۲۲ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

جاذبه های دیدنی شهر زیبا و گردشگری رشت

1.دریاچه سقالسکار

روستای سقالکسار از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان است که در دهستان لاکان در ۱۶ کیلومتری جنوب شهر رشت (حدود نیم‌ساعت از مرکز شهر) و در جاده جیرده قرار دارد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ در این روستا که با نام «سالکه سار» نیز شناخته می‌شود، ۶۸۹ نفر زندگی می‌کنند. روستای سقالکسار در ارتفاع ۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است و آب‌وهوایی معتدل دارد. فاصله روستای سقالکسار تا تهران ۳۲۴ کیلومتر است و برای رسیدن به آن باید حدود چهار ساعت و نیم رانندگی کنید.

 

در اطراف مزار آقا سید شریف در نزدیکی شهرستان شفت، دریاچه‌های متعدد و جاذبه‌های طبیعی بسیاری وجود دارند که دارای طبیعت بکر و هیجان‌انگیزی هستند. سد خاکی سقالکسار، بزرگ‌ترین دریاچه این منطقه و دلیل شهرت این روستا است. مردم مهربان و خون‌گرم روستای سقالکسار اغلب به کشاورزی، دامپروری، زراعت برنج و پرورش ماهی مشغول هستند و شما به‌محض ورود به روستا با مزارع برنج و خوشه‌های طلایی رنگ و عطر دل‌انگیز شالی روبه‌رو می‌شوید.

آدرس: استان گیلان، رشت، فلکه انتظام، ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای سقالکسار

 

2.ساختمان شهرداری

کاخ شهرداری رشت یا عمارت شهرداری رشت از شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی رشت است و بین سال‌های ۱۲۸۶ تا ۱۳۰۵ شمسی به دستور اداره‌ی بلدیه، در ضلع غربی میدان شهرداری با الهام از معماری سن پترزبورگ توسط آرتم سرداراف معمار ارمنی-آلمانی مقیم رشت ساخته شد. از آن زمان تاکنون این بنا به‌عنوان ساختمان شهرداری رشت مورد استفاده قرار گرفته‌ است. کاخ شهرداری رشت دارای یک برج ساعت است که هر ساعت گذشت زمان را به مردم اطلاع می‌دهد.

3.میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌ های رشت است. این موزه مکانی عالی برای آشنایی با معماری، فرهنگ، سبک زندگی، غذاهای محلی، صنایع‌ دستی، پوشاک و... مردم مناطق مختلف استان گیلان است. ۲۸ مجموعه مسکونی در این موزه جای گرفته‌اند و فضاهای روستایی دیگر مانند شالیزار و کاهدان، لانه مرغ و... در آن بازسازی شده‌اند. موزه میراث روستایی گیلان تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای هر بازدیدکننده رقم می‌زند. با کجارو در گشت‌و‌گذار در این موزه همراه باشید.

 

 

3.پارک مشاهیر

بوستان مفاخر رشت که در قدیم با نام‌های باغ سالار، باغ بذر و پارک چمارسرا شناخته می‌شد، با قدمتی از سال ۱۳۲۶، در مسیر میدان رازی و حدود ۲۰۰ متری میدان یخسازی قرار دارد. دلیل نام‌گذاری این پارک به پارک مشاهیر، این است که هرکدام از پیاده‌روها و خیابان‌های آن را به نام مشاهیر شهر رشت و استان گیلان نام‌گذاری کرده‌اند. بازدید از بوستان مفاخر رشت را با درختان بسیار قدیمی و پوشش گیاهی بسیار متنوع در سفر به رشت از دست ندهید.


4.تالاب عینک

تالاب عینک یا دریاچه‌ عینک، یک تالاب طبیعی در منطقه چهار شهر رشت در نزدیکی پارک دانشجو است. این تالاب، بزرگ‌ترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ استان گیلان به شمار می‌آید. دلیل نام‌گذاری این تالاب به نام تالاب عینک به این دلیل است که شکل آن در عکس‌های هوایی، شبیه به عینک است. آب تالاب عینک از بارش باران و آب مازاد زمین‌های کشاورزی اطراف جمع می‌شود و این تالاب به هیچ رودخانه‌ای راه ندارد. در بازدید از این تالاب، با ماهیگیران محلی و پوشش گیاهی زیبایی روبه‌رو خواهید شد که تصویری زیبا را از رشت برای شما می‌سازند.

 

5.چشمه آب شور لاکان

چشمه آب شور لاکان در ضلع شرقی روستای آقادانا پیر و در مسیر رشت به لاکان در دل جنگلی انبوه و زیبا قرار دارد. مردم این منطقه، این چشمه را مقدس می‌دانند و در فصول گرم، از آب آن برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌کنند.


6.رودخانه گوهررود

رشت، یکی از شهرهای ایران است که مانند بسیاری از پایتخت‌های اروپایی، دو رودخانه از آن عبور می‌کند. رودخانه‌ گوهررود یکی از دو رود شهر رشت است که با عبور از دل شهر به تالاب انزلی منتهی می‌شود؛ اما متاسفانه این رود در سال‌های اخیر دچار آلودگی شده است و امید می‌رود که با رسیدگی مسئولان شهری، زیبایی و شکوه به این رودخانه برگردد.

7.سبزه میدان

سبزه میدان، نام یک میدان قدیمی در شهر رشت در نزدیکی میدان شهرداری است. سبزه میدان با حضور درختان تنومند، باغچه‌های زیبا و فضایی دلنشین، مکانی مناسب برای گذراندن یک عصرگاه به‌یادماندنی است. با قدم زدن در این پارک با اهالی رشت بیشتر آشنا خواهید شد؛ مردمانی مهربان که در حال گپ زدن هستند و به کبوترهای این پارک، دانه می‌دهند. بازدید از سبزه میدان، از آن تصاویری است که در ذهن شما نقش می‌بندد و برای همیشه همراه شما خواهد ماند.

8.موزه گنجینه

موزه‌ گنجینه‌ رشت در ساختمانی ۷۰ ساله در سبزه میدان قرار دارد. این موزه از دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی تشکیل شده است. بخش مردم‌شناسی، شامل مجسمه‌هایی از مردم بومی در حال کار و زندگی در کنار لوازم مختلف قدیمی، لباس‌های محلی، وسایل زندگی قدیمی مثل انواع قاشق چوبی، ظروف سفالی و فلزی، اسناد، وسایل زینتی و غیره است و بخش باستان‌شناسی در زیرزمین یا سرداب ساختمان، اشیا، دست‌سازه‌ها و یافته‌های باستانی کل سرزمین گیلان را به نمایش می‌گذارد. جذاب‌ترین بخش‌های موزه اشیا و اسکلت‌های کشف شده از تپه‌های مارلیک رودبار، تالش و دیلمان هستند. موزه‌ رشت در گذشته متعلق به میرزا حسین خان کسمایی، از یاران میرزا کوچک خان جنگلی بود؛ اما وزارت فرهنگ و هنر در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی، این موزه را خریداری کرد. 

 

9.خانه‌ قدیری


خانه‌ قدیری، یکی از خانه‌های تاریخی رشت با قدمتی از دوران پهلوی است. این خانه تاریخی که فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، در ضلع شرقی سبزه میدان رشت قرار دارد و توسط محمدولی تنکابنی، سپهدار حکمران گیلان ساخته شد. 


10.کارتینگ رشت

کارتینگ رشت با پیست ۶۰۰ متری و با امکانات ایمنی کامل، یک مکان فوق‌العاده برای تفریح و تجربه هیجان است. این پیست در محدوده فرودگاه رشت ساخته شده است و شما می‌توانید در روزهای غیربارانی برای خود جا رزرو کنید و از تفریح در آن لذت ببرید.

 

۳۰ آذر ۰۰ ، ۱۰:۳۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

طرزتهیه باقلاقاتق خوشمزه به سبک شمالی ها

مواد لازم برای ۴ نفر


پاچ باقلا    ۴۰۰ گرم
شوید خشک    ۵ قاشق غذاخوری
کره    ۵۰ گرم
سیر    ۵ حبه
تخم مرغ    ۲ عدد
نمک و فلفل سیاه    به مقدار کافی
زردچوبه    ۱ قاشق چایخوری


دستور پخت خورش باقلا قاتق

مرحله اول
برای تهیه باقلا قاتق رشتی ابتدا سیرها را رنده می کنیم، سپس به همراه کره در یک قابلمه مناسب تفت می دهیم تا عطر سیرها بلند شود. توجه داشته باشید که سیر خیلی زود می سوزد و به همین دلیل نیاز نیست زیاد تفت داده شود.


مرحله دوم
پس از اینکه عطر سیر بلند شدف پاچ باقلا را اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم، سپس شوید خشک را به همراه زردچوبه و مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم و چند دقیقه دیگر مواد را تفت می دهیم تا یکدست شوند.

 

مرحله سوم
حالا به اندازه ای آب به قابلمه اضافه می کنیم که سطح آب ۲ بند انگشت بالاتر از سطح مواد باشد. درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم مواد خورش بپزند و خورش جا بیفتد. توجه داشته باشید که این خورش به صورت کم آب سرو می شود.

 

مرحله چهارم
پس از اینکه آب خورش کم شد و خورش به روغن افتاد تخم مرغ ها را داخل قابلمه می کشینم و چند دقیقه زمان می دهیم تا تخم مرغ ها بپزند. در پایان خورش را در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه برنج سرو می کنیم.

 

۲۸ آذر ۰۰ ، ۰۹:۱۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

طرزتهیه دسر کدو حلوایی مناسب یرای شب یلدا

مواد لازم برای ۴ نفر


کدو حلوایی    ۱ عدد کوچک
شکر یا شیره انگور    ۳ قاشق غذاخوری
پودر هل    ½ قاشق چایخوری
چوب دارچین    ۱ تکه
بستنی وانیلی (اختیاری)    ۴ اسکوپ
کره    ۲۵ گرم

طرز تهیه دسر کدو حلوایی


مرحله اول


برای تهیه دسر کدو حلوایی ساده ابتدا کدو حلوایی را از وسط برش می دهیم و تخمه های آنرا خارج می کنیم. در ادامه پوست کدو حلوایی را جدا کرده و آنرا با کاتر گرد قالب می زنیم. در صورتی که کاتر نداشتیم با چاقو برش می زنیم.

مرحله دوم
البته توصیه می کنیم برای اینکه تمام دسرها به یک شکل و اندازه باشند اگر حتی کاتر هم در دسترس نداشتیم، از درب یک دبه یا یک پیاله برای قالب زدن کدو حلوایی استفاده شود تا در پایان دسر مجلسی تری داشته باشیم.


مرحله سوم
پس از اینکه کدو حلوایی را قالب زدیم، یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و کره را به تابه اضافه می کنیم. پس از اینکه کره به طور کامل ذوب شد، کدو حلوایی ها را به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا سرخ شوند.
مرحله چهارم
پس از اینکه یک سمت کدو حلوایی ها سرخ شد، آنها را به آرامی بر می گردانیم و سمت دیگرشان را نیز سرخ می کنیم. پس از اینکه دو سمت کدو حلوایی ها سرخ شد، چوب دارچین و پودر هل را به تابه اضافه می کنیم.

مرحله پنجم
در این مرحله ۱ استکان آب به تابه اضافه کرده و صبر می کنیم تا آب شروع به جوشیدن کند. پس از اینکه آب جوش آمد، شکر یا شیره انگور را به تابه اضافه کرده و درب تابه را می گذاریم و اجازه می دهیم کدوها به طور کامل بپزند.
مرحله ششم
حالا باید صبر کنیم تا علاوه بر پخت کدوها، آب درون تابه نیز به طور کامل کشیده شود. پس از اینکه کدوها پختند و آب درون تابه کشیده شد، تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم تا کدوها خنک شوند، سپس در ظرف دلخواه قرار می دهیم.

مرحله هفتم
در این مرحله شهد باقیمانده در تابه را به صورت مساوی روی کدوها می ریزیم، سپس روی هر قطعه کدو یک اسکوپ بستنی وانیلی قرار می دهیم. برای زیباتر شدن دسر می توانیم از انواع مغزیجات نیز به سلیقه خود استفاده کنیم

۲۷ آذر ۰۰ ، ۱۲:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

طرزتهیه شله زرد به سبک نذری

شله زرد یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که به عنوان دسر هم شناخته می شود، البته امروزه بیشتر به عنوان پیش غذا تهیه می شود. نکته جالب در مورد شله زرد این است که مانند غذاهایی مثل قیمه و عدس پلو به عنوان یک غذای مناسبتی شناخته می شود و به همین دلیل معمولا در مناسبت های خاص مذهبی برای پخش کردن به صورت نذری به مقدار زیاد طبخ می شود ، برای مشاهده آموزش طرز تهیه شله زرد در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.


مواد لازم برای ۴ نفر


برنج نیم دانه    ۲ لیوان
شکر    ۴ لیوان
گلاب    نصف لیوان
خلال بادام    ۱۰۰ گرم
کره    ۱۰۰ گرم
زعفران دم کرده    ۲ قاشق غذاخوری
نمک    ۱ قاشق چایخوری
دارچین    برای تزیین

 

طرز تهیه شله زرد


مرحله اول


برای تهیه شله زرد نذری ابتدا برنج را پاک می کنیم و در کاسه ای بزرگ می ریزیم و تا روی برنج ها آب می ریزیم و آرام با دست برنج ها را زیر و رو می کنیم و آب را بیرون می ریزیم و مجددا آب روی برنج ها می ریزیم و همین کار را مجددا انجام می دهیم.

مرحله دوم


این کار را چندین مرتبه تکرار می کنیم تا جایی که آب برنج دیگر زلال شود و برنج کاملا شسته شده باشد و آب را خالی می کنیم و ۱ لیوان گلاب و ۱ لیوان آب روی برنج ها می ریزیم و کاسه را کنار می گذاریم تا به مدت ۳۰ دقیقه برنج خوب خیس بخورد.


مرحله سوم 


بادام ها را نیز داخل کاسه ای آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا خوب خیس بخورند و راحت پوست قهوه ای رنگ آن ها جدا شود. پس از گذشت ۳۰ دقیقه از زمان خیس خوردن برنج با مخلوط آب و گلاب،در قابلمه ای که برای پخت شله زرد تدارک دیده ایم ۸ لیوان آب می ریزیم.

مرحله چهارم


سپس قابلمه را روی حرارت زیاد می گذاریم تا آب زودتر به جوش بیاید و بعد مخلوط برنج و آب و گلاب را داخل قابلمه می ریزیم تا مجددا آب به جوش بیاید.اگر روی آب کف ایجاد شد آن ها را با قاشق یا کفگیر چوبی می گیریم و حرارت را کم می کنیم تا برنج بپزد.

مرحله پنجم


سپس کمی از برنج را لای دندان تست می کنیم اگر اطراف برنج نرم بود و مغز آن کمی سفت بود و اصطلاحا گیر داشت شکر را اضافه می کنیم و خوب مواد را هم می زنیم تا ته نگیرد. پس از حل شدن شکر در مواد مداوم شله زرد را هم می زنیم تا ته نگیرد.

مرحله ششم


سپس بادام ها را پوست می گیریم و از وسط نصف می کنیم تا به صورت خلالی شوند و کمی از آن را برای تزئین کنار می گذاریم و باقی آن را داخل شله زرد می ریزیم. زعفران دم کرده را همراه با کمی نمک به شله زرد می افزاییم.

مرحله هفتم 


سپس شله زرد را هم می زنیم تا به قوام برسد و به غلظت مطلوبمان برسد. زمانیکه احساس کردیم شله زرد به غلظت مطلوب رسیده است کمی از شله زرد را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و اجازه می دهیم تا کمی خنک شود و آن را می چشیم.


مرحله هشتم


اگر غلظت آن خوب بود کره را به شله زرد اضافه می کنیم و ۵ دقیقه بعد شعله را خاموش می کنیم و اجازه می دهیم تا شله زرد خنک شود. اگر هنوز شله زرد شل بود و به غلظت کافی نرسیده بود زمان می دهیم تا بیشتر بپزد.


مرحله نهم 


البته باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که شله زرد هم مانند مشکوفی پس از اینکه خنک می شود کمی سفت تر می شود. در پایان شله زرد را در ظرف مورد نظر می ریزیم و با دارچین یا پودر نارگیل و خلال بادام یا پسته تزئین می کنیم.

 

۲۴ آذر ۰۰ ، ۱۳:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

طرزتهیه پاستا آلفردو با مرغ و قارچ به سبک رستوران ها

مواد لازم برای پاستای پنه آلفردو با مرغ


پاستا پنه: ۲۰۰ گرم
فیله مرغ خرد شده: ۲۰۰ الی ۳۰۰ گرم
پنیر پارمزان: ۱۰۰ گرم
شیر: ۳۰۰ میلی‌لیتر
خامه: ۲۰۰ گرم
کره: ۵۰ گرم
قارچ ورقه شده: ۳۰۰ گرم
سیر: ۳ حبه بزرگ
نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

 

طرزتهیه:

1.در یک تابه‌ی بزرگ، قارچ‌های خرد شده را با استفاده از نیمی از کره و یک قاشق روغن تفت دهید تا کمی طلائی شوند. دقت کنید که قارچ را همیشه با حرارت بالا تفت دهید و هم بزنید؛ قارچ آب درون‌بافتی زیادی دارد و حرارت بالا از آب انداختن آن جلوگیری می‌کند.

 

۲.قارچ‌ها را پس از رنگ گرفتن از تابه خارج کنید. فیله‌ی مرغ خرد شده را با مابقی کره به تابه اضافه کنید و با حرارت بالا تفت دهید. تفت دادن مرغ با حرارت بالا از آب انداختن مرغ جلوگیری می‌کند و اجازه می‌دهد که مرغ آب‌دار و نرم باقی بماند.

۳.مرغ‌ها ار از تابه خارج کنید و سیر له شده یا رنده شده را برای مدت کوتاهی در روغن باقی مانده در تابه تفت دهید تا عطر سیر بلند شود و کمی تغییر رنگ دهد.

 

۴.در این لحظه خامه را در شیر حل و به سیرهای تفت داده شده اضافه کنید. حرارت شعله را کم و صبر کنید تا ترکیب شیر و خامه شروع به جوشیدن کند.

۵.بعد از این که مخلوط شیر، خامه و سیر چند قل جوشید، به آرامی پنیر پارمزان را به همراه نمک و فلفل سیاه را به ترکیب اضافه کنید و اجازه دهید تا به آرامی شروع به جوشیدن کند.

 

۶.وقتی سس شما شروع به جوشیدن کرد، فیله‌های مرغ و قارچ تفت داده شده را به آن اضافه کنید تا سس آلفردو حاضر شود.

۷.در این حین به سراغ پاستاها بروید. در یک قابلمه آب را به همراه کمی نمک و روغن جوش بیاورید و سپس پاستای پنه را به آن اضافه کنید و طبق زمان نوشته شده روی بسته‌بندی (یا حداقل برای ۷ دقیقه) بپزید. دقت کنید که زمان در این مرحله بسیار مهم است. پس از این که پاستاها نرم شدند آن‌ها را از آب خارج و آبکش کنید. می‌توانید کمی آب خنک روی آن‌ها بریزید و آن‌ها را تکان دهید تا آب اضافی از آب‌کش خارج شود.

 

۸.در نهایت پاستاها را به سس آلفردو اضافه کنید و هم بزنید تا سس به خورد پاستاها برود. می‌توانید پنه آلفردو را با کمی جعفری تازه و گوجه فرنگی گیلاسی سرو کنید.

۲۳ آذر ۰۰ ، ۱۴:۳۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

چند نمونه صبحانه جذاب و سالم

ز وقتی بچه بودیم به ما گفتن صبحانه مهمترین وعده است. میدونم وقتی صحبت از اهمیت صبحانه سالم می شه همه شروع میکنن به خمیازه کشیدن. خب این موضوع خیلی تکراریه. کاملاً قبول دارم. اما چرا خیلی از ما بهش هیچ اهمیتی نمیدیم؟ بیشتر روزها قبل از بیرون اومدن از خونه صبحانه نمیخوریم. یا در بهترین حالت، همون طور که داریم لباس میپوشیم یه فنجون قهوه یا یه لیوان شیر رو در عرض چند ثانیه بالا میکشیم و میزنیم بیرون.
به نظرم یکی از دلایل اصلی اینه که فکر میکنیم تهیه صبحانه سالم و خوشمزه زمان و انرژی زیادی از ما میگیره. خب درسته. تهیه یه صبحانه شیک و لاکچری وقت گیره. شاید فقط برای مهمونی و روزهای تعطیل اون همه زحمت توجیه پذیر باشه. پس تکلیف 261 روز دیگه از سال چی میشه؟ قهوه که جای صبحانه رو پر نمیکنه. کیک و شیرینی و کرن فلکس هم معمولاً پر از قند هستن. با خوردن همچین صبحانه ای نیم ساعت بعد دوباره بیش از پیش گرسنه میشید و تازه احساس ضعف بیشتری میکنید. پس راه حل چیه؟ صبحانه سالم ساده و فوری.
فرقی نمیکنه چند سالتونه و کارتون چیه. صبحانه برای همه اهمیت داره. دانش آموزها و دانشجوها باید صبحانه سالم و مقوی بخورن تا در طول روز انرژی بالا پایین پریدن و درس خوندن داشته باشن! بقیه هم همین همین طور. چه مدیر عامل گوگل باشید، چه معلم مدرسه، خانه دار یا کارگر ساختمانی. فرقی نمیکنه. در هر صورت برای این که کارتون رو به بهترین نحو انجام بدید و پیشرفت کنید باید از اول صبح هوشیار و پر انرژی باشید. پس این لیست از غذاهای سالم و فوری مخصوص صبحانه به درد هر کسی میخوره.

 

1- املت پنج دقیقه ای، صبحانه سالم ایرانی

 

یکی از لذیذترین و محبوبترین صبحانه های ایرانی املت گوجه است. البته پخته شدن گوجه و پیاز نسبتاً زمان زیادی میبره. اما جای نگرانی نیست. برای داشتن املت فوری دو راه دارید. روش اول این که گوجه رو رنده کنید و از پیاز صرف نظر کنید. کافیه گوجه رنده شده رو دو دقیقه تفت بدید تا آبش بخار شه. بعد هم تخم مرغ ها رو اضافه کنید. (نمک و فلفل فراموش نشه) در روش دوم، گوجه و پیاز رو از شب قبل تفت میدید و وقتی آماده شد میگذارید خنک بشه. اگه میخواین فردا صبح برای یک صبحانه سالم املت بپزید میتونید تابه رو به همون صورت در یخچال بگذارید. برای استفاده در روزهای دیگه میتونید مخلوط گوجه و پیاز رو فریز کنید. حالا برای تهیه املت کافیه گوجه و پیاز رو گرم کنید و تخم مرغ رو بهش اضافه کنید.

 

2- اوتمیل، صبحانه سالم رژیمی

 

کسانی که به سلامتی اهمیت زیادی میدن و مطالب تغذیه و سلامتی رو دنبال میکنن بدون شک با اوتیمل یا بلغور جو دو سر آشنا هستن. اوتمیل که در واقع پرک شده جو دو سر هست خواص زیادی داره. برای همین در بیشتر رژیم هایی که این روزها پزشک های تغذیه توصیه میکنن اوتمیل به عنوان یه صبحانه سالم دیده میشه. اوتمیل علاوه بر خواصش، خیلی هم راحت تهیه میشه. کافیه اون رو همراه با شیر، کمی نمک، شکر و دارچین داخل شیر جوش بریزید و بگذارید جوش بیاد و 2-3 دقیقه حرارت ببینه. البته طرز تهیه اوتمیل و نکاتش رو قبلاً به طور کامل برای شما عزیزان شرح دادیم.

 

3- توست کره بادام زمینی و میوه، صبحانه سالم برای بچه ها

 

مصرف صبحانه سالم به خصوص برای بچه ها اهمیت زیادی داره. توست کره بادام زمینی یکی از بهترین گزینه ها برای کوچولوهای بهانه گیره. چون هم طعمش رو معمولاً دوست دارن و هم ظاهر جذابی داره. برای تزیین صبحانه سالم برای بچه ها هم میتونید از میوه های مختلف مثل موز، کیوی یا بلوبری استفاده کنید. در ضمن میتونید کمی عسل هم روی کره بریزید تا توست شما شیرین تر بشه. برای بچه هایی که به بادوم زمینی حساسیت دارن میتونید به جای کره بادام زمینی از کرم کنجد استفاده کنید.

 

4- رپ کره بادام زمینی و موز، صبحانه سالم برای مدرسه

شاید بردن توست تزیین شده به مدرسه سخت باشه. میتونید برای بچه مدرسه ای ها با نان، کره بادام زمینی و موز لقمه های کوچک درست کنید. این رپ های کوچک خوشمزه بهترین تغذیه سالم برای زنگ تفریح هستن. البته به معنی این نیست که بزرگترها نمیتونن رپ کره بادام زمینی و موز میل کنن. لقمه ها رو میتونید با خودتون سر کار هم ببرید. یا به عنوان غذای سرد در پیک نیک استفاده کنید.

 

 

5- اسنک اسفناج و ذرت خوشمزه

میرسیم سراغ یکی از صبحانه های محبوب خودم: اسنک اسفناج و ذرت، صبحانه سالمی که واقعاً حرف نداره. مخصوصاً اگه کمی پنیر موزارلای تازه بهش اضافه کنید. البته پنیر رنده شده و انواع دیگه از پنیر هم میشه استفاده کرد. اما من موزارلای تازه رو به هر چیزی ترجیح میدم. اسفناج رو حتماً از قبل تفت بدید و فریز کنید. میتونید به مقدار هر بار مصرف جداگانه فریز کنید تا دیگه دردسری نداشته باشید. اسفناج فریز شده خیلی راحت با چنگال از هم باز میشه. و وقتی با ذرت و پنیر لای نان بگذارید و در ساندویچ ساز بپزید، دیگه اثری از یخ اون هم باقی نمیمونه.

 

6- ساندویچ الویه، پیشنهاد صبحانه سالم برای همه

اگه تا به حال به الویه به چشم صبحانه نگاه نکردید، تا چند لحظه دیگه دیدتون به کلی در موردش عوض میشه. سیب زمینی و تخم مرغ، مواد اصلی سالاد الویه هر دو برای صبحانه عالی هستن. ترکیبی از کربوهیدرات و پروتئین همون چیزیه که یه صبحانه سالم کامل رو تشکیل میده. پس ساندویچ الویه یکی از بهترین صبحانه هایی هست که میتونید تهیه کنید. در ضمن چون غذای سردی هست میتونید از روز قبل آماده ش کنید و برای روز بعد در یخچال نگه دارید.

 

7- فرنی، خوشمزه ترین صبحانه سالم

میدونستید فرنی هم برای صبحانه عالیه؟ شیر که در فرنی حسابی غلیظ شده پروتئین مورد نیاز بدن رو تأمین میکنه و ترکیبش به همراه کربوهیدرات موجود در آرد برنج شما رو سیر نگه میداره. بهتره فرنی صبحانه زیاد شیرین نباشه. در کل بهتره فرنی رو بدون شکر یا با شکر خیلی کم تهیه کنید و موقع سرو کمی شیره یا عسل بهش اضافه کنید.

 

8- مافین صبحانه، مقوی و خوشمزه

شرط میبندم اگه یه بار مافین صبحانه رو امتحان کنید عاشقش میشید. این صبحانه سالم رو میتونید آخر هفته به تعداد زیاد درست کنید و هر روز یک دونه ش رو به عنوان صبحانه میل کنید. مافین با موادی مثل تخم مرغ، شیر، اسفناج و کلم بروکلی تهیه میشه و برای صبحانه ایده آله. البته میتونید سبزیجات داخل مافین رو به دلخواه تغییر بدید.

 

 

۲۲ آذر ۰۰ ، ۰۹:۴۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

5 ایده دکوراسیون منزل

یکی از چالش برانگیزترین مسائل خانه داری قیمت های بالای طراحی دکوراسیون داخلی منزل است. اما همواره یک راه میانبر وجود دارد که شما با کمترین هزینه ممکن بهترین طراحی ها را انجام بدهید. آیا دوست دارید در زندگی روزمره تان شیوه هایی پیدا کنید که هم به صرفه باشد و هم خلاقانه؟ در این مطلب 12 تا از بهترین ایده های طراحی دکوراسیون داخلی منزل را به شما ارایه می دهیم. منظور از ” بهترین” در این مقاله ایده هایی است که هم در دسترس هستند و هم توسط خودتان قابل اجرا هستند.

 

1.از مراجع رایگان اطرافتان بهره بگیرید

از مراجعی همچون کتاب و مجلات طراحی گرفته تا برنامه های تلویزیونی همه چیز برای ایده دادن به شما قابل دسترستان است. این مراجع را به دقت بررسی کنید تا متوجه سبک موردعلاقه خودتان بشوید. به مغازه های مد و لوازم خانگی سر بزنید و نقاشی و وسایل تزیینی را جمع آوری کنید تا به یک ایده مناسب با سلیقه تان دست پیدا کنید و  سبک شخصی خودتان را تعیین نمایید؛ کلاسیک یا مدرن یا غیره و برنامه ریزی‌تان را شروع کنید.

 

 

2.از درب ورودی آغاز کنید

مهمان ها باید به محض ورود متوجه سبک و سلیقه شخصی شما بشوند. راهرو ورودی را تا حد ممکن زیبا جلوه بدهید و نواقص آن را بپوشانید. از یک قفسه یا سبد تزیینی مخصوص قرار دادن کلیدها و نامه های رسیده استفاده کنید و از یک آینه و کنسول کوچک برای القای حس زیبایی بهره بگیرید. و همینطور وسایلی به کار ببرید که مهمان ها را به ورود به خانه تان جذب می کنند. از قبیل گلدان و سفالهای ارزان قیمت.

 

3. تمام یا قسمتی از دیوارها را با رنگ های جذاب رنگ بزنید

رنگ آمیزی یکی از در دسترس ترین روش های طراحی است. دیوارها را به رنگهای هماهنگ و یا در تضاد با مبل و وسایل در بیاورید. اگر در انتخاب رنگ مشکل پسند هستید، از فروشنده رنگ بخواهید تا با میکس چند رنگ، رنگ مورد علاقه تان را بسازد.

4.با اضافه کردن وسایل تزیینی جزئی، شکل تازه ای به وسایل موجود ببخشید

قالیچه و بالش ها ظاهر و حس تازه ای به وسایل قدیمی تان می بخشند. به جای خرید یک دست مبلمان جدید به این فکر کنید که چه رنگ هایی را تا به حال استفاده نکرده اید و وسایل و روکش های جدید به مبل ها اضافه کنید و رنگ های دیوار و لوازم را با هم ست کنید. از آنجا که این شیوه ارزان قیمت است هروقت که مایل بودید می توانید دوباره آن را تغییر بدهید. اگر یک فضای خالی در اتاق دارید آن را با قالیچه بپوشانید.

5.  به کمک نورپردازی وسایل داخلی را زیباتر جلوه بدهید

با تاباندن نور به سرسرا و بخش های دلگیر اتاق، به آن ها قدری جذابیت ببخشید. با نصب منابع نور و تابش آن می توان یک اثر هنری را به نقطه محوری اتاق بدل نمود.

 

 

۲۱ آذر ۰۰ ، ۱۰:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

چگونه بر اعصاب خود مسلط باشیم؟

همه‌ی ما ممکن است خشمگین یا عصبی شویم، اما خشم غیرقابل کنترل اصلا برای ما و اطرافیان‌مان خوب نیست. زمانی‌ که نمی‌توانیم عصبانیت خود را مدیریت کنیم ممکن است با دیگران دعوای‌مان شود یا زد و خورد داشته باشیم. اگر در این حالت پُشت ماشین بنشینیم حتما رانندگی پُرخطری خواهیم داشت و این نه تنها جان خودمان بلکه زندگی تمام سرنشینان اتومبیل یا افراد دیگر در خیابان را هم به خطر می‌اندازد.

1.تمدد اعصاب


 
راه‌کارهای ساده‌ای مثل تنفس عمیق و تصویرسازی‌های ذهنی آرامش‌بخش، به تسکین احساسات اعصاب شما کمک می‌کند.

سعی کنید این مراحل ساده را امتحان کنید:

تمرین کنید از دیافراگم نفس بکشید. معمولا این‌گونه تنفس را بازیگران بسیار خوب بلدند چون یکی از ارکان مهم تمرینات بدن و بیان به شمار می‌رود. تنفس دیافراگمی به دلیل عمق بیشتر باعث می‌شود که بتوانند استرس کمتری روی صحنه یا در هنگام بازی داشته باشند و برای بیان دیالوگ‌های طولانی نفس کم نیاورند و تُن صدای‌شان را کنترل کنند. ما به شما توصیه می‌کنیم از این مزایای تنفس دیافراگمی برای کنترل خشم‌تان استفاده کنید. اگر این نوع تنفس برای شما عادت شود قطعا استرس کمتری را هم در زندگی‌تان تجربه خواهید کرد. تنفسی که از ناحیه‌ی قفسه سینه صورت می‌گیرد، آرامش‌بخش نیست بنابراین سعی کنید عمیق‌تر نفس بکشید و هوا را تا ناحیه‌ی شکم‌تان فرو دهید. اگر می‌خواهید این تنفس را یاد بگیرید دراز بکشید، روی بدن‌تان متمرکز شوید به آرامی هوا را با بینی به داخل فرو دهید، دست‌تان را روی شکم‌تان بگذارید تا حرکتش را حس کنید، حالا سعی کنید اول شکم‌تان و سپس قفسه‌ی سینه‌تان را از هوا پُر کنید. کمی مکث کنید به آرامی با دهان‌تان عمل بازدم را انجام دهید؛ اول قفسه سینه‌تان و سپس شکم‌تان را از هوا خالی کنید. در حالی‌که آرام نفس می‌کشید چند کلمه‌ی آرامش بخش مثل: «آروم باش» یا «سخت نگیر» را تکرار کنید.
سعی کنید یک خاطره‌ی خوب یا یک تصویر خوشایند را در ذهن‌تان مجسم کنید.
سعی کنید به جای تمرینات ورزشی شدید، ورزش‌هایی مانند یوگا یا شبیه آن را امتحان کنید، سمت ورزش‌هایی بروید که باعث آرامش اعصاب و عضلات بدن می‌شوند.
همه‌ی این تمرینات را به صورت روزانه انجام دهید. در نهایت این تمرینات باید آن‌قدر تکرار شوند تا در زمان عصبانیت شما بتوانید به صورت خودکار از آنها استفاده کنید و تنش را در درون خودتان و محیط اطراف‌تان پایین بیاورید.

 

2.بازسازی شناختی

به زبان ساده می‌توان گفت «بازسازی شناختی» یعنی تغییر طرز تفکر شما. زمانی‌ که عصبی می‌شوید همه‌ چیز را نمایشی‌تر و اغراق‌شده‌تر از چیزی که واقعا هست می‌بینید. وقتی اتفاق بدی می‌افتد با خودتان می‌گویید وای همه‌ چیز خراب شد و عمق فاجعه را خیلی بیشتر از چیزی که هست تصور می‌کنید. به وسیله‌ی بازسازی شناخت‌تان، شما می‌توانید این نوع افکار را با فکرهای معقول‌تر جایگزین کنید. بنابراین به جای اینکه وقتی اتفاق ناراحت‌کننده‌ای می‌افتد بگویید فاجعه به بار آمده واقع‌بینانه‌تر عمل کنید و با خودتان بگویید درست است اتفاق بدی افتاده اما این هم می‌گذرد، این‌طور راحت‌تر می‌توانید موقعیت پیش آمده را مدیریت کنید و بر اعصاب خود مسلط شوید.

سعی کنید این راه‌کارها را امتحان کنید:

از کلماتی مثل «هرگز» یا «همیشه» اجتناب کنید. زمانی‌که درباره‌ی خودتان یا فرد دیگری مثل همسرتان صحبت می‌کنید، عبارت‌هایی مثل «این کار هرگز انجام نمی‌شود» یا «تو همیشه این چیزها را فراموش می‌کنی» را استفاده نکنید، چون باعث عصبانیت شما می‌شود و این احساس را در شما ایجاد می‌کند که هیچ راه‌حلی برای مشکل‌تان وجود ندارد. از طرفی به کار بردن این جملات باعث ناراحتی فرد مقابل یا کسی که مایل به همکاری با شما برای یافتن راه حل است خواهد شد.
روی اهداف‌تان متمرکز باشید. فرض کنید شما دوست یا همکاری دارید که هر وقت با او قرار ملاقات تنظیم می‌کنید، خیلی دیر خود را به قرار می‌رساند. به جای آنکه خشمگین شوید و زمانی‌ که از راه می‌رسد با او دعوا کنید، به این فکر کنید چه دلیلی برای دعوا و ناراحت کردن خودتان وجود دارد، وقتی شما کنترلی روی رفتار دیگران ندارید. بر روی مشکل به وجود آمده متمرکز شوید و به این فکر کنید که چه راه‌حلی برای هر دوی شما مناسب است که هیچ‌کدام‌تان ناراحت نشوید. به جای عصبانیت به این راه‌حل فکر کنید: همیشه نیم ساعت زودتر از زمان ملاقات با او قرار بگذارید، مشکل حل می‌شود، بدون آنکه به دوستی یا موقعیت کاری شما خدشه‌ای وارد شود.
منطقی باشید. به یاد داشته باشید حتی اگر دلیل عصبانیت شما قابل توجیه باشد، باز هم خشم یک فرآیند غیرمنطقی است. به خودتان یادآوری کنید که جهان در اختیار شما نیست، شما فقط در حال تجربه‌ی خشم هستید، احساسی که در زندگی اجتناب‌ناپذیر است. اگر هر زمان که می‌خواهید عصبانی شوید این‌طور فکر کنید وضعیت متعادل‌تری خواهید داشت.
متوقع نباشید. افراد عصبی معمولا درباره‌ی هر چیزی انتظارات زیادی دارند، بدون اینکه فکر کنند که خواستن آن چیز منصفانه است یا بدون اینکه فکر کنند باید بابت آن قدردان باشند و یا اینکه اصلا شرایط برای حصول خواسته‌شان مناسب هست یا نه. آنها فقط می‌خواهند خواسته‌شان تحت هر شرایطی انجام شود. همه‌ی ما وقتی به خواسته‌های‌مان نمی‌رسیم صدمه می‌بینیم و ناامید می‌شویم، دلیلی ندارد با ناامیدی به خشم اجازه‌ی اظهار وجود بدهیم. اما برخی افراد از خشم برای جلوگیری از احساس صدمه دیدن استفاده می‌کنند، باید بدانید این کار درد شما را کم نمی‌کند. به جای اینکه همیشه طلبکار باشیم بهتر است توقعات‌مان را تبدیل به خواهش کنیم. گفتن اینکه شما دوست دارید چیزی را داشته باشید همیشه بهتر از این است که بگویید باید آن چیزی که می‌خواهید فراهم شود.

 

3.حل مشکل

گاهی اوقات خشم و سرخوردگی ناشی از مشکلات بسیار واقعی و غیر قابل اجتناب از زندگی ماست. عصبانیت ما در مقابل این مشکلات در واقع طبیعی‌ترین پاسخ ممکن است. برخی افراد بر این باورند که هر مشکلی راه‌حلی دارد. این باور به خنثی کردن خشم آنها کمک می‌کند زیرا همیشه به جای تمرکز بر مشکل، روی صورت مسأله و راه حل آن تمرکز می‌کنند.

وقتی مشکل مهمی پیش می‌آید، برنامه‌ریزی کنید و مدام پیشرفت‌تان در مواجه شدن با مشکل مورد نظر را زیر نظر بگیرید. اگر نیاز به راهنمایی دارید از کسی برای سازمان‌دهی و مدیریت زمان کمک بگیرید. سعی کنید به بهترین‌ وجه انجام دهید اما اگر بهترین راه‌حل را برای مشکل‌تان پیدا نکردید خودتان را سرزنش نکنید.

 

 

4.رابطه حسنه

افراد عصبی معمولا عجول هستند، زود عصبانی می‌شوند و زود نتیجه‌گیری می‌کنند، اما این اصلا خوب نیست. پس اگر شما هم جزو این افراد هستید، بهتر است تند نروید. با دقت به حرف‌های دیگران گوش کرده و قبل از پاسخ دادن کمی تأمل کنید. به جای اینکه اولین چیزی را که به ذهن‌تان می‌رسد بیان کنید، با دقت به چیزی که می‌خواهید بگویید توجه کنید. درباره‌ی عواقب عصبی شدن بیشتر فکر کنید. شما اختیار رفتار خود را دارید، اما عکس‌العمل شما در مواقع مختلف در برابر دیگران باعث دوری یا نزدیک‌تر شدن آنها به شما می‌شود. اگر همسر یا دوست‌تان شروع به شکایت درباره‌ی موضوعی را کرد، تصور نکنید او زندان‌بان‌تان است و می‌خواهد شما را مخصوصا اذیت کند. از تلافی کردن بپرهیزید. این طبیعی است که بخواهید وقتی هدف قرار می‌گیرید یا از شما انتقاد می‌شود، از خودتان دفاع کنید، اما نکته مهم این است که بدانید این یک جنگ نبوده و قرار نیست همدیگر را نابود کنیم. باید به عمق کلمات توجه کنیم، در حقیقت معانی واقعی حرف‌ها را دریابیم. شاید اگر این روش را در پیش بگیریم، بتوانیم از همه‌ی حرف‌ها تعبیر بد نکنیم. احتمالا شریک زندگی‌مان در واقع با غُر زدن یا شکایت کردن می‌خواهد به ما بگوید به او کم توجه بوده‌ایم و می‌خواهد ببیند دوستش داریم یا نه. ممکن است راه حلی که او انتخاب کرده مناسب یا منطقی نباشد، اما این نوع نگاه از جانب ما کمک می‌کند بر اعصاب‌مان مسلط باشیم.

 

5.شوخ طبعی

شوخ طبعی از راه‌های مختلف، خشم را خنثی می‌کند. در واقع به شما کمک می‌کند دیدگاه متعادل‌تری نسبت به موضوعی که باعث عصبانیت‌تان شده است پیدا کنید، به عبارتی لازم نیست تمام موارد را جدی بگیرید. در مواقعی که فکر می‌کنید به شما ظلم شده است، شوخ طبعی به شما کمک خواهد کرد. اگر شما فرد شوخ طبعی باشید می‌توانید تصور کنید که در جایگاه یکی از خدایان یا الهه‌ها قرار دارید و همه در برابر شما تسلیم می‌شوند. البته این تصور فقط به متعادل‌تر شدن اوضاع کمک می‌کند چون احتمالا زمانی‌ که بر اعصاب‌تان مسلط شوید، متوجه خواهید شد که اصلا زورگویی از طرف کسی مطرح نبوده و همه چیز اغراق‌شده‌تر از چیزی که واقعا بوده به نظرتان آمده است. البته مطالب گفته شده در صورتی‌ که واقعا در حق‌تان اجحاف شده باشد درست نیست و به واقع‌بینی به دور از خشم احتیاج خواهد داشت.

درباره‌ی شوخ طبعی به دو نکته توجه کنید. اول اینکه سعی نکنید با خنده از مشکل فرار کنید. این راهکار فقط برای این است که به اعصاب‌تان مسلط شوید و از شوخ طبعی در جهت ساختن دوباره‌ی خودتان استفاده کنید. نکته‌ی دوم اینکه از شوخ طبعی برای طعنهزدن به دیگران استفاده نکنید، این نوع شوخ طبعی، دیگران را آزار می‌دهد و در واقع نمونه‌ی پرخاشگری و تجاوز به شخصیت دیگری است.

۲۰ آذر ۰۰ ، ۱۴:۰۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

طرزتهیه 3 نوع بستنی خانگی

اینجا یاد بگیرید بستنی فوق العاده خوشمزه‌ای را در خانه برای عزیزانتان درست کنید و با ترفندهای ساده آشپزی را آسان کنید. بستنی نوعی دسر خوشمزه است که طرفداران بسیاری دارد و با توجه به شروع فصل تابستان این نوع دسر محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. بستنی از شیر، خامه و شکر تشکیل می‌شود. مقدار چربی شیر، مابین ۱۰ تا ۱۶ درصد متغیر است و معمولاً از شیر با ۱۴ درصد چربی برای بستنی استفاده می‌شود.

از لحاظ تاریخی نیز اولین کارخانه بستنی سازی در جهان، در سال ۱۸۵۱ میلادی در مریلند شروع به کار نموده است. قدیمی‌ترین بستنی هم در ایران مربوط به فردی به نام اکبر مشدی در دوره قاجاریه است. بستنی انواع مختلفی دارد که می‌توان به بستنی سنتی، بستنی یخی، بستنی ایتالیایی یا بستنی میوه ای و… اشاره کرد.

 

 

۱-  بستنی سنتی


بستنی سنتی با زغفران و پسته یکی از بستنی‌های سنتی ایرانی است که با رعایت نکات و فوت و فن‌ها می‌توانید همانند بستنی فروسی‌ها درست کنید.

مواد لازم برای تهیه بستنی سنتی :
شیر پرچرب    ۴ پیمانه
خامه           ۱۰۰ گرم
شکر           ۲ پیمانه
گلاب        نصف پیمانه
ثعلب       ۲ قاشق چایخوری
زعفران     ۲ قاشق غذا خوری
خلال پسته    ۲ قاشق غذا خوری


طرز تهیه بستنی سنتی:
در مرحله اول برای تهیه بستنی سنتی یک سینی مناسب که لبه دار باشد را انتخاب کنید و بر روی آن خامه را با قطر ۲ تا ۳ میلیمتر با کف قاشق پهن کنید و سپس سینی را در داخل فریزر قرار بدهید تا خامه یخ بزند. برای اینکه خامه بهتر در فریزر یخ بزند بهتر است از خامه کم چرب استفاده کنید.
در گام بعدی یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و بر روی اجاق گاز قرار دهید و شیر را درون آن بریزید و بگذارید با حرارت بالا بجوشد. بعد از جوشیده شدن شیر حرارت را کم کنید و زعفرانی که از قبل دم کرده بودید را به همراه گلاب به شیر اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا مخلوط شوند.

بعد ثعلب را با شکر کاملا مخلوط کنید تا یکدست شوند سپس آن را اندک اندک به شیر اضافه کنید و مداوم شیر را هم بزنید. تا هم شکر در شیر حل شود و هم ثعلب باعث قوام آمدن آن شود.


وقتی که مایه بستنی قوام یافت و غلیظ شد آن را از روی حرارت بردارید و درون کاسه‌ای بریزید. سپس در یک قابلمه یا ظرف بزرگتر یخ قرار دهید و کاسه بستنی را در کنار یخ ها قرار دهید و آن را خوب هم بزنید تا کمی بستنی کشدار شود.
بعد بستنی را به مدت ۳۰ دقیقه در فریزر قرار دهید و سپس بیرون بیاورید و آن را خوب هم بزنید تا بستنی کشدار‌تر شود و دوباره آن را در فریزر قرار دهید. این فرایند را ۴ الی ۵ بار تکرار کنید تا بستنی انسجام بیشتری پیدا کند و کشدارتر شود.
در گام آخر بستنی را از یخچال فریزر بیرون بیاورید و همچنین خامه یخ زده را هم از فریزر خارج کنید. قطعات کوچک از خامه یخ زده را برش دهید و به بستنی به همراه خلال پسته اضافه کنید. و سپس خوب بستنی را هم بزنید تا خامه و خلال پسته در همه جای آن نفوذ کند. در صورت تمایل برای خوش طعم و خوش عطر کردن بستنی می‌توانید از اسانس هل استفاده کنید. سپس بستنی را به مدت ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا فرایند آماده سازی آن کامل شود و آماده خوردن شود.

 

2.بستنی شکلاتی

مواد لازم بستنی شکلاتی خانگی:
شکلات تلخ ۹۰ درصد    نصف پیمانه
شیر عسلی    نصف پیمانه
خامه شیرین شده قنادی    ۱ پیمانه
پودر کاکائو    ۱ قاشق غذا خوری
چیپس شکلاتی یا شکلات خرد شده (دلخواه)    ۲ قاشق غذا خوری

 

 برای تهیه بستنی شکلاتی به شکلات تلخ احتیاج داریم بهتره این شکلات رو با شکلات‌های دیگه جایگزین نکنید چون طعم بستنی بیش از حد شیرین میشه استفاده از شکلات تلخ باعث ایجاد تعادل در شیرینی بستنی میشه و طعم تلخی به بستنی نمیده.

۱- شکلات تلخ رو با قسمت درشت رنده، رنده کنید و داخل ظرفی بریزین و روی حرارت غیر مستقیم بخار آب قرار بدین و مدام هم بزنید تا ذوب بشه به این روش ذوب کردن شکلات روش بن ماری میگن و کف ظرفی که شکلات داخلشه نباید با آب در حال جوش تماس داشته باشه و فقط بخار آب باعث ذوب شکلات میشه.

وقتی شکلات کاملا آب شد از روی حرارت بردارین و شیر عسلی رو بهش اضافه کنید و با قاشق یا همزن دستی کاملا مخلوط کنید.

۲- و بعد پودر کاکائوی الک شده رو اضافه و کاملا مخلوط کنید تا یک دست بشه.

برای بستنی شکلاتی پودر کاکائو را به شکلات بن ماری شده اضافه کنید

۳- خامه شیرین شده قنادی رو از فریزر خارج کنید تا یخش باز بشه و کمی آب بشه. بعد با دور تند همزن بزنید تا جایی که کاملا فرم بگیره و رد پره‌های همزن روی خامه بمونه (بهتره قبل از شروع کار ظرفی که خامه رو داخلش فرم میدین و پره‌های همزن رو به مدت نیم ساعت داخل یخچال قرار بدین تا ظرف و پره های همزن کاملا سرد باشن).

۴- بعد مخلوط شکلات و شیر عسلی رو به خامه اضافه کنید و با لیسک یا قاشق کاملا مخلوط کنید تا یکدست بشه.


در این مرحله در صورت دلخواه میتونید چیپس شکلاتی یا شکلات خرد شده هم به مواد اضافه و مخلوط کنید.

در بستنی شکلاتی خامه را با شکلات و شیر عسل مخلوط کنید

 

۵- بستنی رو داخل ظرف در دار بریزین و با لیسک کاملا صاف کنید. روی بستنی رو با یک نایلون یا سلفون پوشش بدین طوری که نایلون کاملا به بستنی بچسبه و بستنی با هوا تماس نداشته باشه.

گوشه‌های ظرف رو هم حتما با دست کیپ کنید بعد در ظرف رو محکم ببندید و بستنی رو داخل فریزر قرار بدین و اجازه بدین یک شب داخل فریزر بمونه تا کاملا یخ بزنه و بعد میتونید از فریزر خارج کنید و با اسکوپ از بستنی بردارین.

و داخل ظرف سرو قرار بدین و با شکلات رنده شده یا سس شکلاتی یا سس کاراملی تزئین کنید.

 

3.بستنی توت فرنگی

همه ما توت فرنگی را دوست داریم. چه بهتر که این میوه خوشمزه را به دسری مانند بستنی تبدیل کنیم. بستنی توت فرنگی را به راحتی در منزل می‌توانید درست کنید.

طرز تهیه بستنی توت فرنگی در خانه
مواد لازم برای تهیه بستنی توت فرنگی:
شیر خشک    ۱ قوطی
شیر    ۱ پیمانه
شکر    ۲ پیمانه
توت فرنگی یخ زده    ۱ پیمانه
عصاره وانیل    ۱ قاشق غذا خوری

 


طرز تهیه بستنی توت فرنگی:
در مرحله اول شیر خشک را به همراه شیر و عصاره وانیل در ظرفی بریزید و خوب هم بزنید، سپس در فریزر قرار دهید. بعد از اینکه یخ زد آن را از فریزر خارج کنید و در مخلوط کن بریزید و آنقدر هم بزنید تا رنگ آن تغییر کنید و رنگ کرمی به خود بگیرد. سپس کم کم شکر را اضافه کنید و هم زمان به خوبی هم بزنید.

سپس توت فرنگی دانه دانه اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ بستنی صورتی شود. سپس بستنی را به مدت ۲ ساعت در فریزر قرار دهید تا کاملا آماده شود. نوش جان، امیدواریم از آشپزی لذت برده باشین.

۱۷ آذر ۰۰ ، ۱۵:۰۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان

طرزتهیه معروف ترین غذاهای ترکیه ای

ترکیه جزو کشورهایی است که علاوه بر جاذبه های توریستی و گردشگری غذا های بسیار محبوب و پر طرفداری هم دارد و بسیاری از افرادی که به این کشور سفر می کنند تمایل زیادی به خوردن غذاهای آنجا هم دارند و ما ایرانی ها فرهنگ و عادت‌های غذایی مشابهی با مردم ترکیه داریم و از سفر کردن به این کشور و خوردن غذاهای آنها لذت بیشتری می‌بریم.

غذاهایی که در ترکیه تهیه می‌شود تنوع بسیار زیادی دارد و در این بین بعضی از غذاها محبوب تر و پرطرفدارتر هستند، به همین دلیل تصمیم داریم که شما را با محبوب ترین و معروفترین غذاهای ترکیه آشنا کنیم و طرز تهیه غذاهای ترکی را به شما آموزش بدهیم تا علاوه بر داشتن یک آشنایی با غذاهای آنجا بتوانید خودتان هم حتی بدون سفر به این کشور غذاهای آنها را تهیه کرده و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید یا حداقل آشنایی بیشتری با غذاهای ترکیه پیدا کنید تا در صورت سفر به این کشور بتوانید انتخاب راحت‌تری داشته باشید و غذای دلخواه خود را میل کنید.

1.کباب ترکی با مرغ

مواد لازم برای تهیه کباب ترکی با مرغ

گوشت قرمز یا فیله مرغ : 300 گرم
 قارچ : 200 گرم
گوجه فرنگی بزرگ : 1 عدد
 پیاز متوسط :  1 عدد
فلفل دلمه ای : نصف یک عدد
نمک، فلفل، پودر سیر : به میزان لازم
روغن زیتون، پودر آویشن : به میزان لازم
روغن : برای سرخ کردن
خیار شور،جعفری، گوجه فرنگی : به میزان لازم
سس هزار جزیره : به میزان لازم


 
طرز تهیه کباب ترکی با مرغ

برای تهیه این کباب شما می توانید از گوشت قرمز یا گوشت مرغ استفاده کنید، ولی در این دستورالعمل طرز تهیه آن با گوشت مرغ را به شما آموزش می دهیم که ابتدا باید یک سینه کامل مرغ را بشویید و بعد به اندازه برش های نیم سانتی متر و عرضی آنها را خرد کنید و بعد فیله هایی که برش داده اید را درون یک ظرف بریزید و کمی نمک و پودر سیر، فلفل سیاه و دو قاشق روغن زیتون داخل آن بریزید و مخلوط کنید و در ظرف را بگذارید و دو ساعت داخل یخچال قرار دهید تا گوشت مرغ شما مزه دار شود‌
بعد از گذشت دوساعت سینی فر را با مقدار کمی روغن چرب کرده و فیله های مرغی که برش داده بودید و طعم گرفته را روی سینی با فاصله از هم قرار دهید و بعد آن را داخل فر با دمای 200 درجه سانتیگراد بگذارید و 25 دقیقه منتظر بمانید تا فیله های مرغ تهیه شوند‌‌ در این مدت می توانید سبزی ها را به صورت خلالی برش دهید و بعد از اینکه فیله های مرغ پخت خلال های قارچ، فلفل دلمه‌ای، پیاز و گوجه فرنگی را روی آن ریخته و باز هم آنها را داخل فر قرار دهید و این بار دما را روی 180 درجه سانتیگراد بگذارید و 20 دقیقه حرارت بدهید و بگذارید که داخل فر بماند.
بعد از گذشت این زمان کباب ترکی با مرغ شما آماده شده و می توانید آن را در کنار نان مدیترانه‌ای یا پیتا یا نان مخصوص دونر مصرف کنید و معمولاً در کنار این غذا پیاز و جعفری، خیارشور و گوجه فرنگی سرو می کنند و می توانید در کنار سس هزار جزیره هم آن را میل کنید.

 

2.کاورما

مواد لازم برای تهیه کاورما

گوشت ریز خرد شده(گوشت گوسفندی یا گوساله) : 600 گرم
روغن دنبه : 100 گرم
گوجه فرنگی بزرگ : 2 عدد
فلفل کاپیا (فلفل ترکیه ای) : 1 عدد
پیاز : 2 عدد
فلفل سبز : 2 عدد
فلفل سیاه : 1 قاشق مرباخوری
نمک : 1 قاشق مرباخوری
روغن زیتون : 2 قاشق غذا خوری
کره : 1 قاشق غذا خوری
آب : 1 استکان


 
طرز تهیه کاورما

به منظور تهیه این غذا باید ابتدا گوشت را درون ماهی تابه ریخته و مقداری روغن زیتون بریزید و بگذارید با شعله کم بپزد.
پس از آن دنبه هایی که به صورت ریز خرد شده را به تابه اضافه کنید و پختن را ادامه دهید و یک استکان آب هم داخل گوشت ها بریزید و در ماهیتابه را بگذارید تا چند دقیقه به همین منوال بپزد و بعد پیازی هم که خرد کرده اید را به آنها اضافه کنید و چند دقیقه منتظر بمانید که بپزند و فلفل های خرد شده را اضافه کرده و 5 دقیقه دیگر آنها را تفت بدهید.
پس از آن نوبت اضافه کردن گوجه فرنگی های خرد شده به محتویاتتان می باشد و باید همینطور پختن را ادامه بدهید تا پیازها نرم شده و آب گوشت کشیده شود و در نهایت نمک و ادویه را اضافه کنید و 5 دقیقه دیگر بگذارید که همه محتویات با هم بپزند و این غذا را به صورت داغ در ظرف دلخواه سرو کنید.
 

 

3.خوراک بادمجان کبابی

مواد لازم برای تهیه خوراک بادمجان کبابی

بادمجان : 4 عدد
گوجه فرنگی : 2 عدد
فلفل سبز : 2 عدد
فلفل قرمز : 1 عدد
پیاز : 1 عدد
سیر :  2حبه
روغن زیتون : 3 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی : 1 قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه : به مقدار کافی
فلفل قرمز  : به مقدار کافی


 
طرز تهیه خوراک بادمجان کبابی

در اولین مرحله برای تهیه این غذای ترکی خوشمزه باید بادمجان ها را خوب بشویید و با دستمال خشک کنید و بعد روی اجاق گاز یا زغال، کبابی کنید و آن را داخل سینی قرار داده و هنگامی که خنک شد پوست آنها را بکنید.
در مرحله بعدی باید بادمجان کباب شده را روی تخته آشپزخانه بگذارید و به اندازه مربع های بزرگ خرد کنید و در گوشه‌ای بگذارید.
سپس به سراغ گوجه فرنگی ها رفته و آنها را هم خوب بشویید و پوست آنها را بکنید و روی تخته آشپزخانه به شکل مکعب های ریز خرد کنید و آنها را هم کنار بگذارید.
پس از آن باید پیازها را هم پوست گرفته و بشویید و به صورت نگینی خرد کنید و یک قابلمه روی شعله کم گاز بگذارید و کمی روغن درون آن بریزید. وقتی که روغن داغ شد پیازها را داخل آن تفت دهید تا سبک، نرم و طلایی رنگ شود و هنگام تفت دادن پیاز ها وقتی که نرم شد فلفل ها را هم شسته و به صورت ریز خورد کرده و به پیاز اضافه کنید و تفت دهید. پس از آن گوجه فرنگی هایی که خرد کرده بودید را داخل مواد تفت بدهید و بعد سیر را پوست گرفته و از وسط نصف کنید.
پس از آن داخل یک ماهیتابه کوچک مقداری روغن بریزید و روی شعله گاز بگذارید و سیرها را به صورت جدا داخل این ماهی تابه تفت بدهید تا بوی خامی آن از بین برود و بعد آن را به محتویات قبلی در قابلمه اضافه کنید و در آن را بگذارید و منتظر بمانید که حدود 4 دقیقه با حرارت کم کنار هم بپزند.
بعد بادمجان ها را با چیلی قرمز، فلفل قرمز، فلفل سیاه و کمی نمک مخلوط کنید و هم بزنید و بعد از 5 دقیقه جعفری که به صورت ریز خورد کرده بودید به غذا اضافه کنید.
حالا همه مواد را با هم مخلوط کرده و خوب ورز دهید تا یکدست شوند. بعد از 3 دقیقه غذای شما آماده شده و می توانید قابلمه را از روی شعله گاز برداشته و خوراک خود را در ظرف دلخواه سرو کنید. برای سرو می توانید در کنار آن سیب زمینی تنوری سرخ شده هم بگذارد و نوش جان کنید.

 

4.هونکار بیندی

مواد لازم برای تهیه هونکار بیندی ترکیه

گوشت گوسفندی : 500 گرم
پیاز نگینی خرد شده : 2 عدد
گوجه فرنگی : دو عدد
نمک و فلفل سیاه : به مقدار لازم
بادمجان : یک کیلو گرم
آرد : 3 قاشق سوپ خوری
شیر : یک لیوان
پنیر موزارلا : 100 گرم
جعفری خورد شده : یک قاشق سوپخوری


 
طرز تهیه هونکار بیندی ترکیه

برای تهیه این غذا باید در اولین مرحله گوشت‌ها را به صورت قیمه ای خرد کرده و با کمی روغن و پیاز داخل قابلمه تفت بدهید تا سرخ شود.
پس از آن دو لیوان آب اضافه کرده و شعله را در حالت ملایم بگذارید تا گوشت بپزد. پس از آن باید گوجه فرنگی ها را خرد کرده و داخل گوشت بریزید تا آنها هم بپزند و به تدریج آب گوشت کشیده شود و در پایان کار کمی نمک و فلفل به گوشت اضافه کنید و آن را کنار بگذارید.
در مرحله بعدی باید بادمجان ها را کبابی کنید و پوست آنها را بکنید و خرد کنید و داخل یک ظرف جدا آرد را با کمی روغن تفت بدهید و بعد بادمجان ها را به آرد اضافه کنید و هم بزنید و کمی شیر روی آن بریزید تا غلظت بیشتری پیدا کنند.
سپس نمک و فلفل را داخل آن بریزید و در آخرین مرحله پنیر موزارلا را داخل بادمجان ها بریزید و شعله را خاموش کنید.
حالا باید با بادمجان ها را داخل یک دیس بکشید و گوشتی که پخته شده را روی آن قرار دهید و برای تزیین کمی جعفری خرد شده را روی آن بپاشید.

 

5.کومپیر

مواد لازم برای تهیه کومپیر ترکیه ای

سیب زمینی خیلی بزرگ : 3 عدد
کنسرو ذرت : نصف پیمانه
 کنسرو نخود فرنگی  : نصف پیمانه
سوسیس خرد شده و تفت داده شده : یک پیمانه
کالباس : 4 ورق
خیار شور : یک پیمانه
فلفل شیرین قلمی : نصف پیمانه
پنیر پیتزای رنده شده : نصف پیمانه
سس مایونز : مقداری
سس کچاپ : مقداری
کره : مقداری

طرز تهیه کومپیر ترکیه ای

برای تهیه این غذا باید فر را روی 200 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا فضای داخلی آن گرم شود و بعد سیب‌زمینی‌ها را کاملاً بشویید و کف سینی فر گذاشته و سینی فر را داخل فر بگذارید و آن را تا 250 درجه بالا ببرید.
برای پخت آن تقریباً یک ساعت و نیم زمان احتیاج هست و وقتی که خواستید تست کنید که سیب زمینی ها پخته شده یا نه، یک چاقو را از روی فویل داخل سیب زمینی فرو کنید، اگر نرم و پخته شده بود به سراغ ادامه مراحل بروید.
باید همه موادی که به آن اشاره کردیم را خورد کرده و کنار بگذارید و بعد سیب زمینی ها را به صورت داغ به کمک چاقو برش بدهید و بعد داخل آن را با قاشق تراشیده و پوره سیب زمینی را خالی کنید و کمی نمک روی آن بپاشید و یک قاشق پر پنیر پیتزا و کره با پوره سیب زمینی مخلوط کنید و تا همین زمانی که پوره سیب زمینی هنوز داغ است پنیر را با آن مخلوط کنید تا آب شود و بعد دوباره مواد را به کاسه سیب‌زمینی برگردانید و روی آن از موادی که خرد شده بود پر کنید و کمی سس مایونز و سس کچاپ بریزید. این غذا را می‌توانید در کنار تخم مرغ، ترشی، زیتون و غیره میل کنید.

 

۱۶ آذر ۰۰ ، ۱۴:۳۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجله نیکان