نداد، به احتمال زیاد باید دلایل زیر را بررسی کنید.


عدم دریافت نور کافی


ارکیده باید در مکانی روشن، اما دور از تابش مستقیم نور خورشید نگهداری شود. اگر نمی‌توانید چنین شرایطی را برای آن فراهم کنید و یا مثلا می‌خواهید آن را بر روی میز یا کنار تخت خود قرار دهید، باید از لامپهای مخصوص رشد گیاه کمک بگیرید.


دریافت نور بیش از حد مورد نیاز


برخلاف بیشتر گیاهان، اگر ارکیده نور خورشید را به میزان زیاد دریافت کند، از بین خواهد رفت. نور مستقیم خورشید سبب سوختگی برگهای آن می‌شود. مطمئن شوید که ارکیده نور خورشید را به طور مستقیم دریافت نمی‌کند. اگر قصد دارید از لامپهای رشد استفاده کنید، حتما یک برنامه مناسب برای روشن کردن آن تدوین کنید؛ به صورتی که میزان دریافت نور توسط ارکیده برابر با مدت زمان روشنی خورشید باشد و نه بیشتر.


شرایط دمایی نامناسب


ارکیده به حضور در بازه دمایی 18 الی 23 درجه سانتی گراد نیاز دارد و نمی‌تواند نواسانات مداوم هوایی را تحمل کند. به همین علت توصیه می‌کنیم همیشه ارکیده را در داخل خانه نگهداری کنید.
کوددهی خیلی زیاد/کم
اگر ارکیده شما در خاک استریل شده و غیر ارگانیک کاشته شده است، نمی‌تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از آن دریافت کند. بنابراین باید برای تقویت گیاه، از کود استفاده کنید. پیشنهاد ما این است که برای گل ارکیده، از کودهای فاقد اوره استفاده کنید.
آّبیاری خیلی کم
همانطور که آبیاری بیش از حد می‌تواند گیاه را از بین ببرد، آبیاری خیلی کم نیز اثرات منفی بر رشد ارکیده می‌گذارد. اگر برگهای ارکیده شما خشک به نظر می‌رسند، حتما گیاه را آبیاری کرده و بیش از پیش به آن توجه کنید.
غرقاب شدن گیاه
آبیاری بیش از حد، دلیل اصلی تکرار نشدن گلدهی ارکیده است. اگر متوجه پژمردگی برگها و یا قهوه‌ای شدن ریشه شدید، یعنی ارکیده بیش از حد مورد نیاز خود آب دریافت کرده است. در این حالت، قبل از آبیاری دوباره اجازه دهید ارکیده برای یک هفته خشک باقی بماند.
مناسب نبودن فصل برای گلدهی
برخلاف اغلب گل‌های باغچه‌ای، ارکیده در فصل پاییز بهتر شکوفه می‌دهد. بنابراین در فصل تابستان، ارکیده به مراقبت و توجه بسیار بیشتری برای گلدهی نیاز دارد.
نیاز گیاه به تعویض گلدان
هنگامی که ارکیده بیش از اندازه گلدان خود رشد کند، ریشه فشرده شده و فضای کافی برای تهویه هوا ندارد. برای اینکه تشخیص دهید آیا به تعویض گلدان نیازی هست یا خیر، باید به ریشه‌ بیشتر از برگها توجه کنید. اگر ریشه قهوه‌ای به نظر می‌رسید و یا در حال خارج شدن از زیر گلدان بود، وقت تعویض گلدان است.
علت مشکل و بیماری گل ارکیده چیست؟
رایج‌ترین بیماری گل ارکیده، عفونت‌های قارچی است. این عفونت می‌تواند به صورت فرو رفتگی، زنگ زدگی و ظاهر شدن حفراتی در سطح برگها پدیدار شود.
بیمار شدن ریشه و آسیب گلبرگ‌ها نیز از دیگر عوارض عفونتهای قارچی هستند. علاوه بر این، عفونت‌های باکتریایی نیز می‌توانند سلامت گیاه ارکیده را به طرز چشمگیری کاهش دهند. برای درمان این مشکلات، تشخیص نوع بیماری گیاه بسیار مهم است.
به طور کلی برای درمان بیماری‌های قارچی، باید خاک را تعویض کرده و از زه کشی مناسب آن مطمئن شوید. قدم بعدی پیشگیری از تجمع قطرات آب بر سطح برگهاست. هوا باید به خوبی در محیط حضور گیاه جریان داشته باشد. فراموش نکنید که برگها و ساقه‌های درگیر را از گیاه جدا کنید.
برای درمان عفونت‌های باکتریایی نیز باید سطح برگها را از هرگونه رطوبت خشک کرده و بخش‌های آسیب دیده را جدا کنید. شاید لازم باشد کمی هیدروژن پراکسید نیز به گیاه اسپری کنید، قبل از اینکار با یک متخصص حوزه گیاهان مشورت کنید.
چگونه گل ارکیده را تکثیر کنیم؟
روش‌های مختلفی برای تکثیر کردن گل ارکیده وجود دارد. مانند قلمه زدن، تقسیم کردن، کاشت دانه و یا کاشت پیاز.
قلمه زدن ممکن است برای همه انواع ارکیده کار نکند. اما تقسیم کردن معمولا برای اغلب انواع ارکیده کارساز است و نوسانات کمتری نیز دارد.
برای این کار می‌توانید از ریشه (ریزوم) ارکیده استفاده کنید. به راحتی ریشه را از خاک خارج کرده و با احتیاط بخش مستقلی از آن را جدا کنید. بهتر است تمام گرد و خاک متصل به این بخش را به کمک یک محلول ضد قارچ تمیز کنید تا از ابتلای گیاه به بیماری‌های احتمالی جلوگیری شود. حال می‌توانید این بخش را در گلدانی با خاک تازه بکارید.
راه دیگر، استفاده از جوانه‌های موجود بر روی گیاه است. بعضی از انواع ارکیده، این جوانه‌ها را بر نوک ساقه‌های خود ایجاد می‌کنند. می‌توانید جوانه را به آرامی از گیاه مادر جدا کرده و در گلدانی دیگر بکارید. اگر این جوانه فاقد هرگونه ریشه بود، به آرامی بخش پایینی را کمی باز کرده تا به تولید ریشه کمک کنید. فقط مواظب باشید که به گیاه آسیب نزنید.
نکته مهم در این روش از تکثیر، همواره مرطوب نگه داشتن گلدان تازه است. آنها را در محیطی گرم و تقریبا تاریک قرار دهید. تابش نور مستقیم به گیاه جوان سبب سوختن آن خواهد شد.
پس از اینکه گیاه به خوبی در گلدان مستقر شد، می‌توانید آن را پیش سایر گلدان‌های خود ببرید.
چگونه به گل ارکیده آب بدهیم؟
یکی از اشتباهات در مورد گل ارکیده آبیاری بیش از حد آن است در واقع آبیاری باید به گونه ای باشد که آب به تمام قسمتهای ریشه برسد و وقتی سطح خاک خشک شد دوباره آبیاری شود و زه کشی گلدان باید مناسب باشد یعنی کف گلدان باید چند سوراخ داشته باشد که آب اضافی به راحتی از آن خارج شود. درست است گل ارکیده کم توقع است اما از خشکی و بی آبی بیزار است.


کدام مکان خانه برای قرار گرفتن گلدان ارکیده مناسب است؟


محل گلدان ارکیده نباید زیاد تاریک و در مقابل نور مستقیم خورشید باشد ، بهترین مکان، نزدیک پنجره های جنوبی و شرقی است که نور بهتری نسبت به سایر پنجره ها دارد. اگر برگ های ارکیده سبز روشن باید یعنی شرایط نور مناسب است و اگر برگ های آن سبز تیره باشد یعنی نور محیط کم است و باید جای گلدان را عوض کنید و اگر برگهای آن زرد یا قهوه ای باشد یعنی نور در محیط زیاد است.

۱۷ بهمن ۰۰ ، ۱۰:۴۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

جاذبه های گردشگری کیش به همراه عکس

جاهای دیدنی کیش: جاذبه های تاریخی
اگر می‌خواهید به قلب تاریخ کیش سفر کنید، بازدید از جاذبه‌های تاریخی آن خالی از لطف نیست. در این جزیره کوچک دیدنی‌های تاریخی بسیار زیادی وجود دارد.

 

1- دره پرتغالی ها

بخشی از منطقه شمالی کیش که به نام دره پرتغالی ها معروف است، یکی از جاهای دیدنی کیش به شمار می‌رود. علت این نام‌گذاری به زمانی برمی‌گردد که پرتغالی‌ها در این محل سکونت داشتند. سرازیر شدن آب‌های سطحی در این بخش از جزیره کیش، منطقه‌ای سرسبز و زیبا ایجاد کرده است که هر ساله بسیاری از گردشگران را به خود جذب می‌کند.

یکی از مهم‌ترین جاذبه ‌های گردشگری کیش که در دره پرتغالی ها قرار گرفته است، درخت کهنسال انجیر معابد است که در ادامه مقاله، آن را به شما معرفی خواهیم کرد. مجموعه درخت سبز نیز در دره پرتغالی ها قرار گرفته است. مجموعه درخت سبز، مجموعه‌ای تفریحی با فضایی خاص و امکانات رفاهی از جمله آلاچیق، رستوران،سرویس بهداشتی، بوفه و…است که فرصت مناسبی برای پیک‌نیک و دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی ایجاد کرده است.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری منطقه دره پرتغالی ها می‌توان به آب‌انبار کیش و شهر تاریخی حریره کیش نیز اشاره کرد.


2- پایاب کیش، دنیای زیرزمینی 2000 ساله

پایاب کیش یکی از جاهای دیدنی کیش و بخشی از گنجینه‌های تاریخی این شهر محسوب می‌شود. همان‌طور که از کلمه پایاب قابل حدس است، این کلمه از دو بخش «پای» و «آب» تشکیل شده است و می‌توان مفهوم نزدیکی و هم‌جواری با آب از آن برداشت کرد. پایاب‌ها، کانال‌ یا دهلیزهایی با شیب تند هستند که در کنار چاه و قنات قرار می‌گرفتند و از طریق چند پله، فرد را به سطح آب قنات در زیر زمین نزدیک می‌کردند.

 

3- قلعه جنی کیش

قلعه جنی کیش یکی از جاهای دیدنی کیش با صدها قصه و ماجرای عجیب است. قلعه در نگاه اول یک بنای معمولی و قدیمی مثل همه قلعه‌هاست، فضایی مستطیل شکل، با دو بارو و یک بنای دو طبقه. اما وقتی پای صحبت مردم محلی بنشینید، حساب قلعه جنی از باقی بناهای تاریخی جدا می‌شود.

 

4- موزه خلیج فارس

مجموعه هنری و موزه خلیج فارس در ساحل جنوب غربی جزیره، یکی از امکانات ارزشمند کیش است که تبدیل به جاهای دیدنی کیش شده است. این مجموعه، معماری‌ای شبیه به یک صدف دارد که تماشای آن شما را شگفت‌زده می‌کند. البته که این شگفتی وقتی قدم به داخل ساختمان می‌گذارید، چند برابر خواهد شد.

مجموعه هنری خلیج فارس با مساحتی نزدیک به 3620 مترمربع، محلی برای برگزاری انواع نمایشگاه و فروش آثار هنری و صنایع دستی داخلی و خارجی است که تنوع آثار، آن را تبدیل به یکی از قطب‌های مهم عرضه آثار هنری ایران کرده است. موزه خلیج فارس در طبقه زیرین ساختمان قرار گرفته که دارای 5 گالری شامل اسناد و مدارک تاریخی مرتبط با خلیج فارس و نمایشگاه آثار هنری است.

 

5- کشتی یونانی کیش

شاید یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی کیش کشتی یونانی کیش باشد. کشتی یونانی قصه جالبی دارد. این کشتی که ساخت انگلستان و متعلق به یونان است، در سال 1345 در دریای کیش به گل نشست. از آن زمان یونانی‌ها خیلی تلاش کردند که کشتی زیبا و لوکس‌شان را نجات دهند. اما ظاهرا ایرادات فنی جدی‌تر از این حرف‌ها بوده است. از این رو نفت کشتی تخلیه شد و خودش در جزیره باقی ماند. تصویر کشتی یونانی روی آب در زمان غروب آفتاب و البته شب‌ها بسیار زیبا و تماشایی است. خصوصا اگر اهل عکس انداختن هستید، این منظره را از دست ندهید.

۱۶ بهمن ۰۰ ، ۱۲:۰۶ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان